Kan man få ett 1plans hus på 120-130 kvadrat för det priset?
I så fall vilket?
 
visst är det det. Flera hus tillverkare har en del billiga hus att erbjuda exv älsbyhus.
Dock är standarden i husen där efter. Till detta kommer tomt och anslutningsavgift samt div administrativa kostnader till komunen och banker.
Kolla in länken
http://www.sparapengar.be/textbygg.htm
 
Min högst personliga åsikt är att nej det är helt omöjligt att du får ett fullt färdiginrett hus med alla avgifter betalda och någon form av färdig tomt planerad utan att göra något själv för dom pengarna även om du får tomten gratis!

Glöm inte bort alla avgifter och kostnader som du inte kan påverka. Sen tillkommer alltid mycket mer smågrejor än man tror innan man är inflyttad och klar.

Älvsbyhus ligger antagligen närmast till men kolla noga på vad du verkligen får så att du inte blir besviken. Eller att någon inbillar dig att det är "gratis" bara man gör det själv och jagar bortskänkes saker på blocket!

Lycka till ändå! Beroende på var du bor så kan det mycket väl vara så att du kan köpa ett hus som kostade 1,6 miljoner att bygga för 1,2 miljoner om ägarna är tvingade att sälja pga tex skilsmässa eller liknande. På många ställen i Sverige får man inte igen pengarna det kostat att bygga vid en snabb försäljning därefter.
 
skogstomten

Appelcore frågade väl aldrig om ett nyckelfärdigt hus eller att han inte ska göra något själv.
Att få ett hus för ca 10 000 kr kvm är inga problem alls. Du kan få det till lägre pris om du väljer enklare inredning samt gör en del av jobbet själv.
Tomtpriset styrnaturligtvis en hel del och därför antar jag att du har lämnat den utanför din fråga.

Själv bygger jag ett hus på ca 300 kvm (230+65) med en kalkyl på ca 7200/kvm inklusive allt och då har jag inte snålat på materialet.
Jag bygger allt själv och köper in en del material från polen till mycket bra priser.

 
Hm eftersom rubriken var "Nyckelfärdigt för 1,2 milj?" så tolkade jag det som att det var frågan ;) Självklart går det att komma undan billigare om man inte menar nyckelfärdigt och är beredd att lägga ner en massa tid själv. Men många blir lurade av optimistiska/beräknande säljare som lovar guld och gröns skogar utan att ha förankrat upp det med underentreprenörer eller gjort en fullständig kalkyl med ALLA kostnader som man får under det första åren innan både hus, tomt, gruns avgifter mm verkligen är betalda till sista kronan. Allt för att locka sådana som varken vill eller kan göra en massa själva men som ändå vill ha ett nytt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.