Hur ska den här spisen anslutas? Den har bara fyra kablar. Kablar och märkskylt ser ut som nedan:

kablar.jpg

skylt.jpg
 
Inkopplingsbilden tyder på att det går att koppla spisen antingen på 2 faser eller på 3 faser. Det finns "kortslutninsbleck" innanför någon lucka som då kan kopplas in.

Nu antar jag att sladden du fotograferat kommer ut ur spisen, I så fall borde den vara inkopplad som i 3 fas fallet (men du bör kontrollera). Det innebär att gröngul är jord och de övriga är faser. Du har ingen nolla.

Nu är det ju lite svårt att se på bilden, men spontant så tycker jag att trådarna ser lite klena ut.
 
Kablarna är inte för klena, det räcker med 1,5mm2 som area till anslutningskabel. Det är rätt att Du har tre faser och jord, ingen nolla. Nollan behövs bara om Du har 230 V elementspänning.
 
hempularen skrev:
Inkopplingsbilden tyder på att det går att koppla spisen antingen på 2 faser eller på 3 faser. Det finns "kortslutninsbleck" innanför någon lucka som då kan kopplas in.
Du har helt rätt. Hittade luckan nu och då blev skylten genast mer begriplig.

lucka.jpg

Men hur kommer det sig att det inte behövs någon nolla? Är spisens alla funktioner helt symmetriska?
 
Nollan behövs bara om något i spisen skall ha 230V. Nu verkar det som att alla funktioner går på 400V (eller 380 som det står). Mna har 230V från godtycklig fas till nolla, och 400V volt mellan faserna.
 
Om Du ex skulle vilja koppla in denna spis i en lägenhet så kommer det inte att fungera. Lägenheter har oftast bara en-fas.
 
Granit999 skrev:
Lägenheter har oftast bara en-fas.
Håller jag inte riktigt med om. Har bott i sex lägenheter de senaste 15 åren och alla har haft trefas.
 
De flesta lägenheter som jag har installerat i har bara En-fas. Man får jämn belastning genom att lägenheterna är uppdelade på de olika faserna. Jag tror att jag har erfarenhet av kanske 100-200 st.
 
Varierar också med lägenhetsstorleken och åldern.

Alla ettor med eller utan kök jag har sprungit på har varit enfasare, de flesta 2:surprised:r och vissa små 3:surprised:r har också varit enfas. Större så har det varit trefas.

 
Granit999 skrev:
Om Du ex skulle vilja koppla in denna spis i en lägenhet så kommer det inte att fungera. Lägenheter har oftast bara en-fas.
Nja, "fungera" och "fungera", det kommer att bli värmen men den kommer att bli norra europas långsammaste spis om man kör den på 230V ;D
 
Jag har varit med om det andra falet med 230V hällar inkopplade på 400V. De blev Europas snabbaste så länge som de fungerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.