Hej,

Har en ESAB Caddy Mig C160i, går det att svetsa 5mm aluminium med den?
Enligt ESABs hemsida klarar bara den större C200i aluminium om man läser beskrivning på de bägge?

Är min för svag för att ta sig igenom ytan som verkar vara problemet med aluminium?

Kommer köpa svetstråd avsedd för aluminium samt att jag har Argon sen innan.

Värt ett test, några tankar/erfarenheter?
 
R
Du har ingen trådledare i teflon för c160i.

"Plast (teflon) ledare brukar man använda till alu-svetsning för att inte förorena svetstråden ( får du järn i fogen blir den spröd).... "
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar!

Enligt ESABs hemsida följer "Ergonomisk svetspistol MXL 180 med 3 m kablage - lång räckvidd." med på både 160 och 200 modellen...
Men kanske finns i olika modeller.

Är det värt ett försök även om det skulle vara stålomspunnet?
 
R
B Bamsetroll skrev:
Tack för snabbt svar!

Enligt ESABs hemsida följer "Ergonomisk svetspistol MXL 180 med 3 m kablage - lång räckvidd." med på både 160 och 200 modellen...
Men kanske finns i olika modeller.

Är det värt ett försök även om det skulle vara stålomspunnet?
Tankar du hem databladen som också finns på hemsidan så ser du vilka olika tillbehör(trådledare) det finns. Jag skulle ringa ESAB o fråga om det går att lösa på något sätt.
 
Sedan måste man ha rätt drossel också, har den lilla svetsen det?

Protte
 
B Bamsetroll skrev:
Hej,

Har en ESAB Caddy Mig C160i, går det att svetsa 5mm aluminium med den?
Enligt ESABs hemsida klarar bara den större C200i aluminium om man läser beskrivning på de bägge?

Är min för svag för att ta sig igenom ytan som verkar vara problemet med aluminium?

Kommer köpa svetstråd avsedd för aluminium samt att jag har Argon sen innan.

Värt ett test, några tankar/erfarenheter?
Min erfarenhet av mig alu är att det är svårt men går. Trådledare i teflon (mindre risk för trassel och järnkontamination), aningen större munstycke än tråddiameter och minst ca 15 mm utstick så går det. Beroende på svetsmaskin kan du behöva byta drivhjul också.
Tack vare att det är spray transfer kräver det högre spänning (och ström) förutom att Al i sig självt kräver högre ström så det kanske är på gränsen med 160 A för 5 mm material. Men det beror ju också på vilka krav du har på resultat och hållbarhet.
Räkna med att det kommer gå åt mycket tråd, och munstycken, när du bränner fast tråden i munstycket och det blir trådtrassel. Kan du ändra efterbrinntid på din svets dra ner den på noll så minskar du också risken att bränna fast i munstycket.
När du börjar kommer det vara kallt och inte smälta in ordentligt så värma upp med gasol kan hjälpa.
Beroende på materialet du ska svetsa ska du välja tråd, dock är hårdare tråd att föredra rent mekaniskt då den inte traslar sig lika lätt. Och rengöringen är också beroende på materialet, anodisering och tjock oxid behöver slipas bort och olja/smuts kan du torka av med aceton eller etanol.
Ja, det var vad jag kom på spontant, lycka till! :)
 
  • Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
F
prototypen prototypen skrev:
Sedan måste man ha rätt drossel också, har den lilla svetsen det?

Protte
Exakt vad menar du med rätt drossel?
 
Min svets har tre olika uttag för återledarkabeln.
Drosseln ger jämnare ström, men det ska vara lagom mycket

Protte
 
F
prototypen prototypen skrev:
Min svets har tre olika uttag för återledarkabeln.
Drosseln ger jämnare ström, men det ska vara lagom mycket

Protte
Fast nu handlar detta om en inverter, en svets designad och tillverkad under perioden vi haft färgTV.....

Det går att svetsa aluminium med alla riktiga MIG/MAG bara mer eller mindre bra säger dom som kan. Jag är inte en av dom som kan, har provat men med stöddigare prylar. Jag tror att en Caddy 160 är ett av dom sämre valen faktiskt. Det är fö samma kraftblock i en Caddy 160 och en 200 men det hjälper inte nåt här.
 
Gjorde ett försök idag, blev trassel några gånger i början men har fått till trycket på hjulet till slut.
Inte direkt de snyggaste resultatet som man kan vara stolt över men hållbarheten kommer räcka och kommer inte synas.
Fick det att smälta ihop bättre när ämnet var varmt. Dock kan jag inte ställa ner strömmen tillräckligt så tråden går åt fortare än den kan mata. Jag får börja med tråden ca 3cm ut och jobba närmare ämnet för att sedan mata ut och börja om.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
F
B Bamsetroll skrev:
Gjorde ett försök idag, blev trassel några gånger i början men har fått till trycket på hjulet till slut.
Inte direkt de snyggaste resultatet som man kan vara stolt över men hållbarheten kommer räcka och kommer inte synas.
Fick det att smälta ihop bättre när ämnet var varmt. Dock kan jag inte ställa ner strömmen tillräckligt så tråden går åt fortare än den kan mata. Jag får börja med tråden ca 3cm ut och jobba närmare ämnet för att sedan mata ut och börja om.

Den maskinen har ju ett väldigt enkelt användargränssnitt med en viss synergi (eller vad man skall kalla det) mellan trådmatning och spänning. Det hade varit mycket enklare på den mer avancerade panelen på Caddy 200i.
Men har du provat att polvända? Skulle vara intressant att höra vad det gör för skillnad.
 
Jag har använt en s.k. Spoolgun på min Migatronic (med Argon) och det funkar relativt bra men det är inget man "finlirar" med...passar mest för att svetsa tjockare aluplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.