En av byggarna som hjälpt oss bygga vårt hus har följande förslag till montering av golvvärme i träbjälklag. Det ska bli på toaletten på ovanvåniningen så småningom.
Vi har cc300 mellan bjälkarna. Han tycker att jag ska fylla upp med lagom mycket frigolt mellan bjälkarna så att det återstår ca 20-30mm upp till ovankant. Här ska slangen läggas och täckas med cement uppblandad med mycket leca, ganska torrt bruk. Ovanpå detta "slammas" ytan så att den blir någorlunda tät och en i stort sett jän yta över bjälkarna. När detta har bränt flytspacklar man ovan på med fiberarmerat flytspackel, ca 20mm tjockt, och lägger upp det fall man ska ha. I flytspacklet lägger man även en nätarmering typ sådan man anväder till fasader vid putsning. När allt är tort och fint, fuktspärr och klinker på.
Han har redan gjort det i ett hus och påstår att det funkar.

Komentarer!

/NikS
 
Ja du. Jag vet inte, ska jag börja med att säga.

Men som vanligt har jag en åsikt och en tanke. ;)

Kanske är jag för insnöad på plåtar och slang i bjälklaget för att kunna vara riktigt öppen och objektiv men jag tycker inte att det känns som en riktigt god idé.

Trots allt är betong dött och trä levande, och hoppas på att de bägge ska spela i takt är kanske lite mycket att hoppas på. Att lägga den ena över den andra är en sak, men i det här fallet kommer det ju att vara betongkakor i facken som dels ska vila på häftan mellan betong och bjälke, och dels på frigoliten som ligger på..vad?
Oavsett kommer det att bli rörelser, som det alltid är i ett trähus. Det känns som betongkakorna kommer att jobba sig neråt med tiden och underminera flytspacklet..putsen är ju bara kosmetika i sammanhanget. Vips är det bara 20mm flytspackel under klinkersen. Och jag skulle definitivt vilja ha mer än en 20mm flytspackelkaka. Skulle jag köra denna lösning skulle jag nog vilja armera ihop betongen med flytspacklet.

Jag tror att värmen kommer att fungera, men att lösningen kanske inte är så bra på sikt. Kanske direkt olämplig om ser några år bort...det är aldrig kul om det börjar röra sig och tätskiktet spricker.

Eller också har jag helt fel - det kanske är vedertaget att gjuta i bjälklag. Jureit kan nog ha en annan åsikt, jag tror att han gjorde något liknande i sitt kök.
 
Just den beskrivna konstruktionen kan jag inte säga någonting om (tänk vad lite man vet egentligen!), men en "byggare" föreslog att även jag skulle gjuta PÅ träbjälklaget (en 7cm kaka med pexrören ingjutna) istället för att använda glespanel och dubbelgolvgips.

Jag tror jag gjorde någon överslagsräkning på detta och speciellt mycket tyngre är det inte. Dock har jag väl någon inbyggd spärr mot att blanda betong och trä men det beror mer på total ovana att hantera och arbeta med betong, medans trä är ett material som jag kan hantera. Det senare är väl inte minst viktigt när man pysslar själv....
 
Får betong och trä ens möta varandra utan nån form av spärr ex. plast i mellan?
Har för mig att marknissarna som fixade våra plintar sa att formarna absolut inte får sitta kvar pga nån typ av betong mask kan uppstå när trät finns kvar.
Kan detta stämma?
I sådana fall borde det inte gå att gjuta mot rent trä i bjälklaget.
 
Tack för era synpunkter. En del av dem var sådana tankar som jag själv har. Min goda vän byggaren försöker alltid finna billga och enkla lösningar på alla möjliga problem. Ibland blir det bra ibland inte...

Jag tror nog att det blir glespanel och plåtar med golvgips...

Att bära upp en massa betong på ovanvåningen har jag ingen lust med. Dessutom har vi räknat med att golvet på ovanvåningen ska bygga 30mm. Skulle det bli för vått har man ju ett snyggt innertak under :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.