Skall bygga en carport och stolparna skall stå på plintar. Har viss tidsnöd med anledning av tillökning i familjen och därmed mindre tid för bygget framöver.

Jag tänkte därför gjuta plintarna
så snart det bara går. Vad jag förstår ska man inte gjuta med vanlig betong om temperaturen är under +5. Och här pendlar det mellan någon minusgrad på natten och upp till +5 grader på dagen.

Betongen i sig blir ju varm när den bränner, sedan är det ju nedgrävda papprör som jag tänker isolerar lite. Är det någon fara att slänga i några säckar vanlig grovbetong eller måste vi köpa vinterbetong??
 
Varför chansa? Köp vinterbetong...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ska du isolera rören och har möjlighet att täcka mynningen så är det ingen fara.
Det som egentligen är problemet här är att du gjuter såpass lite, så är det inte varmt i röret och mot motgjutningsytor så kommer det kyla betongen innan den kommer igång.
Det finns även köldtillsats om du redan införskaffat "vanlig" betong.

Men att isolera rör och se till att de är varma, samt gjuta på dagen och inte sent på kvällen så är det inga problem oavsett.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Varför chansa? Köp vinterbetong...
Nä chansa tänkte jag inte göra, men det kryllar inte av vinterbetong i lager på de byggaffärer jag besökt och de är ganska mycket dyrare. Beräknar 6 säckar per plint. Så det blir en ganska stor skillnad i pris och svårt att få tag på. Tror egentligen att jag hellre i sådana fall skjuter på det. Men är det någon fara att gjuta plintar vid den väderleken?
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om du inte kan säkerställa att det är över 5 grader så minskar hållfastheten i betongen utan tillsats. Någon enstaka grad skulle jag säga inte är avgörande men inte mer.

Du kan ju även blanda i frostskydd själv, Finjas finns hos byggmax. [länk]
Nja, det gör det inte. Så länge det inte fryser så är det ingen fara. Har det bara bränt lite till en början så gör det inte ens något att det fryser i senare skede, för att återupptas när det blir mildare igen. Sker detta så påverkas inte betongens hållfasthet.
 
  • Gilla
vvv1
  • Laddar…
Jasså? Det där var det jag fick höra från betongstationen, har inte forskat närmare i saken själv.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Blanda betongen med varmvatten och täck plintarna när du gjutit. Efter ett dygn är det ingen fara om du får minusgrader.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Många felaktigheter och missuppfattningar i denna tråden.

Frostskydd som man blandar i betongen är luftporbildande medel (typ tvål) som gör att betongen, när den väl härdat, blir mer motståndskraftig mot tö/fryscykler. För en plint behövs detta sällan eller aldrig. En betong med relativt lågt VCT (som en säckad betong normalt har) så är det totalt overkill. Detta medel skyddar ingenting mot frysning innan betongen härdat.

Betong som fryser innan den uppnått en tryckhållfasthet av minst 5MPa kommer med stor sannolikhet att ta permanent skada av detta. Vid 20 gradig betongtemperatur så når man normalt 5MPa efter ca 12 timmar. Under 5 grader i betongtemperatur så sker ingen hållfasthettillväxt alls.
Graf som visar betongens hållfasthetstillväxt vid olika temperaturer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar hållfasthetstillväxt i betong (MPa) över tid vid olika temperaturer för SH-cement och bascement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Normalt betyder vinterbetong att den är snabbhärdande (SH i bilderna ovan). Det i sig är ingen garanti mot att få skador av att betongen fryser. Denna betong härdar inte heller under +5 grader, men den bildar snabbare och mer värmeenergi av sin egen härdning. Vid små gjutningar är det fortfarande svårt att behålla betongens egen värmeenergi inne i betongen.

Gör som så att du isolerar med en matta runt röret, gjuter hela röret på en gång samt att du blandar betongen med hett vatten och låter säckarna ligga inomhus fram tills dess att du blandar. På så vis kommer du ha en någorlunda varm betongmassa vilket är en stor fördel för de första viktigaste timmarna. Lägg också ett "lock" ovanpå röret när du gjutit klart, gärna något som isolerar lite, t.ex. en bit av en cellplastskiva.
 
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
Och välj en dag att gjuta på när det är plusgrader och inte -10 (om det nu blir någon sådan dag i mars i skåne).
 
Och läs gärna denna skrift om du vill nörda ner dig lite!
 
  • Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Många felaktigheter och missuppfattningar i denna tråden.

Frostskydd som man blandar i betongen är luftporbildande medel (typ tvål) som gör att betongen, när den väl härdat, blir mer motståndskraftig mot tö/fryscykler. För en plint behövs detta sällan eller aldrig. En betong med relativt lågt VCT (som en säckad betong normalt har) så är det totalt overkill. Detta medel skyddar ingenting mot frysning innan betongen härdat.

Betong som fryser innan den uppnått en tryckhållfasthet av minst 5MPa kommer med stor sannolikhet att ta permanent skada av detta. Vid 20 gradig betongtemperatur så når man normalt 5MPa efter ca 12 timmar. Under 5 grader i betongtemperatur så sker ingen hållfasthettillväxt alls.
[bild] [bild]

Normalt betyder vinterbetong att den är snabbhärdande (SH i bilderna ovan). Det i sig är ingen garanti mot att få skador av att betongen fryser. Denna betong härdar inte heller under +5 grader, men den bildar snabbare och mer värmeenergi av sin egen härdning. Vid små gjutningar är det fortfarande svårt att behålla betongens egen värmeenergi inne i betongen.

Gör som så att du isolerar med en matta runt röret, gjuter hela röret på en gång samt att du blandar betongen med hett vatten och låter säckarna ligga inomhus fram tills dess att du blandar. På så vis kommer du ha en någorlunda varm betongmassa vilket är en stor fördel för de första viktigaste timmarna. Lägg också ett "lock" ovanpå röret när du gjutit klart, gärna något som isolerar lite, t.ex. en bit av en cellplastskiva.
Det som "mexitegel" hänvisar till är ett fryspunktnedsättande medel som inte ger luft utan sänker fryspunkten för vatten vilket i sin tur gör att iskristaller inte bildas i det färska bruket. Cementreaktionerna fungerar så länge det finns tillgång på fritt vatten men i lägre temperaturer går de saktare.
Jag tar om min rekommendation från början:
Lagra torrbruket inomhus i värme, blanda med varmvatten, gärna så varmt som möjligt. Gjut och täck över plintarna. Ofta räcker det med två lager plast. När betongen nått en hållfasthet på 5 MPa kan den frysa utan att skadas. Med vanligt torrbruk och betongtemperatur på 20C så har du 5 MPa efter 12 timmar.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Lånar tråden lite.

Ska gjuta plintar nu med Finjas Vinterbetong.
Ska toppen vattnas (på samma sätt som vanlig betong) eller räcker det med att lägga något isolerande över toppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.