Hej !! Jag undrar om någon vet var man kan köpa badrumsmöbler i udda mått. Standardmått brukar ju ligga på 60 cm sen nästa är 90 cm vad jag vill ha hjälp med är att hitta badrumsmöbel som har inbyggda handfat som ligger i mått 75-80 cm.
Hoppas på hjälp !

Jörgen och Sanije
 
Det vet jag inte men.... om ni inte hittar något som passar så kan ni kanske överväga att köpa ett stort, snygt porslinhandfat med pelare + valfri spegel med hylla + små spegellampor som sidobelysning?
Så har vi gjort och är nöjda. I för sej så hade vi got om förvaringsutrymmen på annat ställe så vi saknar inte skåpet under vasken (som vi hade bara en flaska rengöringmedel i). Ibland hittar man i kataloger men ibland är det prisvärt att hitta på egna lösningar ;). Enbart väggskåp och hyllor ger också rymligt med förvaringsplatsplats....
Lycka till med planeringen!
gaia
 
Tackar för tipset, vi har lite problem p.g.a. brist på plats i badrummet. Det är bara 90 cm mellan toastol och vägg och däremellan ska ett handfat in.

Jörgen och Sanije
 
platsbrist.... vem som inte har det? Handfat vi har är också tättplacerad vid toa och det är en enkel stor ifö 66cm bred. Pelaren gör att man känner sej inte itryckt i toastolen. Titta hos ert toastoltillverkare om dom har snygga handfat som skulle passa ihop och ge en enhetskänsla. En väggskåp ovan toa kan ju öka på skåpsutrymmen.
Ta en tit på gustavsberg och andra som tillverkar sanitetskeramik. Där kan ni se vackra komplett som inte framtvingar möbelköp.... Dom som säljer badrumsmöbler lägger för stor foxus på just möbler, tycker jag... man tror att man är fel ute om man bara vill ha toa och handfat fast det är ju det som är det viktigaste ;). Man kan faktisk skappa en tidslös arangemang med litet kreativitet och vacker set i porslin :)
gaia
 
Med tanke på att Oden har ett ganska litet badrum med få förvaringsmöjligheter så skulle jag personligen välja ett vanligt 80's köksbänkskåp och om ni inte ändrat något i den ursprungliga planlösningen så blir ju djupet på 60 cm. inget problem till vänster om dörröppningen.

På det lägger ni valfri bänkskivebit där ni sedan fäller in/ner handfatet. Har ni tur kanske ni kan hitta en 'spillbit' av tex. marmor eller annan sten som man ofta kan få billigt, det som kostar i det fallet är ju håltagningen för handfatet. Annars så kan det bli nästan lika fint med en bit laminatskiva i nåt passande mönster, massiv träskiva skulle jag hoppa över, även om det blir snyggt, men området är för blött för att det ska vara någon hållbarhet i det.
Ett annat alternativ är att kakla skivan med liknande kakel som ni har i övriga badrummet, blir också fint för en liten peng.
Det lite större djupet jmf. med en traditionell badrumsmöbel är bara en fördel för avställning av tvål, tandborstmuggar, tandkräm osv.
Höjden på skåpet/handfatet skulle jag avpassa med tex. rostfria ben så att det blir lättstädat under.
Detta är dessutom en lösning som oftast blir betydligt billigare än de speciella badrumsmöblerna som ofta kostar 'skjortan'.
Lite eget arbete med anpassningen blir det ju då ni måste ta upp ett hål i botten på skåpet för avloppet samt dessutom anpassa hyllplanet för att avloppet ska komma igenom, men det är ju inget stort projekt.
Det skulle jag tycka det var värt då ni får ett skåp som faktiskt, iom. djupet på 60 cm, funkar bra till att förvara tex. handdukar, toapapper osv. i.

MVH//Christina.
 
Tackar er alla för tipsen de var mycket bra och tänkvärda !!!

Jörgen och Sanije
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.