Japp, jag har redan läst igenom forumet med alla andra stackare som drabbats av samma fel som jag, kompressorn i min Nibe Fighter 310P (installerad 2007) har havererat och jag har fått en äckligt dyr offert på att laga den... please advise! :(

Storyn:
Jag upptäckte för ca 1 månad sen att kompressorn inte startade, det vanliga brummande ljudet från tvättstugan hade upphört, så jag ställde mig bredvid VP och lyssnade en stund. Hörde då ett svagt surrande från VP som varade ca 5-10 sek, som återkom med 5-10min intervaller. Det visades dock inga felmeddelande på displayen, och varmvattnet funkade och elpatronen kickade in istället.

Ringde en lokal VVS-firma, som kom ut och kollade på det. De hittade en död mus bakom kretskortet som antagligen hade pajjat kortet, så det byttes, men det avhjälpte inte problemet utan det svaga surrandet kvarstod. Efter ytterligare felsökning drog teknikern slutsatsen att det antagligen är kompressorn som havererat, men de var inte själva certifierade att byta detta så han skickade jobbet vidare till Assemblin (f.d Imtech). Han trodde att ett kompressorbyte skulle landa på ca 10000SEK. För övrigt ska teknikern, Christian på Åkerholms, ha all cred för trevligt bemötande, punktlig och reko!

Så ringde Assemblin upp mig idag och konstaterade att byte av kompressor och andra slitdelar (för de bytte aldrig ENDAST kompressorn, tydligen) skulle landa på 18500SEK. Och kompressor-haveriet hade INTE med "musen bakom kretskortet" att göra, tvärsäkert och enkelt avfärdat. Nähä... så det är inte ens lönt att ni kommer ut och tittar på det? Second opinion? Nope, och du kommer ändå inte att få jobbet gjort förrän i augusti även om du bokar in det nu. Ok, det kan jag väl köpa med semestertider och allt, men vad fan hände med ett trevligt kundbemötande..? Visst, alla har en dålig dag, men ring då inte upp mig den dan du är sur som ättika och spill din skit på mig... :mad:

Så, vad var syftet med detta inlägget egentligen? Jo, några frågor till de som vet hur VP funkar och kanske till andra som drabbats av kompressorfel på 310P.

1. Är det värt att lägga 18500 + ca 5000 (första felsökning + kretskort) på att laga den? Den har ju hittills inte kostat oss något alls. Risken är ju att det smäller igen inom några år, och så hade det varit smartare att investera i en ny VP istället.

2. Jag börjar fundera på att byta till en ny VP, och den förste tekniker trodde att det skulle landa på ca 50 000SEK (det var inga detaljer i erbjudandet, bara en höftning), men kan det vara rimligt? Jag tycker att det låter lite. Om vi utgår från något som motsvarar en 310P i kapacitet.

3. Jag har tidigare funderat på om man borde installera en ack-tank och solrör, är det vettigt ekonomiskt när man bor i Skåne med ett 27-graders tak? Går det nånsin att räkna hem en sån investering för ett vanligt hushåll med ca 18-20 000kWh/år (hus 145kvm, garage/förråd/loft ca 90kvm)

Var bara tvungen att kolla vilka floskler Assemblin använder i sitt management-bullshit/värdegrunds-krafs på sin hemsida:
https://www.assemblin.com/sv/om-oss/
"Pålitlighet och gott uppträdande" - FAIL!
"Serviceanda och pålitlighet" - well, FAIL again!

Hälsningar från en för stunden sur och gnällig Nibe-ägare...
 
Hej! Har mer eller mindre hamnat i samma soppa med min Nibe Fighter 310P från 2006. Kretskortet bytt ink några sladdar men konstaterades efter byte av dessa att kompressorn är paj. Står precis i samma sits, antingen blir det renovering då de byter kompressor, expansionsventil och torkfilter, fyller på gas osv, eller att köpa en ny. Har som sagt redan lagt pengar på felsökning, nytt kretskort osv. Just nu går allt enbart på elpatronen. Självklart är den precis 12 år och några månader, vilket leder till att försäkringen precis gått ut.

Hur slutade det för dig? Renoverade du eller köpte du ny? Intresserad av att höra status vad du än bestämde dig för :)
 
  • Gilla
Chrispy
  • Laddar…
Borde dom inte kunnat se att kompressorn var trasig innan de bytta kretskortet?

I min 310p havererade kompressorn i höstas. Jag bytte hela maskinen till en 370 för 50 000kr inklusive arbete och bortforsling.
Marginellt mer effektiv men jag slapp dra om avluften. Mycket bättre styrning och maskinen är TYST! ångrar mig verkligen inte!
 
Vår kompressor pajade efter 7 år. Hade det varit mer än 10 år hade jag bytt hela pumpen
 
E
På dessa Fighter modeller är det väl kompressorn som är hela värmepumpen. Byter man den är den troligtvis funkis 10 år till. Dessutom, har du bytt kretskortet (har själv gjort på min 360p) så lär inte sen heller trassla inom närmsta tiden.

Vad kostar kompressorbytet? Det är nog det avgörande
 
Man kan höra att kompressorn havererat genom att snabbstarta på kanal 14 och lyssna efter klicket från motorskyddet som löser ut. Kan vara bra innan man byter kretskort. Om det blir kompressorbyte kan det vara en fördel att välja 360P reservdelskompressor (650W) istället för 310P dito (500W) eftersom energibesparingen blir lite högre i de flesta hus.
 
Tomture61
Vet ej din förbrukning för el / uppvärmning men varför inte en Nibe 750 !
 
Är Nibe 750 de gamla Comfortzone? I så fall behöver man nog isolera avluftsrören mer än det är om det sitter en 310P där idag. Eftersom 750 kyler ned luften mycket mer =risk för kondens och droppande vatten (Samtidigt högre energibesparing så klart) Dessutom går de väl lite hårdare/ljudligare än tex en 310/360. Där jag vet en del som har de nära sovrum tyckte att de lät lite mycket när de togs fram som Comfortzone. Pratade en del med konstruktören till Comfortzone (Gunnar Hedlund?) då vi byggde vårt hus då vi funderade på att sätta in en sådan och bli "Referens/test-kund". Dock var det bedrövligt dåligt avdrag om vi valde bort den FLVP som 310P som följde med huset som std, så istället uppgraderade vi till en 360P vilket inte kostade många tusen.

Tror den 360P vi har ger typ 1,9kW värmepumpseffekt och resten är alltså elpatron som levererar effekt. 310P har ännu lägre effekt. Minns inte om det var 1,5kW eller 1,7kW. Funkar hyfsat i välisolerade hus som vi har (byggt 2006, 24cm i väggar 30cm i grund och 60cm i tak). men i övrigt är de här FLVP mer att likna vid en snål elpanna om man säger så.

750 Har väl betydligt högre värmepumpseffekt om det är den jag tänker på.
 
  • Gilla
addidaek och 1 till
  • Laddar…
kompressor till 310p kostar 4620 ink moms till 360p 5370:- expventil 1086 ink moms och torkfilter 330kr ink moms
Grejerna kostar alltså 6036 kr ink oms eller 6786 om du tar den större kompressorn.
Ska de ha 12000 för jobbet då? eller är även förångare medräknat 1807 ink moms
Delarna kostar alltså 8500 för alt, då är ju pumpen som ny, med en större kompressor. Köldmediet kan inte kosta så mycket, är ju under 500gram i dessa.
 
  • Gilla
Sam1981 och 1 till
  • Laddar…
750 kan krama ut 6kw på full effekt, plus elpatron på lika mycket
 
Hej

Jag resonerar så här. Det blir svårt att räkna hem investeringen då kompressorn i 310 är ganska ineffektiv. Besparingen är ca 30% att ha den aktiv. Således så kan man köra något år utan den, - för att köpa en ny vp när den väl ger upp helt. Jag hade en 360p som jag bytte kompressor via NIBE extra försäkring. Två år senare när vp fyllt 11 är så blev det totalhaveri och det blev en ny vp f730. Jag fick dock betala mellanskillnaden för att få denna superpump via försäkringen. Annars hade det blivit en f470 via försäkringen.

Så prognosen att få tillbaka pengar tillbaka i form av lägre el kostnader efter rep av en p310 är högst osäker. Mitt råd är att alltid ha en extra värmepumpsförsäkring som tecknas vid nyköp av vp:n. Detta försäkringsbolag gjorde förlust på mig...så slipper man även bettskenan om natten....
 
  • Gilla
eranino
  • Laddar…
Ja eller lägg undan engarna man sparar på vp, så har man pengar när den rasar =)
 
Vår 750 är inne på precis 8år, den kompressorn närmar sig ras, ändå har denna gått på tomgång sen den var ny, med andra uppvärmningsformer.

Frågan är vad man ska göra när den rasar? Borrar man så måste ändå vent lösas, nej FTX är inte intressant..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vår 750 är inne på precis 8år, den kompressorn närmar sig ras, ändå har denna gått på tomgång sen den var ny, med andra uppvärmningsformer.

Frågan är vad man ska göra när den rasar? Borrar man så måste ändå vent lösas, nej FTX är inte intressant..
Hur vet man att det är dags för ras ?
 
Låter den illa från kompressor? de kan gå ganska varmt dessa r290 maskiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.