Hej alla goa hisingsbor!

Förutom "lastkaj" som har hus genom skogen, undrar jag vilka som bygger i Torslanda/Björlanda-trakten? Själv håller jag på som bäst på Björlanda Kyrkväg 44.
 
Hej,

Håller också på att projekterar i Torslanda. Hade varit roligt om det blev ett gäng som kunde samlas och dela erfarenheter mm!
 
tjena

jag ska bygga i sandvik till våren. vore som sagt bra att utbyta erfarenheter framförallt om hantverkare osv

//Fredrik
 
Vad säger ni om en karta som pekar ut var vi håller hus med våra projekt?
 
Ja, som Johan sa - så bygger jag ut i Björlanda. Johan är faktiskt närmaste granne norr från mig - dock är det ett par hundra meter genom skog.
 
Hej!
Min sambo och jag hoppas få bygga på Kronängen. Just nu känns det som om det tar ett tag innan vi kommer igång eftersom några grannar bråkar. Några tips på hur man får arkitekten på stadsbyggnadskontoret att godkänna trots att mer än två grannar protesterar?
Hälsningar Linet
 
Våra arkitekter i Göteborgs stad följer regelboken, på gott och ont kan tyckas ibland. Det mest irriterande är att de är långsamma (fast de har väl mycket att göra). Jag fick vänta nästan 4 mån på en utbyggnad trots att grannarna hade godkännt och det var absolut inget extremt.

Dock tycker jag det verkar konstigt att det tar tid med tanke på att kronängen redan är ett bebyggt område. Är det ett mycket speciellt hus du ska bygga? Jag känner folk som sitter i byggnadsnämnden där de tar upp alla hus stadsbyggnadskontoret är osäkra på, och jag har inte hört om något hus i kronängen.
 
Johan Gunverth skrev:
Vad säger ni om en karta som pekar ut var vi håller hus med våra projekt?

Johan - du har ju en fungerande hemsida - släng in en karta och så kommer vi andra med byggnadsinput??
 
Hej Lastkaj!
Jag uttryckte mig fel. Det har inte tagit lång tid ännu, men av vissa grannars attityd förstår vi att det kommer att göra det. Om vi får bygglov så kommer de säkerligen att överklaga. Vi vill bygga ett tvåplanshus och det är okej enligt detaljplanen, men grannarna tycker att vi ska bygga ett enplanshus eller åtminstone ett och ett halvt plan. Jag fick intrycket av att stadsarkitetkten hade den tumregeln att om mer än två grannar protesterar får man inte bygglov och det vet nog våra grannar (de är tre) för de har processat mot andra näraliggande nybyggen och har advokat inkopplad. Något tröttsamt. Det är väl bara att vänta och se vad som händer./Linet
 
Det verkar surt när grannarna har gått ihop för att stoppa alla två plans hus.
 
Ja. Vi ska träffa dem i veckan som kommer för att höra vad som upprör dem mest, kanske kan vi ändra något på huset. Tyvärr har de processat med minst fyra andra byggen förut så de har vanan inne så att säga. Vi försöker förbereda oss på att saker kommer att ta lite tid...
 
Det råder utbyggnadsplaner i Björlanda. Utställning på nya Trulsegårdsskolan idag och den 27 feb tror jag. Tydligen planera ett område vid "välkommen" vägen samt ett par flerfamiljshus nära hamnen. Så det kanske kommer fler byggare i vår närhet.
 
lastkaj skrev:
Det råder utbyggnadsplaner i Björlanda. Utställning på nya Trulsegårdsskolan idag och den 27 feb tror jag. Tydligen planera ett område vid "välkommen" vägen samt ett par flerfamiljshus nära hamnen. Så det kanske kommer fler byggare i vår närhet.
Jag var också på utställningen och det är ett intressant grepp SbK tar med att först lyssna på befolkningen innan de sätter planerna i verket. Dessutom har man gjort en hel del för att radera ut alla militär verksamhet från kartan. ;D
Fokus verkar var att återskapa ett gammalt kulturlandskap, framför allt i Björlanda By där "lastkaj" och jag bor. Hästnäringen är också i fokus. Det märktes, för det luktade stall om minst hälften av besökarna när man kom dit. :D

Några grannar längs Björlanda Kile (vägen) påpekade att man borde utvärdera en hamnväg från Skra Bro raka vägen ut till havet, men det faller tydlgen på att åkern mellan Kongahällavägen och hamnen, anses som extra värdefull kulturmark.
Det är väl i och för sig skönt för "lastkaj" att höra, men med tanke att vi grannar längs Kilevägen kan höra varandras samtal på över 200 meters avstånd pga av akustiken, ser vi inte fram emot tredubblad trafikmängd till de nya områdena bortom hamnen. Jag fick skäll i somras för att jag spikade INOMHUS. Så bra hörs det i dalen.
 
Ja de verkade ha höga ambitioner. Dock var det en tjänsteman på Bohusläns museum som påpekade för mig att det är innvånarnas rättighet att se till att den skrift som är framtagen för att skydda de kulturlandskap som finns följs.

Detta betyder att vi hela tiden måste ha koll på vad som byggs så att de inte bygger något som inte alls passar in i miljön.

Appropå trafiken till hamnen och eventuellt nytt område där. Är inte trafiken tämligen kraftig med tanke på alla båtplatser som finns? Jag märker inte av den så mycket då vi har lite skog i vägen - fast om jag tar ett par steg upp på utkiksplatsen så hör jag bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.