Är det värt att isolera mellan våningarna i 1,5 plans?
Läggs vanlig isolering vad jag vet och jag är osäker hur bra detta isolerar mot sådant egentligen.
 
Vanlig isolering hjälper inte mot stegljud.
Kan ev ge en dämpning av "klanglåds"ljudet, ekot, inne i bjälklaget.

Stegljud botas med flytande golv alt/och ljuddämpande undertak.
 
Det är klart att du skall isolera mellan våningarna om du nu har chansen! Det är ju ofta inte stegljud som är problemet utan andra typer av "oljud" (barn, VA-spolningar, TV m.m.)
Japp , du använder vanlig isolering.
 
Okej..då får vi köra på. Hoppas det inte kostar mycket bara...en punkt man missat i kalkylen :(

Frugans soffa får vänta ;)
 
Normalt på "standardhus" är att slänga i 70mm men du kan lika väl fullisolera ~220 mm om du vill/kan!
 
Jag vet inte hur många gånger vi har rapat just detta problem här. Man skall för det första titta på sin planlösning inna man ens funderar på isolering av bjälklaget. En taskigt plan kan ingen ljudisolering i världen rädda... Jag tänker på VA och VS problemen. Stegljuden blir dimensionerande allt som oftast då för det är inga större problem att få en konstruktion hyffsat luftttät. Stegljudet kan man få bort på ett antal sätt men generellt så kan man säga att
Man skall ta hand om problemet där källan finns. Dvs flytande golv för stegljud och inget annat. Som krisåtgärd nedpendalde undertak men gärna båda lösningarna tillsammans...
 
Det var det jag menade!
 
Jag är ingen byggare så det ni säger är rena fikonspråket.
Flytande golv? Nedpendalde undertak?
Jaha..är det typ "skumplast" som läggs under parketten?
 
Bob_the_builder
Ja, det är ett exempel på flytande golv. Ett "nedpendlat tak" är ett innertak som hänger i små "armar" som är skruvade i bjälklaget ovanför.
 
Tack!

Så med andra ord löser sig det mesta med det & så kan man skippa isoleringen då den är meningslös.
 
Mulan skrev:
Tack!

Så med andra ord löser sig det mesta med det & så kan man skippa isoleringen då den är meningslös.
Isoleringen är inte helt meningslös det är synd att säga så. Den fyller en viss funktion ur ljud synpunkt men då som absorberande material inne i byggdelen. Den tar hand om de inre resonanserna som någon här tidigare redan påtalat. Men generellt så kan man säga att det räcker med att fylla utrymmet till 1/3 med isolering för att ta hand om dessa resonanser....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.