Hej!

Byggt små lådor för led spotlights inomhus i MDF. Behöver spackla skruvhål och skarvar, men jag tänker behöver man väv eller något för att förstärka materialet då MDF är ganska känsligt?

Nu sitter den i taket, så det lär väl inte bli så mycket mekanisk påverkan. Men tänkte höra iallafall.

Eller är det bara att spackla och måla?
 
H
MDF är skrovligt, så en helspackling bör göras, annars ingen slät yta efter målning, kan vara snyggt utan spackel och måla direkt på , risk finns då att små flisor reser sig vid enbart målning ser inget bra ut
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S
Mdf är slätt och gjort för att målas direkt på. Kanterna kan behövas grundas en extra gång.

Om du limmat skarvarna så räcker det med att spackla. Bryt kanterna så blir kanterna inte så känsliga för slag.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Blir kanon att måla direkt på bara man slipar grundfärgen med ett fint sandpapper, sedan upprepa slipning mellan lager ett och två av den slutliga färgen.
 
  • Gilla
Jabinski och 1 till
  • Laddar…
H
S sinuslinus skrev:
Mdf är slätt och gjort för att målas direkt på
:( Tänkte lite fel, tänkte på OSB .
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S
H Hjulbent skrev:
:( Tänkte lite fel, tänkte på OSB .
Ja, Osb är ju inte så tacksamt att måla. :D
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Mdf är slätt och gjort för att målas direkt på. Kanterna kan behövas grundas en extra gång.

Om du limmat skarvarna så räcker det med att spackla. Bryt kanterna så blir kanterna inte så känsliga för slag.
Ja men dåså Jag gerade hörnen 45 grader och limmade. Ja då är det bara att spackla skruvhålen, måla och se glad ut.:)

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Men vad är det för lådor? Först tänkte jag på sådana man har ovanför taket bör man monterar infällda spotar. Men det är alltså för att sätta under ett befintligt tak?
 
  • Gilla
Filip Persson2 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den sågade kanten på MDF suger färg betydligt mer. Den brukar behövas spacklas eller grundas något varv extra om inte målningsresultatet ska bli dåligt där, framförallt annorlunda än på ytorna.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
V Vassastilådan skrev:
Men vad är det för lådor? Först tänkte jag på sådana man har ovanför taket bör man monterar infällda spotar. Men det är alltså för att sätta under ett befintligt tak?
Jag har redan skrivit, det är lådor för spotlights, som följer väggen runt ett rum, de ska bara belysa väggen. Väldigt tunna/smala lådor just så led spottarna ryms, hade inte nog med utrymme i innertaket i rummet, ovanför innertaket är det en betongplatta.
 
  • Gilla
yoshido
  • Laddar…
Eftersom du gerat 45gr så finns det inga synliga snittytor som annars hade behövt extra omsorg för att bli bra. Jag skulle använt snickerispackel till skruvhålen och sen slipat mellan strykningarna som tidigare nämnts bland förslagen.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S
Eftersom du gerat snittytorna tycker jag att du använder tejptricket (även kallat malmstenslimning ;)) nästa gång för att slippa skruvhålen.
Tejpa undersidan, stryk lim på ytorna och vik ihop.
Träprofiler förberedda för limning med tejpmetod, liggande på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D dan-lind skrev:
Eftersom du gerat 45gr så finns det inga synliga snittytor som annars hade behövt extra omsorg för att bli bra.
Ooops, jag kan bara skylla på att jag är halvblind ... men det är jag ju inte ...

Nä, jag kan bara skylla på att jag är en slarver när jag läser ... :oops:



Ett bra trix där, sinuslinus. (y)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Eftersom du gerat snittytorna tycker jag att du använder tejptricket (även kallat malmstenslimning ;)) nästa gång för att slippa skruvhålen.
Tejpa undersidan, stryk lim på ytorna och vik ihop.
[bild]
Väldigt bra tips! Nu hade jag redan skruvat och limmat 15m lådor. Men jag ska lägga det på minnet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.