Tackar för svar! Antar att den lilla Husqvarna kan vara för liten för att man ska bli helt nöjd. Dock, som skrivet i första inlägget, är Kränzle inte intressant då det är långt över budget. Tyvärr är 3000 max, och då är nog Stihlen den bästa man kan hitta :)
 
R RapidSledge skrev:
Stihl gänget igång igen...

Har ni provat något annat märke?

Lite som blå boscharna..
Jodå. Jag har kört en hel del med olika högtryckstvättar. Jag är inte någon fanboy, men den Stihl jag har funkar bra för det behov jag har och de pengar jag gav för den. Får man inte skriva det?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Stihl gänget igång igen...

Har ni provat något annat märke?

Lite som blå boscharna..
Stihlgänget? Det verkar vara en här som kör stihl.

Tittar man på de etablerade märkena verkar det vara same same ungefär, i respektive prisklass, så det är viktigare att budgeten är rätt än märket.
 
Jag köpte denna (Lavor STM 160) förra året. Passar bra till mina behov, spola av bilen ett par gånger i månaden, tvätta möbler, plattor, altandäck osv.. Köpte dock en längre (8meter) mjuk slang från ebay samtidigt som jag beställde en "foamlance".
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Har själv en kärcher K7. Suverän med bra tryck och bra flöde. Bra maskin till tvätt av bil, separat behållare för tvättmedel. De billiga tvättarna har oftast sämre flöde, då är vattenslangen bättre.

Bonus:
Går även att köra 60 C vatten i den vilket är perfekt om man får stopp i avlopp. Då krävs en rörränssats för 800kr.

Har själv fixat två generalstopp på detta vis och sparat in mycket pengar på jourhavande spolbil.
Jag har samma maskin, supernöjd med min K7:a

Fasadtvätta och trallrengöring med varmvatten är kanon.
Även biltvätt ;):thinking:
 
Nu råkar jag gilla Kränzle av väldigt många skäl, t.ex. är de billigast i längden eftersom delar finns i decennier och de är robust byggda blabla.

Håller helt med ang. riktig gummislang vs bångstyrig plastslang. Det är mkt värt med 15 m slang som vissa tvättar (hm Kränzle) har. Bara att rulla ut slangen sedan köra runt hela bilen utan att vara begränsad.

Eftersom Kränzle ej var aktuellt (bäst vore en beg 1152) köp en med riktig slang, riktiga kopplingar (ej plast) samt metallpump där du själv kan serva ventilerna. Det brukar vara något av det som pajar nämligen.

Specarna för tryck flöde och effekt är ofta lite fuskiga (inte på Kränzle). Tex anges ofta max inmatad effekt, max tryck och max flöde. Inget av det inträffar samtidigt när man använder den.

Om det istället anges avgiven motoreffekt, arbetstryck och flöde vid det arbetstrycket är det "rätt" siffror, men sen försvinner några tiotals bar på alla tvättar som har keminjektor på högtryckssidan (inkl. 1152).

Av dina förslag ta Stihl.

Tänk på att du sparar väldigt mkt tid med mer effekt. Små tvättar gör också rent, det tar bara tre ggr längre tid och blir ojämnare (du måste köra nära med munstycket eller munstycket ger en smal stråle. Jag kör med 45 graders munstycke på min tvätt!).
 
T
För att tvätta en vanlig normalrullande privatbil några ggr per månad behövs ingen märkvärdig tvätt, funkar utmärkt med en lågpristvätt eller bara spolslang, det är ju kemen som ska göra jobbet. Min italienare kostade under tusenlappen och använder den mest till fordonen, och altan en gång om året.
Visst altan tar lite mer tid än om jag haft en större men jag lägger inte ett par tusen till för att tjäna nån halvtimme om året o fasaden lär hålla färgen och lystern ytterligare nåt decennium.

Mellansegmentet skulle jag personligen kanske undvika. Det är massproducerat, överprissatt och håller ofta dåligt trots kända varumärken och det är lite av slit- och släng trots att de kostar flera tusen. En vanlig marknad där tillv vill åt en del av villapappans löning och kapitalisera på konsumtionsbehov.
Tycker heller inte prestandan imponerar mer än sifferakrobatiken som man ser i annonserna, inget att lita på utan måste provköras.
Bättre då att ha en billig som inte gör så mkt eller köpa en redig proffs begagnat direkt om behov finns för det.
Stihl vet jag som skogshuggare har en dyr eftermarknad, HVA är lite där dom också.

Så om jag hade större och mer krävande behov så skulle jag nog hellre titta på proffs- och industritvättar på begmarknaden, kanske en redig hetvattentvätt och se så det finns seriös representation i Sverige med eftermarknad på märket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hsd
Jag har en 25 år gammal kärcher med rotojetmunstycke ,tvättar allt mellan mattor och betongplattor men skulle aldrig rikta den mot bilen
Biltvätt sker med rikligt med vatten svamp å schampo, någon enstaka gång lite avfettning på asfaltfläckar
 
Jag har inte använt svamp på mina bruksbilar sedan 2014 när jag köpte Kränzle. Lägger på fälgrengöring, petroleumavfettning vid behov, samt alkalisk avfettning med skumlans (koncentration efter väder) och spolar av. Nä det blir såklart inte riktigt rent, men bilarna blir skinande blanka och fort går det.
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
Jag köpte en Kränzle HD 10/122 för 399€ (ca 4300kr med frakt)

600L/h
30-120 bar
Kan suga vatten från 1m djup tank
Bra gummislang och handtag
Bra 5m lång gummikabel
Tyst iom att den har induktionsmotor istället för universalmotor (lillebror HD7 är ännu tystare)
Tillverkad i Tyskland av mässing, aluminium och rostritt
 
G gustavk skrev:
Tänk på reglerna kring biltvätt hemma.

[länk]
Jag kör med svanenmärkt tvättmedel och vattnet rinner ner i marken på min tomt, inte i dagvattenbrunn. Bilarna är gamla så alla kemikalier har väl redan lakats ur. ;)
 
martin43 martin43 skrev:
Jag har inte använt svamp på mina bruksbilar sedan 2014 när jag köpte Kränzle. Lägger på fälgrengöring, petroleumavfettning vid behov, samt alkalisk avfettning med skumlans (koncentration efter väder) och spolar av. Nä det blir såklart inte riktigt rent, men bilarna blir skinande blanka och fort går det.
Fast hade det inte varit roligt om dom också blev rena... :rolleyes:
 
Jag vidhåller fortfarande att hetvattentvätt med 20 meter slang är vägen att gå, så fantastiskt skönt att slippa flytta tvätten hela tiden eller välta den + svivel handtag är ett måste
 
H Holmspel skrev:
Fast hade det inte varit roligt om dom också blev rena... :rolleyes:
Det beror på vad du menar med ren. De ser extremt rena ut, blanka och fina. Men de är ju inte redo att vaxas. Har jag iofs aldrig gjort och de ser jättefina ut efter 15 år. Men jag nöter iofs inte så mkt på lackens ytskikt hoho. :) Verkar vara nån slags bra egenskap hos tvättmedlet (HD grön) som gör att det ser blankt och fint ut.
 
Är också inne på antingen en Husqvarna PW360 för 3590kr eller Stihl RE130 för 3000kr.

Stihl har pumphus i aluminium och induktionsmotor, max arbetstryck 135bar och vattenförbrukning på 500lit/min.
PW360 har pumphus i metall, induktionsmotor, max arbetstryck på 145bar samt vattenförbrukning 500lit/min.

Så dom känns rätt likvärdiga?

Någon som provat dessa produkter?

Har alltid varit inne på Kärcher, men det känns som att dom spelat ut sin roll.... känns som att kvaliten har gått ner och priset upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.