R Räknenisse skrev:
Jag hade kikat på alla handlingar i förrättningsakten från avstyckningen. Kan ev. framgå där om det är ett befintligt hus med tillhörande mark som styckas, eller om det bara är en tom tomt för nybygge.

Tycker inte det går att utseluta vare sig att huset är från 47 eller att det är äldre utifrån bilden. Det kan ju också vara ett äldre som piffades upp av en ny ägare 47. Om det i byggtekniska detaljer och stil finns saker som pekar mot båda alternativen


Säger inte att själva huset är samma byggnad dock. Även om den är placerad i samma läge på kartan så kan det vara ersatt av nyare. Om du inte har tydliga tecken i byggnaden att den är tidigt 1700-tal.
Helt rätt. Är gjord en soldattorpsinventering också som kom fram till samma. Har timrade stockväggar i äldre delen. Har dock inte kunskap om när man slutade med sånt?
 
Det var ingen vidare bild om man ska ge sig på en bedöming utifrån bilden. Den vänstra huskroppen som är den du undrar över är helt skymd av träd..?

Det går inte garanterat något utan mer fakta. Men granitgrunder höll man definitivt inte på med 1947. Betongstenarna hade helt tagit över från 1930-talet och framåt, det var snabbt, effektivt och tillgängligt. Så grunden är definitivt äldre än 1947.

Om huset är byggt 1947 på gammal grund ex.vis. efter en brand skulle väl kunna vara möjligt men jag känner inte till något fall där man gjort så, folk har i alla tider velat ha det moderna och nya, varför skulle man bygga med gamla mått, gamla begränsningar, gammal komfort?
 
john68 john68 skrev:
Helt rätt. Är gjord en soldattorpsinventering också som kom fram till samma. Har timrade stockväggar i äldre delen. Har dock inte kunskap om när man slutade med sånt?
Förtydligande bara. Det händer att det övertolkas vilken information som kan knytas til den idag befintliga byggnaden. När det kanske bara kan knytas till platsen och slutsatser om husen blir är gissningar.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack för infon i denna tråd iaf! Det verkar som att jag har lite forskning att göra.. Ett förtydligande bara, det är den högra låga huskroppen jag undrar över. Den vänstra höga delen är tillbyggd 2004.
 
Grunden skulle jag inte basera ngt på, inte sticketaket heller om det är långt ut på landet. i mina trakter lade man sticketak på 50-60 talet om man var mindre välbärgad. så det kan vara åt vilket håll som helst beroende på ekonomi.
Men du borde ha spår inhomhus, ofta dolde man bara det gamla omoderna. tapetlager? spegeldörrar klädda i masonit? golv?
 
Nej tyvärr, alla spår som hade kunnat finnas har renoverats bort av tidigare ägare sånär som på ett massivt trägolv i vardagsrummet.. Huset ligger f.ö. Bara 1 km utanför stadsgräns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.