Ja, det kanske är även är dax för mig att starta en liten projekttråd om det som kommer bli det största sammanhängande projektet i detta huset. I alla fall hittils.

Redan när vi flyttade in för 10 år sen sa vi att vi ska fixa i ordning tvättstugan, men många andra projekt har kommit före, kanske mest för att är ändå är helt OK och väldigt funktionell. Men det hade ju varit trevligt att få den lite fräschare. I tvättstugan finns också en dusch och bastu som inte används idag. Duschen är kattrestaurang och bastun är ett stökigt förråd. Men med allt äldre ungar börjar det bli behov ytterligare en dusch och framför allt vore det väldigt skönt att kunna kliva ur smutsiga cykelkläder rätt in i duschen efter en lerig MTB-tur :).

Förra året upptäckte vi en gammal fuktskada i vårt förråd. Den var inte så omfattande i sig eftersom det är betonggolv och bara spånskiva på väggarna men eftersom vi då ändå behöver riva upp de väggarna passar vi på att göra i ordning även förrådet så vi kan få plats med alla cyklar, skidor och allt annat. Det är även där som jag har mina verktyg mm. Ett garage står högt på önskelistan men är inte genomförbart i nuvarande detaljplan så vi får hålla till godo med förrådet så länge.

En del i ekvationen är också att vi har ingjutna tryckimpregnerade reglar i källarväggarna. Vi har inga problem med dessa i nuläget (Ingen lukt och OK fuktkvoter) och huset har fungerat bra i 45 år.Men eftersom det är erkänt dålig konstruktion och det inte går att byta ut reglarna utan extremt omfattande åtgärder kommer vi passa på att undertrycksventilera väggarna när vi ändå håller på att riva omkring. Det är i sammanhanget inte några större kostnader eller merjobb.

Källaringången har också en liten hall med ganska ont om förvaringsutrymmen. Tittar jag in i kristallkulan så tror jag ungarna kommer annektera hela källaren när de blir tonåringar och då vore det skönt att de har en egen ingång. Både för dem och oss :).

Sammantaget ledde detta oss till att vi ser över nästan hela källaren. Projektet kommer vi göra i etapper och jag tror det lär ta minst 2 år innan vi är helt klara. Vi tänker göra i princip allt själva.

Så här ser det ut nu:
Ritning av källare med tvättstuga, bastu, dusch, torkrum och förvaringsutrymmen i renoveringsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen i grova drag:
* Ta bort klädkammaren i förrådet och istället göra ett nytt förråd i allrummet/lekrummet som nås från tvättstugan. Lekrummet är idag stort och ungarna ändrade vanor gör att ytan kan minskas lite. Kanske blir det ett flipperspel där så småningom...

* Toaletten flyttas och blir tillsammans med dusch och bastu. På så vis kan vi göra en garderob där istället.

Tvättstugan har vi skisserat något åt det här hållet, uppåt i bild till höger är dörr till dusch/wc/bastu. Nedåt i bild syns dörren till det nya förrådet och övre vänstra dörren är till torkrum. Just torkrummet är något som vi värderar högt och inte vill vara utan.

3D-modell av en planerad tvättstuga med integrerad förrådsyta, arbetsbänkar och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet är vi inte riktigt framme med i möbleringen ännu eftersom det är ganska mycket som ska rymmas på relativt liten yta men det kommer en bild på det också så småningom.

Just nu väntar jag på beräkningar på bärigheten i källarväggarna för att kunna fälla in ventilationskanalerna. Vågar inte göra det utan att ha torrt om fötterna att det håller. Har blivit lovad att det ska vara klart i början av mars då även ventilationsritningarna från ventfirman blir klara. När jag fått det så bygger vi det nya förrådet och sen drar vi igång renoveringen av förrådet som är etapp 1.

Häng med så kommer det uppdateringar efter vart!
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det kanske är även är dax för mig att starta en liten projekttråd om det som kommer bli det största sammanhängande projektet i detta huset. I alla fall hittils.

Redan när vi flyttade in för 10 år sen sa vi att vi ska fixa i ordning tvättstugan, men många andra projekt har kommit före, kanske mest för att är ändå är helt OK och väldigt funktionell. Men det hade ju varit trevligt att få den lite fräschare. I tvättstugan finns också en dusch och bastu som inte används idag. Duschen är kattrestaurang och bastun är ett stökigt förråd. Men med allt äldre ungar börjar det bli behov ytterligare en dusch och framför allt vore det väldigt skönt att kunna kliva ur smutsiga cykelkläder rätt in i duschen efter en lerig MTB-tur :).

Förra året upptäckte vi en gammal fuktskada i vårt förråd. Den var inte så omfattande i sig eftersom det är betonggolv och bara spånskiva på väggarna men eftersom vi då ändå behöver riva upp de väggarna passar vi på att göra i ordning även förrådet så vi kan få plats med alla cyklar, skidor och allt annat. Det är även där som jag har mina verktyg mm. Ett garage står högt på önskelistan men är inte genomförbart i nuvarande detaljplan så vi får hålla till godo med förrådet så länge.

En del i ekvationen är också att vi har ingjutna tryckimpregnerade reglar i källarväggarna. Vi har inga problem med dessa i nuläget (Ingen lukt och OK fuktkvoter) och huset har fungerat bra i 45 år.Men eftersom det är erkänt dålig konstruktion och det inte går att byta ut reglarna utan extremt omfattande åtgärder kommer vi passa på att undertrycksventilera väggarna när vi ändå håller på att riva omkring. Det är i sammanhanget inte några större kostnader eller merjobb.

Källaringången har också en liten hall med ganska ont om förvaringsutrymmen. Tittar jag in i kristallkulan så tror jag ungarna kommer annektera hela källaren när de blir tonåringar och då vore det skönt att de har en egen ingång. Både för dem och oss :).

Sammantaget ledde detta oss till att vi ser över nästan hela källaren. Projektet kommer vi göra i etapper och jag tror det lär ta minst 2 år innan vi är helt klara. Vi tänker göra i princip allt själva.

Så här ser det ut nu:
[bild]

Planen i grova drag:
* Ta bort klädkammaren i förrådet och istället göra ett nytt förråd i allrummet/lekrummet som nås från tvättstugan. Lekrummet är idag stort och ungarna ändrade vanor gör att ytan kan minskas lite. Kanske blir det ett flipperspel där så småningom...

* Toaletten flyttas och blir tillsammans med dusch och bastu. På så vis kan vi göra en garderob där istället.

Tvättstugan har vi skisserat något åt det här hållet, uppåt i bild till höger är dörr till dusch/wc/bastu. Nedåt i bild syns dörren till det nya förrådet och övre vänstra dörren är till torkrum. Just torkrummet är något som vi värderar högt och inte vill vara utan.

[bild]

Badrummet är vi inte riktigt framme med i möbleringen ännu eftersom det är ganska mycket som ska rymmas på relativt liten yta men det kommer en bild på det också så småningom.

Just nu väntar jag på beräkningar på bärigheten i källarväggarna för att kunna fälla in ventilationskanalerna. Vågar inte göra det utan att ha torrt om fötterna att det håller. Har blivit lovad att det ska vara klart i början av mars då även ventilationsritningarna från ventfirman blir klara. När jag fått det så bygger vi det nya förrådet och sen drar vi igång renoveringen av förrådet som är etapp 1.

Häng med så kommer det uppdateringar efter vart!
Härligt, kommer följas med stort intresse!
Just biten med tvättstuga och 10år (12år här 1a juli) känns väldigt bekant.. :oops::cool:

Körbarakör! (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, spännande projekt! (y)

Hur gör man när man undertrycksventilerar väggarna? Och kommer du att göra allt själv eller leja ut?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tack, ja det ska bli kul. Ska försöka att inte ta mig vatten över huvudet bara :).
Vi tänker göra allt själva utom att lägga plastmattan i tvättstugan. Elen är nog bäst att leja bort också :)
Förhoppningsvis kan det motivera lite nya verktyg :D


Att undertrycksventilera väggarna är egentligen rätt enkelt. Principen är att ha ett lägre tryck i väggen än i rummet. På så sätt kan inte lukter komma ut i rummet utan ventileras ut.

I vårt fall så sätter vi in ett perforerat ventilationsrör i plast inne i den uppreglade väggen. Vi kommer troligen använda rör till centraldammsugare som vi borrar hål i. I överkant på väggen borrar man mindre hål där frisk luft kan sugas in. Dessa göms sedan bakom taklisten som sitter lite lägre och klämmer en skumgummilist som en typ av filter. Ventilationsrören ansluts sedan till en eller flera fläktar.

Det är typ som ett ventilerat nivellgolv fast i väggen istället :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Excel
Har själv skapat undertrycksventilerat bjälklag i min nedervåning, funkar bra!! Loggar fuktkvot i bjälklag med en Raspberry Pi. Fultkvot varierar kraftigt beroende på årstid.

En tvättstuga torde ha en högre fukthalt än vanliga rum. Finns det inte risk att fukt kondenseras i konstruktionen?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är riktigt, i fuktiga utrymmen tar man därför tilluften via kanaler från torra utrymmen :). Vent. firman håller på att kika på det där i detalj

Kommer också logga fukten, både i luften men framförallt i väggkonstruktionen. Finns en tråd om detta här: https://www.byggahus.se/forum/threads/maeta-fuktkvot-med-arduino-eller-raspberry.308813/

Tråden är inte uppdaterad med de sista tankarna som jag tror blir att dra kabel till varje givare istället. Men det beror lite på hur ventilationlösningen kommer se ut.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Just nu väntar jag på beräkningar på bärigheten i källarväggarna för att kunna fälla in ventilationskanalerna. Vågar inte göra det utan att ha torrt om fötterna att det håller. Har blivit lovad att det ska vara klart i början av mars då även ventilationsritningarna från ventfirman blir klara. När jag fått det så bygger vi det nya förrådet och sen drar vi igång renoveringen av förrådet som är etapp 1.
....och där kom svaret. Tyvärr inte som jag ville :(.
Källarväggen är inte tillräckligt stark efter dagens standarder utan att ens göra hål i regeln och vid förändringar måste man räkna efter gällande regler. Fick rekommendationen att regla på med stålreglar och fälla in kanaler där. Det är ett jäkla bök! Då måste fönster och dörrar salas ut och dessutom stjäl det värdefullt utrymme på vissa ställen. Dessutom skulle det innebära att 50% av all rördragning för värmepump och tappvatten behöver göras om.

Ett alternativ vore att ventilera via golvet genom en platonmatta som jag vet @Jarlingar har gjort. Spontant känns det som det får bli en kombination på något vis.

I allafall jäkla skönt att kollat upp detta så man inte fick hela huset i skallen när jag satt sågen i väggen :crysmile:.

Ska ringa och konsultera vent-firman och se om de har några bra ideer!
 
Kan man inte byta de tryckimpregnerade reglarna när man renoverar ett rum?
 
Man hamnar ändå i samma dilemma som konstruktören var inne på. Om man gör en förändring av den bärande konstruktionen så måste det uppfylla dagens standarder och då räcker inte den gamla höjden på reglarna till utan väggen blir tjockare i allafall.

Dessutom är det i princip helt omöjligt. De är ingjutna 20 mm i betongelementen som bara är 70 mm tjocka och fulla med spik som infästning mellan regel och betong. Risken är överhängande att man spräcker betongelementet om man försöker. Betänk också att det är dygt 100 reglar det handlar om.
 
Mina ew-väggar var torra och fina utom längst ner så dom fick vara. Men då har jag smällt på 200mm isodrän på utsidan :D

20cm längst ner på väggen rensades på isolering och 50mm, tror jag det var, hål borrades genom samtliga reglar.. :thinking::rofl:
Detta för att fördela undertrycket jämnt i väggen.

Jag suger luften via två punkter i platonmattan på golvet, ventilerad golvlist med filter fördelar flödet jämnt (y)

Funkar Rolex hos mig iaf :)

I en sektion så har jag badrum och relax, och den luften ville jag inte ha ner i golv/vägg..
Så där har jag dragit gv-slang genom hålen i reglarna för att tillföra lite värme.

Du kan ventilera väggen via golvet som mig, men då bör du sätta xps isolering mot betongen så du inte riskerar att få kondensutfällning mot betongen..
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du kan ventilera väggen via golvet som mig, men då bör du sätta xps isolering mot betongen så du inte riskerar att få kondensutfällning mot betongen..
Jo, vi har ju PM:at en del :). Hur mycket bygger det på höjden?
 
Jo men tyckte jag kunde informera andra som läser i tråden också ;)

Vilken höjd tänker du på?
Platon kring 8mm och xps finns i flera tjocklekar (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur många mm XPS har du? golvet ligger direkt på platonmattan sen om jag förstod deras anvisning rätt?
 
I golvet har jag lagt tillbaka den 50mm frigolit som låg där.

Betong
Platon
50mm frigolit
22mm golvspån
Ytskikt
 
Då missförstod jag att du hade XPS i golvet närmast betongen för kondensrisken.

Vi har c:a 10 mm frigolit under 4-5 cm betong i golvet idag. Men att bygga på nästan 10cm blir nog alldrig bra är jag rätt. Isåfall skulle jag behöva bila ner plattan ner till frigoliten och bygga upp igen. Det är ju ett hyfsat jobb :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.