Vi funderar på att köpa Pacto fritidshustoalett till vår sommarstuga. Den verkar både bra och enkel och en stor fördel är att den kräver varken el eller vatten eller värme.

Är det någon som har erfarenhet av denna toalett? Bra? Dålig? Av det vi sett hittills verkar den väldigt enkel och bra.

Men man undrar ju - var tar kisset vägen? Kapslas även det in i spolfilmen? Funkar det bra?

En annan fråga - kommunen har så kallad latrinmottagning vid sopcentralen, dvs man kan lämna in sin latrintunna där mot en viss kostnad. Men kan man lämna in även latrinen från pacto-toaletten? (det är ju paketerat).
 
Mig veterligen så packas allt ihop tillsammans. Mina f.d svärföräldrar hade en sådan i sitt fritidshus, men jag tror att just den modellen krävde el. F.d svärfar har alltid varit noga med att smörja alla rörliga delar vår och höst, och dom har aldrig haft några problem med sin.
Sedan har jag hört någon som har sagt att det den kan läcka urin. Vet inte om det är så, men man kanske inte ska kissa där hela tiden... Killar kanske kan gå till skogskanten ibland...
Angående latrinet så har f.d svärföräldrarna lämnat till kommunens sopcentral. Jag har dock hört att det är stopp med det i vissa kommuner.(med all latrin) Så då är det bara att fixa det med egen latrin på tomten i så fall.

Mvh
 
Bitto: tack för ditt svar.

Enligt vad som framgår av deras egna information så kräver inte pacto-toaletten någon el, varför vi tycker att den skulle passa bra för oss. Likaså behöver den inte stå "varmt" som t.ex. Separett.

Blir det mycket lukt med en Pacto?

Angående latrin så finns det i den aktuella kommunen en speciell "mottagning" för detta, men man undrar ju om de tar emot även packad latrin (beroende på vad de gör med latrinet...spolar de ner det i ordinarie avlopp eller läggs det på en hög eller bränns det?)

 
Jorg skrev:
Enligt vad som framgår av deras egna information så kräver inte pacto-toaletten någon el, varför vi tycker att den skulle passa bra för oss. Likaså behöver den inte stå "varmt" som t.ex. Separett.
Den förra modellen krävde el för själva frammatningen av plastfilmen. Den nuvarande modellen är dock helt manuell. Har också kollat på Pacto och tycker den verkar jättesmidig. K-Rauta säljer den för övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.