Hej alla byggare!
Har en fundering ang att lägga plastmatta direkt på plattan i en bastu.
Vi ska bygga bastu i ett timrat gammalt hus. Förra ägarna gjöt en platta för att göra en tvättstuga som aldrig blev av. I detta rum som är ca 4 x 5 m ska vi göra en bastu och en liten tvättstuga. Takhöjd från platta till tak är i dag ca 210 cm så det finns inte så mycket spelrum. Min första tanke var att lägga platonmatta på plattan, regla upp en bit upp för att kunna lägga t ex frigolitblock under osb-skiva för att sist lägga på plastmattan.
Då har jag två frågor:
Hur mycket måste en sån konstruktion bygga för att göra någon nytta när det kommer till isolering?
Och visst måste det finnas någon slags ventilation/luftflöde under golvet när man lägger platon?

Var förbi Karl Hedin idag för att få bekräftelse/råd ang min idé men han tyckte att jag skulle lägga mattan direkt på plattan med förutsättning att det inte finns fukt i plattan. Vilket jag i stort sett är säker på det det finns. Tejpade nyss fast lite plast för att testa. Får se hur det ser ut med funk om nån dag. Men det blir ju kallt som satan... Vill gärna isolera för att kunna gå på golvet barfota...

Hur skulle ni göra?

Tar emot alla tips och trix jag kan få! Stort tack på förhand!

Mvh Andreas
 
Jag skulle lägga klinkers direkt på betongen samt lägga på en trasmatta och gå på om det blir för kallt.
 
  • Gilla
Darenhall och 4 till
  • Laddar…
Stämmer också på klinker och ev. Trätrall på det om det blir för kallt.
Är det ingen isolation under plattan? Fuktspärr?
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Stämmer också på klinker och ev. Trätrall på det om det blir för kallt.
Är det ingen isolation under plattan? Fuktspärr?
Mvh
Sakke
Hej och tack för svar!
Vi tänkte köra klinkers först men vi har nu sett att det finns små sprickor i plattan. Inte alls stora (plattan blev gjuten för minst 10-15 år sedan) men det avskräcker att lägga klinkers. I så fall måste vi väl bila upp och gjuta om för att vara på säkra sidan?
Vet tyvärr inte om det finns isolering eller fuktspärr under plattan... Hade varit väldigt bra att sitta på den informationen.. Vi började också fundera på trall för att komma ifrån kylan men helst vill vi köra utan.
 
Plattan borde vara stabil nu. Det är klart at om du inte vet alls vad som är under-om det är gjutet rätt på lera t.ex så kan ju saker ske. Men om det är gjort någonlunda ok arbete så borde det gå bra. Flexibel Klinkerlim med klass s1 eller s2 (mera flexibel) klarar att ta mindre rörelse i underlaget.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Småsprickor gör inget om det är 10-15 år gammalt. Det är nog färdigtorkat nu och spricker inte mer. Primer, flexfix och på med klinker.
 
  • Gilla
springer-jr och 2 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Plattan borde vara stabil nu. Det är klart at om du inte vet alls vad som är under-om det är gjutet rätt på lera t.ex så kan ju saker ske. Men om det är gjort någonlunda ok arbete så borde det gå bra. Flexibel Klinkerlim med klass s1 eller s2 (mera flexibel) klarar att ta mindre rörelse i underlaget.
Mvh
Sakke
Snabba svar! Gillar! : )
Men om vi nu vill isolera ovanpå plattan för att inte ha svinkalla golv, hur gör vi då? Eller är det inte mjöligt? Eller ger det ingen effekt att isolera med t ex en platta frigolit? Såg att du la frigolit i din källare.
 
Det går limma eps direkt på betongen och sedan limma klinker direkt på den. Använd vanlig fix. Då blir plattorna lite varmare. Men de kommer nog kännas kalla ändå. Klinker leder värme bra.
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Plattan borde vara stabil nu. Det är klart at om du inte vet alls vad som är under-om det är gjutet rätt på lera t.ex så kan ju saker ske. Men om det är gjort någonlunda ok arbete så borde det gå bra. Flexibel Klinkerlim med klass s1 eller s2 (mera flexibel) klarar att ta mindre rörelse i underlaget.
Mvh
Sakke
Skulle inte detta funka? Se länk
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-kallt-golv-platta-pa-mark.112567/
 
Catan Catan skrev:
Skulle inte detta funka? Se länk
[länk]
Alltså sista svaret i tråden. : )
 
Jag skulle lagt 3 cm cellplast och sedan plastmatta löst ovanpå, med uppvik 10 cm mot väggarna.
Så blir det lite varmare för fossingarna, och tar ändå inte så mycket av takhöjden.

(Har själv bott i en gammal fiskarstuga med takhöjd som lägst 206 cm.
Det gick bra när man, efter några smällar, lärt sig att huka sig i dörröppningarna.
Vilket jag för övrigt gör över allt numera. Gamla vanor sitter i :D )
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
L largab skrev:
Det går limma eps direkt på betongen och sedan limma klinker direkt på den. Använd vanlig fix. Då blir plattorna lite varmare. Men de kommer nog kännas kalla ändå. Klinker leder värme bra.
Mycket hård xps kanske, dock tror jag risken för lösa klinker/spruckna fogar är stor.
Jo, hellimmade 50mm xps på gammal betong och gjöt på 60mm betongplatta(har även vattenburen värme i det nya golvet
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
Nya bud. Blir snart galen på detta.. Vi har lagt ner tanken på golvvärme. Har frågat två snickare och de sågade idén med organiskt material som isolering ovanför platonmattan. Det får inte bli lufttätt under golvet när man kör platon. Antingen måste man ha en fläkt vilket känns dyrt/krångligt eller ventilera genom socklarna men då faller hela idén med tätskiktet då socklarna är "öppna".
Dessutom sa de att man måste isolera minst 20 cm för att det ens ska vara värt att lägga golvvärme. Värmeförlusterna blir för stora annars. Och det kan inte vi göra pga takhöjden.

Nu blir det istället bara flytspackel med armering på plattan då den är lite ojämn och har små sprickor. Ovanpå detta blir det klinkers. Har bifogat två enkla skisser så ni kanske förstår lite bättre. Nu till mina frågor:

# Behövs det ett tätskikt i form av tätskiktsduk mellan flytspacklet och klinkers? Både på vägg och golv? Eller räcker en primer?
Har hört att man inte ska använda duk på oisolerad platta då fukten måste kunna vandra..

# Kan man strunta i brunnen i bastun och man har en tröskellös dörr. Då kan man skrapa ut vattnet till närliggande brunn i tvättstugan?

# Klarar man att flytspackla ca 20 kvm själv?

Som sagt blir galen på alla olika teorier. Har försökt läsa på i säkert 10 h men inte blivit klokare...
Tack på förhand!!
 
  • Enkel handritad skiss av golvlager med platta, flytspackel och klinker, fråga om tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av badrumsplan med bastu, dusch, tvättstuga, och brunner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag byggde bastu, i källaren, primade jag golvet och lade klinkers direkt på källargolvet. Jag lade klinkern med ca 1 cm breda fogar, för eventuell fuktvandring (vet ej om det spelar någon roll, men det har funkat i drygt 15 år iaf). Visst, golvet blir kallt men å andra sidan står man ju inte så länge på golvet i bastun:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.