Då är det kanske en bättre fråga hur tunn betong man kan komma undan med?
LK rekommenderar 70 och minst 55 http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/. Om man tänker sig att man kör 60mm betong så får man plats med 2x70mm EPS. Tar man dessutom sån här http://www.bauhaus.se/isolering/graphite-gs70-600x1200x70-mm.html som är 30% bättre än vanlig EPS så motsvarar det 18cm. Men om 60mm är tillräckligt rent hållfasthetsmässigt är en annan fråga.
 
Hur tunnt tror ni att jag kan gjuta golvet utan att det blir för klent? Vore ju bra om man kunde få in lite mer isolering.
Det är alltså 20mm värmeslang som skall läggas i betongen.
Det är en tvättstuga som det ska bli, så jag ska inte köra lastbil på golvet.

/Jonas
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Vad tror ni experter där ute.

Kan jag gå ner på 60-70mm i betongtjocklek, och sedan flyta på det? Då skulle jag kunna gå upp lite i tjocklek på isoleringen, och även få lite mindre betong att kärra in.
Helt klart roligare att bära frigolit än att kärra betong.

/Jonas
 
Hej

Jag har sätt den sidan, men den beräkningen tar inte hänsyn till golvvärmeslang, och värmespridning i betongen.
 
Nu är det bestämt...

Det blir 150mm Jackofoam (tre lager 50mm korsvis lagda) under cirka 8-9 cm betong med värmeslangen najad i armeringen, efter att jag minskat på lagret singel med 50mm. Det är snustorrt under, och Jackofoam är kapilärbrytande, så det skall nog inte bli några problem.


Tack för alla råd och tips.

/Jonas
 
J JonasHolm skrev:
Nu är det bestämt...

Det blir 150mm Jackofoam (tre lager 50mm korsvis lagda) under cirka 8-9 cm betong med värmeslangen najad i armeringen, efter att jag minskat på lagret singel med 50mm. Det är snustorrt under, och Jackofoam är kapilärbrytande, så det skall nog inte bli några problem.


Tack för alla råd och tips.

/Jonas
Hej
Är på väg att göra samma resa, men har även jag problem med bygghöjden. Gick ditt projekt bra? Blev det 150mm isolering och 8-9cm golv + flytspackel? Har du golvvärmen på under sommaren med för undvika omvänd fuktvandring?
 
humla75 humla75 skrev:
Hej
Är på väg att göra samma resa, men har även jag problem med bygghöjden. Gick ditt projekt bra? Blev det 150mm isolering och 8-9cm golv + flytspackel? Har du golvvärmen på under sommaren med för undvika omvänd fuktvandring?
Det blev 120mm isolering och cirka 8 cm flytspackel.

Har inte golvvärmen på. Cirkulationspumpen stängs av när värmepumpen går över i sommarläge. Är inte speciellt orolig för fukt då det har varit totalt snustorrt (värre än i Sahara) under de gamla betonggolven som bilats ut.
 
J JonasHolm skrev:
Det blev 120mm isolering och cirka 8 cm flytspackel.

Har inte golvvärmen på. Cirkulationspumpen stängs av när värmepumpen går över i sommarläge. Är inte speciellt orolig för fukt då det har varit totalt snustorrt (värre än i Sahara) under de gamla betonggolven som bilats ut.
8cm flytspackel, blev inte det dyrt? Lade du slangen ovanför armeringen och hur långt över slangen kom golvnivån?
 
humla75 humla75 skrev:
8cm flytspackel, blev inte det dyrt? Lade du slangen ovanför armeringen och hur långt över slangen kom golvnivån?
Slangen ligger under armeringen. Cirka 4 cm under golvnivå.

Det var dyrare än betong men då kunde de som flytspacklade göra hela jobbet på en dag (några timmar) och jag betalade betydligt mindre för flytspacklet än vad det kostat om jag åkt köpt det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.