F FelixB skrev:
Jättetack för alla svar jag fått.
Detta låter som en jättebra plan. Dock undrar jag om man inte måste ha luftspalt på väggarna med, som doubleH skrev?

Tips på fönster för ändamålet mottages gärna.

Mvh Felix
Om du inte har luftspalt så hamnar isoleringen direkt mot ytterväggen = du får fukt i isoleringen då i princip inga väggar är helt täta.
Fukt som inte kan ventileras bort mha en luftspalt ger mögel och i förlängningen röta.
Dvs det är en MYCKET dålig ide att inte ha luftspalt!
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
Då de handlar om en liten mängd isolering skulle jag köra på cellulosaskivor utan plast eller luftspalt. Du får plats med mer isolering = lägre uppvärmningskostnad, cellulosa verkar generellt ha bättre isoleringsvärde än mineral och du slipper dessutom kliandet vissa drabbas av vid arbetet med mineral. Cellulosan är dyrare men med den lilla mängden...

Nu kommer vissa skriva att man visst behöver luftspalt även med cellulosa. Å andra sidan finns det många som hävdar att man inte behöver det. Jag har haft cellulosa i min friggebod, utan plast eller spalt, i 7-8 år och har inte märkt av några som helst problem. Körde då med skivor. Jag isolerade hela stugan för ett par år sedan med lösull och de sade att jag inte behövde spalt.

ToRy
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
Hur mycket kostar det att värma upp 9kvm oisolerat med enklare värmefläkt eller så var fjärde vecka, endast dagtid? Varmt blir det ju snabbt iaf.

Är det en helt galen idé?
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Då de handlar om en liten mängd isolering skulle jag köra på cellulosaskivor utan plast eller luftspalt. Du får plats med mer isolering = lägre uppvärmningskostnad, cellulosa verkar generellt ha bättre isoleringsvärde än mineral och du slipper dessutom kliandet vissa drabbas av vid arbetet med mineral. Cellulosan är dyrare men med den lilla mängden...

Nu kommer vissa skriva att man visst behöver luftspalt även med cellulosa. Å andra sidan finns det många som hävdar att man inte behöver det. Jag har haft cellulosa i min friggebod, utan plast eller spalt, i 7-8 år och har inte märkt av några som helst problem. Körde då med skivor. Jag isolerade hela stugan för ett par år sedan med lösull och de sade att jag inte behövde spalt.

ToRy
Fins andra utmaningar med just Cellulosaisolering och fukt:
https://www.lfs-web.se/isolering.htm

Cellulosaisolering
Cellulosaisolering, träfiberisolering och lösullsisolering som behandlat med brandhämmande ammoniumsulfat, kan ibland då den utsätts för fukt avge ammoniak. Lukten kan under vissa förhållanden leta sig in i huset och påverka hälsan hos dem som vistas där. Når vi skrev artikeln om detta bekymmer med bl.a. cellulosaisolering så var det vad vi bedömer ännu inte så känt fenomen. Väldigt viktigt är att avfukta och genom uppvärmning i husen hålla isoleringen torr.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
D doubleH skrev:
Fins andra utmaningar med just Cellulosaisolering och fukt:
[länk]

Cellulosaisolering
Cellulosaisolering, träfiberisolering och lösullsisolering som behandlat med brandhämmande ammoniumsulfat, kan ibland då den utsätts för fukt avge ammoniak. Lukten kan under vissa förhållanden leta sig in i huset och påverka hälsan hos dem som vistas där. Når vi skrev artikeln om detta bekymmer med bl.a. cellulosaisolering så var det vad vi bedömer ännu inte så känt fenomen. Väldigt viktigt är att avfukta och genom uppvärmning i husen hålla isoleringen torr.
Mycket intressant artikel du länkade till!
 
Se den här finska Youtube videon hur man isolerar ett uteförråd med frigolit och ett flexibelt fogskum. Men man bör ha luftspalt mot ytterpanelen.

 
M Maxitupla skrev:
Se den här finska Youtube videon hur man isolerar ett uteförråd med frigolit och ett flexibelt fogskum. Men man bör ha luftspalt mot ytterpanelen.

[media]
Ja, men med frigolit så är det inte risken för fukt i isoleringen som gör att man behöver en luftspalt utan det är för att ytterpanelen inte skall ruttna.
 
D doubleH skrev:
Fins andra utmaningar med just Cellulosaisolering och fukt:
[länk]
Mmmm... jo, intressant artikel. Läste den, OCH den artikel om ammoniaklukt från just cellulosaisolering som länkas till i "din" artikel. Nu har jag ingen som helst koll på artikelförfattarens objektivitet, men personligen är jag lite... ska vi säga klädsamt kritisk till artiklar skrivna av någon på ett företag som säljer produkter och tjänster som artikeln handlar om. Dessutom publicerad på företagets hemsida. Till det kan läggas att det är ganska mycket gissningar, antaganden och okända faktorer som avhandlas. Det enda konkreta är att något forskningsinstitut funnit att det 2012 fanns 115 kända fall av ammoniaklukt i cellulosaisolerade hus i EUROPA och det kunde möjligen ha uppstått i samband med fuktproblem. I övrigt visste man inte vilka tillverkare som använde ämnen som kunde tänkas vara boven i dramat, man verkar egentligen inte riktigt ha koll på hur problemet uppstår och det fanns egentligen inget som sade att problemet inte kan uppstå i samband med mineralisolering också. (Personligen tycker jag mig ha anat en viss, mycket marginell, doft av ammoniaklukt de gånger jag hanterat ny mineralisolering, men det är ju bara jag.)
Ska jag försöka förklara hur jag känner inför de båda artiklarna så... tja, tre företeelser som tidigare avhandlats här på BH dyker upp i skallen på mig: Elallergi, "dränering" med elektroder i källarmuren, och virvlat vatten.
Med det sagt; det kan mycket väl ligga något i det artiklarna handlar om, men det verkar saknas bevis och statistiskt underlag. Min egen personliga erfarenhet är att under 7-8 år av ständigt växlande temperaturer i min cellulosaisolerade friggebod utan luftspalter har jag aldrig känt någon lukt som inte hör hemma över huvud taget. Just sayin'.....
 
Har ingen egen erfarenhet av cellulosaisolering utan luftspalt, däremot av mineralull utan luftspalt.
Bla taket i vår sommarstuga hade ingen luftspalt utan byggarna som gjorde om det ursprungliga garaget till bostad hade isolerat rätt mot råsponten utan någon luftspalt. Råsponten var helt rutten och isoleringen drypande fuktig med stora myrbon.
Så om isoleringen har en något avvikande lukt är det nog ett sekundärt problem i jämförelse med att tak eller väggar ruttnar pga brist på ventilation...
 
  • Gilla
FelixB och 1 till
  • Laddar…
Frågar igen, måste man verkligen isolera 9kvm som man ibland vill värma upp för att sova i?
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
Isolerade en sådan där frigga för flera år sedan. Taket har du redan fått förslag på som är bra (fackverk med isolering samt lufthål). Grejjen med väggarna är att du måste sätta flytande väggreglar då knuttimrade hus rör sig uppåt/neråt beroende på fukt m.m.

Lättast är att måtta ut för reglar från golv till innertakets början minus 2 cm. Fäst reglarna i ytterväggen med hjälp av ett förzinkat hammarband uppe och nere samt ev. i mitten/regel som du bockar till så den följer regeln (jag tog 45/95 regel och lade den på långsidan med 45-sidan utåt). Regeln ska precis kunna glida lite i hammarbandet uppåt/nedåt men vara tight i övrigt. Fasa ev. av hörnen på regeln så det glider bra. Använd exv. montageskruv eller kort ankarskruv (ytterväggen är ju tunn, jag körde montageskruvar) till hammarbandet. Nu kan du klämma dit trekantslister i väggfacken som bildats mellan reglarna, två per fack, ca. 1 cm tjock (luftspalten mot yttervägg). Se till att de går fritt upp till takfoten så att luftspalten löper i hela väggen med tömning i takets ventilationshål som tidigare person skrev.

När detta är klart isolerar du väggarna samt häftar fast snöre som håller kvar isoleringen. Därefter köper du vanlig granpanel eller något liknande (inte gips, spricker bara) och panelar vägg/tak. Måla. Njut.

P.s. Du lägger såklart in tomrör m.m. för el, TV-antenn, datakabel och annat också när du ändå håller på. d.s.

Min har stått i 10 år nu, inga sprickor och den håller värmen fint på vintern med ett 600W-element. Körde 95 i tak/golv och 45 i vägg (var en polarstugan har jag för mig på 10 m2).

Lycka till!
 
  • Gilla
FelixB och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Frågar igen, måste man verkligen isolera 9kvm som man ibland vill värma upp för att sova i?

Nu har jag inte nämnt det, men vill kunna nyttja den vid andra tillfällen med.
Samt kunna ha sängkläder o grejer där utan att det blir fuktigt och tråkigt.

Hade tänkt dra igång lite veckan som var, men blev lite andra planer. Så det får vänta lite till. Men jag har nog bra koll på hur jag ska göra nu. Återkommer när jag drar igång på riktigt.
 
  • Gilla
Profossen och 1 till
  • Laddar…
Hej, hur gick med isoleringen av friggeboden så här några år senare? Blev det cellulosa?
 
  • Gilla
Tomas85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.