BirgitS
Du vill inte ha mer kvällssol kring huset?
Det ser ut som att det just inte blir något ställe för en uteplats med kvällssol nu.
Tidigare trodde jag att den utstickande delen gick söderut i stället för österut.
 
Japp ingång till vänster, så barnrummen är mot norr/nordöst, utsikt mot söder :)

Det är en cykelbana som är mellan tomten och sjön så ingen trafikerad väg (y)

Minskad insyn helst mot norr och väster, öst och syd är inte så farligt då tomten sluttar lätt och ligger ca 50-60cm över GC så en stödmur + lägre häck löser nog det mesta insynsproblemet från det hållet :)
 
Infartsvägen lär gå ner från anslutningsvägen längre upp och komma ner väster om tomten, troligen med en vändzon.

Kvällsol är klart mysigt, men tror man kan få en del ändå? :thinking:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du vill inte ha mer kvällssol kring huset?
Det ser ut som att det just inte blir något ställe för en uteplats med kvällssol nu.
Tidigare trodde jag att den utstickande delen gick söderut i stället för österut.
Det borde la vara möjligt genom att typ bygga en pergola längre ner på tomten?

Tänker att även om kvällssol är mysigt så kanske det inte är så mysigt att sitta ute på framsidan om kvällen? :) Utan att det då är bättre att bygga något externt i "bakkant" på tomten istället så man fortfarande får lite privacy :)
 
BirgitS
Fast man vill ju inte behöva bära iväg middagsmat och allt porslin så långt, då blir det inte av att sitta ute och äta särskilt ofta (egen erfarenhet).

Vändplan får man inte parkera på så det bör nog finnas plats på tomten för i alla fall någon bil som en gäst kommer med.

Men rakt i väster blir väl bara granntomten så där blir det ju inte så mycket insyn för det är väl troligt att grannen har sitt hus i sitt nordöstra hörn för att få en gräsmatta i huvudsak mot söder och väster. Fundera i alla fall på att flytta huset lite åt öster så att det finns plats för en uteplats med matbord på västsidan av huset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast man vill ju inte behöva bära iväg middagsmat och allt porslin så långt, då blir det inte av att sitta ute och äta särskilt ofta (egen erfarenhet).

Vändplan får man inte parkera på så det bör nog finnas plats på tomten för i alla fall någon bil som en gäst kommer med.

Men rakt i väster blir väl bara granntomten så där blir det ju inte så mycket insyn för det är väl troligt att grannen har sitt hus i sitt nordöstra hörn för att få en gräsmatta i huvudsak mot söder och väster. Fundera i alla fall på att flytta huset lite åt öster så att det finns plats för en uteplats med matbord på västsidan av huset.
Det ligger mycket i vad du säger!

Huset tänker jag är indraget ca 6m för att möjliggöra parkering för åtminstone 2 bilar i bredd. Garaget mäter ca 5m invändigt och får inte ligga närmare tomtgräns än 1m så det blir iaf 6m i bredd framför garaget också!

Angående kvällsol så borde det la gå fint annars att sitta vid vinkelns slut, dvs utanför v-rum o arbrum? Där bör man få kvällssol och läggs huset så långt åt norr som går så bör det bli 9m från vinkeln till tomtgräns kvar om mina kalkyler är korrekta :thinking: Men tomtens utformning återstår och se! Så ska absolut ha det med kvällssol i åtanke :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu börjar jag snart tröttna på mig själv och alla idéer som jag får när jag ska gå och lägga mig!

Så här kommer en ny ritning som inte är lik någon av de andra :crysmile: Har tagit till mig en del av @Johannes Carlsson synpunkter och fått till någonting som jag faktiskt känner funkar rätt bra!

Alla sovrum utom kontoret har fått sjöutsikt, förvisso söderläge men det går säkert att lösa på något vis! Stor KLK i anslutning till hallen som f.ö. blivit bredare!

Arkitektritning över enplanshus med storleksspecifikation för varje rum och utplacerad möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna är ritade 150mm tjocka (alltså tänkt det som ett "stenhus") och BOA är 155,7m²
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar den! Vi valde till sun-block på våra fönster i söderläge som förhoppningsvis löser värmeproblem, annars finns markiser som nödlösning.

Soffan skulle jag velat vända på så den är riktad mot utsikten och så sätter man TV:n på ytterväggen mellan två fönster. Hade så i en tidigare lägenhet/hus och tryckte det va riktigt trevligt!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Heij83
J Jarlsgård skrev:
Nu börjar jag snart tröttna på mig själv och alla idéer som jag får när jag ska gå och lägga mig!

Så här kommer en ny ritning som inte är lik någon av de andra :crysmile: Har tagit till mig en del av @Johannes Carlsson synpunkter och fått till någonting som jag faktiskt känner funkar rätt bra!

Alla sovrum utom kontoret har fått sjöutsikt, förvisso söderläge men det går säkert att lösa på något vis! Stor KLK i anslutning till hallen som f.ö. blivit bredare!

[bild]

Väggarna är ritade 150mm tjocka (alltså tänkt det som ett "stenhus") och BOA är 155,7m²

Jag hade försökt att få bort dessa två små ”hallar” särskilt den i barnens del borde gå att få bort ganska lätt. Den till master bedroom skulle jag iallafall satt en dörr ut mot vardagsrummet.

Köksön bör ha en vask, tror till och med att det kan bli ett krav från kommunen för att få igenom ert bygglov.
 
  • Ritning av husplan med markerade små "hallar" vid barnens rum och master bedroom, samt köksö utan vask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag gillar den! Vi valde till sun-block på våra fönster i söderläge som förhoppningsvis löser värmeproblem, annars finns markiser som nödlösning.

Soffan skulle jag velat vända på så den är riktad mot utsikten och så sätter man TV:n på ytterväggen mellan två fönster. Hade så i en tidigare lägenhet/hus och tryckte det va riktigt trevligt!

Jag instämmer, tyckte dock att det blev fel flödesmässigt i rummet :thinking: fast har man lite luft bakom soffan så blir det en passage där.. HMM! Får mixtra vidare lite där :D


@Heij83
De små korridorerna är ett aktivt val för att få loss mer fri väggyta, vid master hade man iofs kunnat få bort korridoren genom att sätta dörren till arb rummet från köket men det känns mer naturligt såhär :)

Samma i barnavdelningen, frigöra så mkt väggyta som möjligt i allrumsdelen :)

Edit:
Såg att du petat in lite mer text nu! Japp vask i köksön är jag med på :) köksön är la det enda jag inte känner mig helt nöjd med.. Vill helst inte ha häll i köksön så funderar på om man skulle ha en halvö och sedan ett L-kök för att jag ska känna mig nöjd :thinking:
 
windestal
Våga vägra köksö ;)
L-kök tror jag skulle bli bra i den här varianten, som jag generellt tycker ser väldigt bra ut! Testa att "möblera om" lite med soffgrupp och så, och testa några köksdesigner också och se om du hittar lösningar eller nya problem (y)
 
Heij83
En liten tanke till är att sätta en altandörr eller en dör direckt från hallen in till barnens del så dom kan komma och gå ostört. På gott och ont
 
Så, då har jag ritat om den lite igen! Känns än lite bättre.. enda är la KLK som jag inte vet om det blev så bra!

Funderar på att dra ner takfoten lite mer på framsidan för att få tak över entré och kunna skjuta vinkeln lite i sidled annars! Översiktsbild av en husteckning med betecknade rum såsom kök, sovrum och entre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Heij83
J Jarlsgård skrev:
Så, då har jag ritat om den lite igen! Känns än lite bättre.. enda är la KLK som jag inte vet om det blev så bra!

Funderar på att dra ner takfoten lite mer på framsidan för att få tak över entré och kunna skjuta vinkeln lite i sidled annars! [bild]
Jag hade velat ha dessa två väggar i linje, sen tror jag ändå att du kommer störa dig i längden på dessa mini hallar. Förstår inte vad du ska ha väggytan som du refererar till?

Kanske ska göra badrumsväggen i barnens del i vinkel, se svart linje
 
  • Planritning av en bostad med markeringar som föreslår förändring av vägglinjer och skapande av mini hallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
windestal
I barnens allrum blir det väl svårt att få en vägg att ha tv mot annars. Med nya möbleringen av allrummet känns det som att det vore värt att se om det gick att undvika hallen där, men också lite knepigt om man inte vill gå genom stora sovrummet gör att komma till badrummet... Men linjera dörren/ väggsnutten till kontoret med badrummet i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.