Hej. Jag ska dra fram vatten till min nya tomt. Tanken är att ansluta på grannens gård som ligger ca 400m bort och ca 20 meter högre. De har vatten från en källa på berget och självtryck på ca 5 kilo. Hur grov PEM-slang ska jag gräva ner?
Mvh Oscar
 
H
Då längden är lång, så en min 50mm slang utan magar på, blir självtryck om den fylls upp helt, frostfritt naturligtvis.
Kopplas då till rören i huset direkt med avstängningsventil på inkommande
 
Hej. Vad menas med magar? Blir det sämre tryck med en tunnare slang trots höjdskillnaden? Grannen trodde det skulle räcka med 32mm.
 
Håller med hjulben. Ju större ju bättre. Pem 32 blir stora tryckfall vid stora uttag.
Kan ju hända att det sker stora uttag någongång. Någon duchar samtidigt som ni vattnar mm mm. Jag skulle dimensionera för stora uttag. Slang är billigt.
Vid 3000 l/h som är rätt normal siffra vid kommunalt vatten så är mottrycket i PEM 32 hiskeliga 4 bar på 400 meter . Blir inte mycket kvar till kranarna.
 
H
O Oa78 skrev:
Hej. Vad menas med magar?
Att slangen ska ligga så rakt som möjligt och inte som en orm upp och ner i marken, klart att blir det fullt i slangen med den höjdskillnaden så åker det nog med ändå, bättre tänka till för än efter med dim på slangen
 
H
O Oa78 skrev:
Grannen trodde det skulle räcka med 32mm
Om jag skulle göra det så inte mindre än 40mm det är stor skillnad på flöde mellan 32 och 40 och tyngd ( vattnet ) som ligger bakom
 
A
Vad har vattnets tyngd med saken att göra?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
H
Erik_Hansson skrev:
Vad har vattnets tyngd med saken att göra?
Fyll rör med olika dim och prova , fallhöjd, mängd vatten är avgörande för hur tryck och flöde blir
 
A
Tryck är enbart en faktor på vattenpelarens höjd.
 
H
Erik_Hansson skrev:
Tryck är enbart en faktor på vattenpelarens höjd.
Och vikt på det som det ska trycka
 
Förenklat: kraft / area.

Hjulbent. Du ska dela med arean. Så tyngden hjälper inte dig här. Du ökar "massan" med större tvärsnittsarea men får dela med samma area igen så det kvittar.
Vattnet har samma densitet oavsett tvärsnittsarea.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så tyngden hjälper inte dig hä
Ett flöde av vatten är beroende av fallhöjd och area på rör/slangdim , tunt rör/lång slang blir tryckfall i samband med flöde, dåligt med vatten som rör sig, Stängt flöde så blir trycket detsamma som höjden. Grovt rör/slang stort flöde och tryck som bibehålls, detsamma med stängt flöde så blir det höjden, Varför är vattenkraftverk byggda för stort flöde och tjock vattenpelare som ska trycka på turbinen då, det är mängden vatten som avgör vilket tryck som kvarstår vid öppet flöde
 
H Hjulbent skrev:
Och vikt på det som det ska trycka
Densiteten snarare.
Tryck=densitet*höjd*tyngdaccelerationen
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Däremot är flödet beroende på mottrycket/flödesmotståndet, så ta en grov slang, korrekt.
 
A
Hur stor är förbrukningen? Volymen ökar också med större volymer. Kanske en hjälppump kan vara en bättre lösning om man inte vill ha för mycket stillastående vatten?
400 meter x 32mm slang = 266 liter
400 meter x 40mm slang = 430 liter
400 meter x 50mm slang = 648 liter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.