Hoppas att någon har en smart lösning på detta problem som jag kliat mig i huvudet för länge.

Några veckor efter att jag flyttat in i lägenheten small det till i induktionshällen. Troligen kretskortet som gått enligt reparationsfirman, kommer kosta över 5000 kr att laga om det ens går.

Billigast är ju naturligtvis att köpa en ny häll men det finns ingen som jag har hittat som passar efter att ha letat febrilt. Måtten är nämligen väldigt svåra. Bänkskivan är på stället bara 47 cm djup och alla hällar är över 50 cm djupa. Och skulle de vara mindre än 50 cm djupa så är de allihopa smalare än nuvarande häll så hålet som är utsågat kommer inte fungera.

Så, finns det något sätt jag kan lösa detta på utan att bygga om bänkskivan så att den blir djupare än 47 cm? Alla tips mottages tacksamt. Nuvarande häll är 77x 35 cm (Whirlpool) och slutade säljas på IKEA 2009.
 
  • Induktionshäll med trasigt kretskort inbyggd i bänkskiva på 47 cm djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Uppge här modellbeteckning med, kanske ett foto på skylten är bra
 
Ofta är de rellativ lätta att reparera. Om det finns kvar en TV reparatör av det gamla slaget i närheten skulle jag rekomendera att fråga om hjälp där. I allmänhet handlar det om delar flr någon hundring och någon timmes jobb eller så. Har man lite lödvana går det att hitta en del tips på nätet.
 
Det ser ju kanske ut att funka enligt major_tom s förslag : Annars illustrerar detta väl varför man ska sky udda dimensioner på vitvaror som pesten när man bygger kök.

Sitter själv och spånar på en kombinerad ugn + mikro till nytt kök och irriteras över att nästan alla är så höga (460 höjd verkar vara standard), finns dock en Whirlpool på 385 som lockar, men om den går sönder.....
 
470 mm djup bänkskiva är väl inte något vanligt mått direkt, därför har dom troligen skaffat en spis med med udda mått.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingen raketforskning att bygga på materialet i bänkskivan så att en mindre djup häll (än hålet) funkar.
Skaffa en list av samma träslag som bänkskivan och skuvlimma den mot snittytan.
Slipa och olja (svårt att avgöra på bilden om bänkskivan är oljad eller lackad.
Jag har gjort just den manövern för att öka djupet på en bänkskiva.
 
A
Varför har man en så grund bänkskiva?
 
Alltså ni ska ha enormt tack. Båda spisarna som är länkade verkar ju spontant fungera. Jag trodde jag kunde googla ordentligt men detta hade jag missat.

Skulle det mot förmodan vara några konstigheter så kan man ju göra som @doubleH föreslog!

Återigen, tack
 
electroluxaren skrev:
Varför har man en så grund bänkskiva?
Det beror på att skorstenen går precis bakom hällen, resterande bänkskiva är av mer normalt djup.
 
A
Aha
 
Hej ! Någon som hade fler alternativ eller om något företag special anpassar. Har samma spis från Ikea och lite jobbar situation då vi har bänkskiva i sten så svår att anpassa.
Ikea Modell:HAH-6000AB A ASSY REV2.0 T:85 /Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.