hej,

jag ska få en källarlokal i en bostadsrättsförening i stockholm. källarlokalen är nu tvättstuga men tvättstugan ska flyttas till en annan lokal i källaren. lokalen ska jag göra om till bostadsrätt. föreningen har sagt att jag får överta lokalen om jag står för kostnaden av flytten av tvättstugan.

jag behöver därför skriva kontrakt på detta på något vis. hur är det enklast att skriva? ska jag skriva ett köpekontrakt på lokalen, så får brf betala flytten av tvättstugan eller ska jag skriva ett kontrakt där jag betalar flytten av tvättstugan så får jag också lokalen? jag behöver också ha ryggen fri om lokalen inte skulle gå att göra till bostad/skulle kosta för mycket (tex om det finns radon, källargrunden är fuktig, jag inte får bygglov etc). det vill jag också ha med i ett kontrakt.

tack på förhand för svar!! Tobias
 
ja det låter vettigt.

bygglov har jag koll på (är arkitekt) men besiktning, hur är det bäst att göra den och vad ska jag besikta? finns det någon som besiktigar allt eller får man anlita olika personer för olika besiktningar. och vidare, vad ska jag låta besiktiga?
befintlig betong i väggar golv tak?
fukt i betong väggar golv?
radon?
är det mer som måste besiktigas innan?
 
någon som har något svar?
 
Besiktning är kanske fel ord i det här löget, du behöver en byggare eller byggnadsingenjör som kan undersöka vad som måste göras för att lokalen skall bli beboelig. Även den nya tvättstugelokalen behöver du ju undersöka för att få en känsla för vad det kommer att kosta att bygga tvättstuga där. Det kan ju bli stora ombyggnader av avlopp, el etc.

Sedan är det ju viktigt att du ser till att det verkligen blir en bostadsrätt av din lägenhet, kontrkatet skall stipulera ngt. i stil med att lokalen upplåtes med bostadsrätt etc. Sedan är det upp till föreningen att få in den i den ekonomiska planen för föreningen. Det är en icketrivial uppgift, krävs stämmobeslut. Och jag tror kvalificerad majoritet på stämman, därefter en ganska dyr administrativ process på länstyrelsen (har hört om avgifter för detta i storleksordningen 25-40 000). Detta måste ju vara helt klart eller villkorat i kontraktet på något sätt. Annars riskerar du att stå med en lägenhet som du får betala hyra för, inte kan sälja. Trots att du fixat en ny fräsch tvättstuga till föreningen.

 
Flytt av tvättstugan blir alltså din betalning av en insatsen, vars pris inte KAN vara klart innan man räknat fram nya andelstal?! Jag tycker detta låter som ett egendomligt sätt att sköta föreningens affärer. Redan att inrätta en ny bostadsrätt i en befintlig BR-förening är en knölig uppgift. Att dessutom byta en bostadsrätt (som inte finns) mot uppdraget att inreda ny tvättstuga är i högsta grad tveksamt.

Att inreda en kollektiv tvättstuga är dessutom en rätt grannlaga uppgift. Sådana lokaler tar mycket stryk, och måste ofta repareras. Vad händer om föreningen reklammerar byggfel, och din leverantör redan gått i konkurs?

Om du trots allt vill genomföra affären tycker jag att du först av allt ska avkräva styrelsen klara papper på att föreningsstämma verkligen godtar den nya bostadsrätten. Dessutom ska (minst en) stämma besluta nya andelstal, som i sin tur reglerar insats och månadsavgift såväl för den nya som för alla befintliga bostadsrätter.

Om denna premiss är klar skriver du bara under en överlåtelsehandling, precis som för alla andra BR-köp. Samtidigt undertecknar du ett separat avtal att ordna tvättstugan, med hänvisning till offert från bästa anbudsgivaren som du hittat. Du bör hänvisa till anbudsgivarens egna garantier med friskrivning från allt övrigt ansvar.

Jag är mycket osäker på om ens detta är en vattentät konstruktion. Du har all orsak att dubbelchecka upplägget med någon som jobbar specialicerat med fastighetsjuridik.
 
hej igen. jag är imponerad av svaren. klara bud!

jag tror det blir så att föreningen betalar en firma för tvättrumsflytt, de har fått en offert på 200 000kr. sedan köper jag lokalen för den summan det blir. det verkar enklast och säkrast. då slipper jag alla efterkrav och byggfel etc. för att få lokalen till en bostadsrätt i föreningen gäller väl samma regler som för vindsvåningar som folk bygger om? och det är ganska vanligt idag, så jag borde väl jämföra med det?

men besiktningen av lokalen innan jag ens ansöker om bygglov eller börjar planera bygget, var ska man vända sig? ska jag tala med stadsbyggnadskontoret om detta? det är där jag är lite orolig. jag vill ju veta att det går att göra något av det innan jag börjar trycka in pengar och tid. då tänker jag även på sådana saker som fukt, radon etc.
 
I praktiken tycker jag det räcker om du handplockar någon allround byggtekniker, som varit med ute i den mer handgripliga byggsvängen några år. Detta är ju inget jätteprojekt! Du behöver bara ha en lista svaga punkter som måste åtgärdas, plus en uppfattning om kostnad mellan tumme och pekfinger.

Vanlig husbesiktning av ett småhus kostar inte många tusenlappar. Ditt uppdrag bör vara överstökat på max en timma. Du ska dock märka att vanliga husbesiktare inte har koll på VVS och elnät.
 
Jo men det där med vindsvåningar är allt annat än trivialt rent juridiskt. Men som sagt allt går ju att göra, fast det kan kosta pengar och tid.

Just vindsvåningar har en del föreningar haft oväntade problem med. Det är långt ifrån alltid som styrelsen har koll på lagarna om bostadsrättsföreningar. Det har förekommit att föreningar byggt och sålt vindsvåningar som inte alls är bostadsrätter i lagens mening. Styrelsen i föreningen har inte haft något ont uppsåt utan bara inte vetat vad som gäller. Men köparen tar en enorm risk efterssom han betalat för något som inte är en bostadsrätt.
 
Hempularen har helt rätt, och jag har försökt gång på gång inpränta samma sak: Att tillskapa en ny bostadsrätt kräver att man stöper om hela föreningen!

Näst efter att upplösa föreningen och ändra stadgarna är DETTA det mest genomgripande en BRF kan företa sig.
 
Det är som sagt en komplicerad process, det är dock betydligt enklare idag än med den gamla lagen om bostadsrättsföreningar.

Då gällde i princip enskilt veto, om en enda medlem motsatte sig utökningen så gick den inte att genomföra.- Det fanns en "räddningsklausul" (som idag är huvudregeln, tror jag), den sade att om 2/3 av medlemmarna röstade för förslaget på stämman så gick det att genomföra om även länstyrelsen (eller om det var hyresnämnden godkände förslaget). Formuleringen var förädisk för man var alltså tvungen att räkna även medlemmar som inte närvarade på stämman som nejröster. Hade man då typsikt 50% närvaro på stämman så gick det helt enkelt inte att genomföra. Många föreningar brydde sig inte om dessa teknikaliteter utan förde till protokollet att förslaget bifallits med lagenlig majoritet, och hoppades att ingen skulle bråka.l
 
det låter vettigt det billy_baver säger, att jag ska göra någon allroundlista på svaga punkter. en husbesiktare, det är det jag ska ta dit alltså? någon som har något tips om vettig sådan i stockholm?

jag är god vän med en person i styrelsen, och det verkar som om hela föreningen på 16 lghter vill detta projekt, för de får en ny tvättstuga och bättre ekonomi.
 
har alla åkt till julen redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.