Är det helt uteslutet?

Såhär är planlösningen på min kommande lägenhet:
lgenhet3planlsning2dx.th.jpg

Jag vill göra ett hål mellan köket och vardagsrummet, som ett litet titthål, på kanske 50x100cm eller nåt i den stilen. Jag vill inte att det skall vara så instängt i köket vilket det är nu..

Rasar hela huset om man gör ett hål eller är det bara att banka på? Hur ställer sig hyresvärden till detta? Är det individuellt företag emellan? Jag kommer att bosätta mig i HSB om det hjälper.

Tackar för alla svar, även de som inte är så ontopic ;)
 
Som det ser ut på ritningen, så är väggen bärande!!! (tjockare linjer än de som går mellan sovrum, klk och vardagsrum.)

Ge dig inte in på någon håltagning utan att först prata med hyresvärden. och är den bärande och du får lov att göra hål i den, så måste den förstärkas i överkanten på hålet. :-?
 
Men det finns en möjlighet att göra det, hur som helst?

Man kan göra ett hål i en bärande vägg utan att den rasar?

Skulle ju vart konstigt annars iom att man måste ha dörrar i sitt lille hus men man vet ju aldrig ;)
 
Det mesta går. frågan är bara hur.

Precis som thomas säger så måste man eventuellt förstärka väggen ovanför hålet först. Det är så man gör ovanför fönster och dörrar. Man förstärker där och sprider trycket ovanför så att det hamnar på sidorna om dörren istället för på dörkarmen som inte skulle hålla för detta.
 
Finns det nån bra guide eller liknande på hur man gör det enklast och snyggast?
 
Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.