Jag har blivit tvångsansluten till kommunalt avlopp, men valt att inte använda kommunalt vatten, då det är frivilligt. Trots detta debiteras jag abonnemangsavgift för vatten. Finns det något lagstöd för det? Jag betalar ju inte för el om jag lever off-grid.
 
På något sätt ska du ju betala för användningen av avloppet. Oftast så finns det två taxor, en med VA och en med bara A.

Att använda bara avlopp är inte gratis
 
Du får läsa villkoren som gäller i din kommun noga. Det kan vara så att man tar ut avgiften för avloppsrening som en avgift för vatten
 
Nej, avloppet är jag anslutet till och självklart betalar jag för det, men vatten är jag inte ansluten till och då vill jag inte betala abonnemangsavgift för det. Du missförstod mig nog.
 
Nej, jag missförstod inte. Läs avtalet noga. Inte alltid man kan välja.
 
Kolla i villkoren som sagt men det är typ samma här. Vi har fått VA framdraget till tomtgräns men inte kopplat in oss än (varesig vatten eller avlopp). Vi måste ändå betala årsavgiften för VA.

Det är helt knäppt. De som har tomter som inte är bebyggda är inte så roade heller.... Men i avtalet står det tydligt att avgiften finns så det är bara att knyta näven i fickan.
 
R Rolfan skrev:
Nej, avloppet är jag anslutet till och självklart betalar jag för det, men vatten är jag inte ansluten till och då vill jag inte betala abonnemangsavgift för det. Du missförstod mig nog.
En nyfiken fråga: Har du fått en vattenmätare installerad och ansluten?

Själva vattenavgiften är en piss i Nissan i jämförelse med avloppsavgiften, ca 6 kr/m3.
Men hur debiteras avloppet?
Det brukar ju grundas på mängden förbrukat vatten (= mänden avloppsvatten) + fast avgift.
 
Är tvungen att ha vattenmätare på det egna vattnet eftersom kommunen inte vill köra med schablonmängd. De kunde ju annars tagit fram en mätare för avloppsvällingen.
 
Den fasta avgiften skall ju täcka din andel av vatten nätet. Inte helt orimligt att man tvingas betala för det. Lite som att om du bor i en bostadsrättsförening så får du vara med att betala för tvättstugorna, även om du har egen tvättmaskin.
 
H hempularen skrev:
Den fasta avgiften skall ju täcka din andel av vatten nätet. Inte helt orimligt att man tvingas betala för det. Lite som att om du bor i en bostadsrättsförening så får du vara med att betala för tvättstugorna, även om du har egen tvättmaskin.
Nej, möjligtvis driften av nätet. Anslutningsavgift betalar ledningsdragningen.
 
Formulerade mig lite klumpigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.