Vårat hus kom i juni förra året. på en onsdag och på fredan började vi måla den. Först oljade vi alla änd trän. Sen grundade vi hela huset fast det var fabriksskyddat. Sen målade vi hela huset en gång. Andra strykningen ska vi ta när som helst. På bara några månader så har fasaden dragit ihop sig så vita grund springor har kommit fram det är därför vi väntade med andra strykningen.
Tänk på att grunden är huset skydd. Du kan aldrig grunda huset efter att du har målat det.
Vi har en ljus färg på huset och använde Flugger.

 
Hejsan

Anledningen till att du får olika bud kan vara för att det kan vara olika rekommendationer mellan olika produkter.
Och detta även om produkterna är likvärdiga.

Alla tester som utförs internt och dom slutsatser som sen dras görs av människor.
Och alla människor har olika syn på vad som är acceptabel och inte.
Dessutom har ofta dessa människor som avgör vad som är accetabelt eller inte krav utifrån.
Man har satt upp mål som man jobbar efter. Något man försöker uppnå. Och ibland tider att passa.

Att det ibland dras förhastade och felaktiga slutsatser är inget ovanligt eller konstigt.
Speciellt inte idag då mycket blir undermåligt testat innan det släpps till kunderna.
Man har ofta inte tid eller möjlighet att vrida och vända på problemet hur länge som helst.
Och nu pratar jag bara inte om färg.

Visst finns det något väldigt lockande i att vara först med något nytt.
Något som är revolutionerande.
Men att istället för att vara ivrig.
Hålla huvet kallt och på så sätt missa en försäljning i början bara för att prova klart är enl. mig bättre.

Så att vissa beprövade moment eller produkter får leva vidare till nästa generation.
Tills man provat klart det nya är inte ovanligt.
Och då kan bli lite olika besked beroende på vem man frågar.
Vem som har rätt och vem som har fel får tiden utvisa.
Men när det gäller något som en fasad. Dvs. en stor investering.
Så skulle jag inte köpa lätta vägen ut. Även om det är lockande.
För hur man än vrider och vänder på det så är 2 strykningar bättre än 1.
En grundning bättre än ingen alls. Och det vad man än målar med.
Om det sen är helt nödvändigt och gör tillräkligt märkbar skillnad vet jag inte.
Men åtminstånde jag skulle sova bättre med både 'hängslen och bälte'.

Bör man använda grundfärg till vattenburna oljetäcklasyrer eller ej?
Jag tycker det. Jag skulle göra det.
För en emulgerad oljefärg tränger in sämre än samma färg löst i lacknafta!

Ta en burk med vatten. Häll i en svätt olja. Skaka om.
Det blir grumligt för att sen seperara. Det bildas bubblor av oljan som fördelas i vattnet.
Samma sak fast 'lite' stabilare är det med emulgerad oljefärg.
I en löst oljefärg däremot så har man inte detta 'förhållande'. Inte dessa 'bubblor'.
Vilket betyder bättre förmåga att tränga in.
Dessutom är en icke vattenburen grundfärg(fö. all vattenburen färg) bättre på att stoppa missfärgningar av ämnen från virket.
Def. att tänka på vid val av ljusa kulörer.

Men i ditt fall Karl så styrs det lite av vad det är för grund du har idag.
Kanske det är onödigt att grunda vad du än väljer.
Det beror på hur bra det är.

/Fredrik
 
Perfekt Täcklasyr är en blandning av 3 olika bindemedel.
Akrylat, alkydolja och linolja.

Följande 2 citat från:

http://www.beckers.se/campaigns/tacklasyr.asp?SubCategory=news

Tack vare kombination av tre olika bindemedel uppvisar Perfekt Täcklasyr ovanligt bra egenskaper. Alkydolja som gör färgen lätt och smidig att jobba med och medverkar till effektiv avvisning av vatten. Linolja som tränger in i träet och håller fukten borta. Akrylat som skyddar kulör och glans mot solens nedbrytande strålar.
Det som gör den bra är att den är bra på lite allt möjligt.
En 'Jack of all trades'. Men tyvärr (och som vanligt).. inte mästare på något..

En ren akrylat håller glans och kulör bättre.
Och en ren linolje,- el. alydoljefärg är bättre på att stå emot vatten.

Se till att underlaget är rent och torrt och fast. Gammal, flagnande färg skrapas bort. Behandla nytt och renskrapat äldre trä med Perfekt Grundolja. Var särskilt noga på ändträ, spikhuvuden och skarvar. På starkt sugande och slitet trä rekommenderar vi en grundmålning med Perfekt Grundfärg.
Allt nytt trä skall som tydligt framgår behandlas med grundolja.
Och detta är särskilt viktigt vid ändträn, spikhuvuden och skarvar.
Men om virket är starkt sugande skall det behandlas med grundfärg..

Följande citat från: -> Färger för trä utomhus -> Perfekt Grundolja -> Färgfakta

http://beckers.resolutmrm.com/Pro_B...st2&List1=6+F%E4rger+f%F6r+tr%E4+utomhus#

Applicering av grundolja: Applicera Perfekt Grundolja flödigt så länge
träet suger. Används framför allt på ändträn, skarvar och knutpunkter på fasader staket etc.
Före vidare målning, Eventuellt överskott av Perfekt Grundolja som inte sugits in i trät inom ca 30 min, eller innan ytan torkat till, torkas bort med luddfri trasa.
Här blir det 'luddigt'..
För andledningen till att man inte bör ha ett överskott av opigmenterad olja är
därför att det ger sämre vidhäftning för efterföljande behandlig i jämförelse med en
pigmenterad och dedikerad grundfärg. Det 'sitter' mao. i färgen.

Men på starkt sugande underlag skall man alltså använda grundfärg.
Och där det inte suger lika mycket skall man alltså ha grundolja.
Det blir motsägelsefullt. Det stämmer inte. Det blir fel.

För mig borde det det vara tvärtom.
MEN jag misstänker att man så VÄLDANS gärna vill sälja en produkt som inte behöver grundfärg.
Att man behöver grundolja och att detta i princip innebär detsamma som grundfärg verkar dom hoppas att man ska missa.

Det som skrämmer och gör mig förbannad är att det är långt ifrån många som vet vad man ska leta efter i dessa texter.
Och när man bara utlovar garantier om man gör enl. beskrivning så blir det bara värre.
Det finns många skrymslen och vrån för en säljare att gömma sig i.
Jag sa inte så. Det står på burken hur du ska göra bla. bla. bla.
Men om du blir tillsagd hur du ska göra så gör man ofta så utan att titta på burken.

Jag vet inte vad du fått för rekommendationer av din Beckers handlare.
Men jag ringde och pratade med en trevlig kille idag.
Han hävdade att det inte var nödvändigt att grunda med något om man målade med den nya vattenburna oljefärgen.
Vilket enl. produktbladen alltså inte stämmer helt.
Nu har jag inte handlat någon färg så han har inget utrymme att ändra sig vilket han kanske hade.
Därför lämnar jag det där.

Men tyvärr är det så här för och hos dom alla flesta tillverkare och försäljare.
En säger en sak. En annan säger något annat. Och texterna förtäljer ytterligare en historia.
Och nu fick Beckers vara exemplet.
Så tro inte att jag är ute efter att svartmåla eller smutskasta Beckers.
Detta är ett problem i hela branchen. För efter 10 år och ord mot ord så är det ofta produktbladen som styr.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.