Hej!
Hade en brandskyddskontroll för en tid sedan.
Då påpekade han min dörr till pannrummet.
Huset är byggt 1948. Original dörr sitter där.
Nu vill han ha det till att det måste sitta minst gips på insidan.
Men om jag ställer in tvättmaskinen i det rummet, eller om pannan står i tvättstugan, eller i hallen som man går igenom till tvättstugan så behövs ingen branddörr ens upp till bottenvåningen.
Jo men då räknas det som passage och att man passerar "tillräckligt ofta" till tvättstugan, minst 1 gång i veckan.
Jag eldar med pellets och på vintern så får jag fylla på oftare än 1 gång i veckan i min pelletstunna.
Jag tvättar kanske 1 gång i veckan eller mindre. då blir det under lör,sön några maskiner.
När jag läste byggteknik, och har sökt på detta så gäller den regeln vid större renovering av betydelse för pannrummets befintliga brandskydd, det gäller om jag flyttar vägg, och alltid vid all nybyggnation.
Men nu menade han att det gäller alla pannrum, vilket ej går att finna.
Man kan tycka vad man vill men för det första så är pannan med pelletsbrännare världens bästa luftavfuktare i källaren, dörren står alltid öppen. Stänger jag måste en annan värmekälla till och fläktar till det eller värme och luftavfuktare.
Rent hypotetiskt nu
Skulle jag ställa tvättmaskinen i pannrummet vilket ändå skall rensas på annat som är där så skulle jag kunna ta bort dörren helt, vilket skulle innebära att situationen är den samma som de som har liknande utrymmen men med pannan i hall-delen av källaren.
Så att kommentera med att det rör min, husets och familjens säkerhet är rent löjligt.
Sedan får man tycka vad man vill.
Jag vill ha kvar stilen på dörrarna som är från 1948.
Men jag skall bygga om dörrarna med plåtar i spegeldelen. för han sa att om det varit massivt trä i hela dörren hade det varit ok.
Jag kommer sätta dit plåtar och limma på spegelträet på plåtarna.
Ett annat alternativ är att jag gör samma dörrstil i plåt.

Det komiska är att jag ej behöver någon klassning på dörren. det räcker med en plåt eller gipsskiva på insidan.
Skulle jag sätta sprinkler är inte det heller tillräckligt enligt honom, vilket jag hellre skulle ha än en plåtdörr där.
Sedan har man ju brandlarm. Och om man är bortrest så hjälper inte den dörren i alla fall. för när det väl smäller av värmen så branden bryter lös är det så varmt där inne så brandutvecklingen blir explosionsartad.
Med andra ord hinner ingen granne se och larma så att kåken ändå räddas.
Syretillförsel måste finnas så branden kan aldrig kväva sig själv.

Ska tillägga att jag för egen säkerhet har sparat eternitskivorna i taket. men målat dem. jag har dragit silikonsträng utmed vägg/takkanten hela vägen runt rummet. Med en klassad dörr men utan den silikonsträngen sprider sig en brand upp i bjälklaget hur lätt som helst då det faktiskt ofta trillade/rasade ner spån från bjälklaget. Men det hade varit helt godtagbart.

Sotaren är en liten övernitisk variant.
Ska tillägga att jag känner andra som har sämre dörrar till sina pannrum men klarat sig utan påpekanden under alla år som motsvarar min tid med mitt hus.
Jag har aldrig haft andra påpekanden, skorstenen är mycket välbevarad och utan sprickor.
Risken med att stänga till dörren är att det bildas fukt som i sin tur går upp i ventilationskanalerna som i sin tur skadar skorstenen som i sin tur får konsekvenser vad gäller brandsäkerheten.
Så oavsett vad man tycker om att förbättra brandskyddet, så måste jag påpeka att det för det första är utanför gällande reglemente.
För det andra så kan jag med lätthet kringgå sotarens syn på det hela genom att 1 ställa in tvättmaskinen som jag besöker mer sällan än pelletstunnan, eller riva väggen till en portal och flytta tvättmaskinen, eller göra en ny dörr in till tvättstugan från pannrummet.
Synar man det i knutarna så är alltså gällande reglemente rent trams vad gäller brandsäkerhet, då avsaknad av branddörr till bottenplan från källaren ej behöver finnas om pannan står i hallen i källaren, strax nedanför dörren ovanför trappan upp till bottenvåningen.
 

Bästa svaret

Det finns inget krav på pannrum flr pannor under 60kW. Men om det är klassat som pannrum så gäller kraven för pannrum, som de såg ut när det byggdes. Det smidigaste är att döpa om pannrumet till teknikrum. Men risken är att man måste gå vis bygglov för att göra det. Men att förklara att det är det du tänker göra så kanske sotaren ger sig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Staffans2000
Finns det en "klassning" av bostadens olika rum?
 
harry73
Ställ dit tvättmaskinen när sotaren kommer och stälk tillbaka den när han är borta.
 
T
Här i vår kommun brukar det inte bli så mycket av dom där anmärkningarna. Jag får vartannat år på ingång till tvätt o verkstad att det antingen ska upp en stålklädd dörr mellan eller gipsa taket i tvättrummet och det har jag fått vid varje besiktning sen jag flyttade hit för snart tio år sen. Pannrummet är brandsäkrat och godkänt med både gips i tak och ståldörr till ena anslutande rummet.

Fast jag har vedtrave från golv till tak en och en halv meter från pannan i själva pannrummet men det har dom inte sagt nåt om, det tyckte jag var lite konstigt.

6mm gips i taket är ju det smidigaste om man vill slippa dörr, i alla fall i mitt fall, där en dörr inte är praktisk.
Den andra ståldörren är alltid öppen ändå av samma skäl som du anger. Så rent säkerhetsmässigt känns gipsat tak också bättre.
 
hsd
Kolla på gångjärnssidan av dörren, det kanske sitter en övermålad märkskkylt "branddörr" - i så fall har sotaren fel
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att det finns en och annan brandskyddskontrollant som missat den juridiska internutbildningen får vi leva med. Att de muntligt och skriftligt påpekar och tycker olika saker får man se som extra rådgivning om hur man kan göra sin anläggning mer brandsäker utöver det tillsynsuppdrag de har för kommunens räkning.

Upptäcker de något som i lagens mening substantiellt påverkar brandskyddet tar de givetvis ett riktigt beslut om föreläggande om åtgärd eller förbud enligt LSO 5 kap 2§. Då meddelas detta skriftligt med en saklig motivering och ett åtgärdsdatum. Där ges också instruktioner hur beslutet kan överklagas. Skulle TS meddelas ett sådant beslut så överklagar han naturligtvis eftersom det förefaller vara oskäligt. Bevisbördan ligger i detta fall helt på kommunen.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns en annan aspekt och det är att de byggregler gäller från tiden när husets uppfördes. I det här fallet borde 1947 år byggnadsstadga gälla eftersom huset är från 1948. Jag hittar följande paragraf som kan vara tillämplig:

Utdrag av text från 1947 års byggnadsstadga med en paragraf om brandskyddskrav vid byggande.

Finns att läsa här: https://www.boverket.se/sv/lag--rat...-regler-om-byggande/babs-fran-1947-till-1968/

Det kan vara så att byggnadsnämnden föreskrev att källaren i sin helhet ska avskiljas vad gäller brandskyddet. Kolla i bygglovet, om du inte har det ska det finnas i kommunens arkiv.

Hur ändrar man ett sådant gammalt krav? Ja det borde vad jag förstår ske genom en anmälan till kommunen eftersom att man minskar brandskyddet om man tar bort den den brandmässiga avskiljningen. Så en enkel anmälan och några tusenlappar senare så borde ett dylikt problem vara löst. Ett annat sätt att få det ändrat är att lägga till den som en del av beskrivningen när man ändå anmäler byte av panna. Då blir det bara en avgift.
 
Det finns brandskyddsfärg att måla på.
 
Jag fick liknande synpunkter på det, då, inbyggda "garaget". ( Hus från -46 med garage i nedre plan)
dåtidens bilar var uppenbarligen mindre så det var typ omöjligt att få in en ordinär familjebil där.
men, eftersom ritningen sa "garage" så...
jag limmade en gipsskiva på dörren och fick godkänt.
Garaget är numera tvättstuga och med tanke på att tvättmaskiner lär vara en vanlig brandorsak så får gipset sitta kvar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som sagt jag kan tycka att man kan ordna med bättre brandskydd för egen del också.
Men som sagt den klassning som är på bygget är ursprunglig konstruktion som fortfarande sitter där.
Och det är vad jag själv läst i min utbildning, och även senare kontrollerat. En tidigare brandskyddskontrollant sa att det är godkänt, med förklaringen om att det är byggnadskraven när huset byggdes som gäller. Men för egen säkerhet rekommenderar jag att du gör någon åtgärd.
Den senaste var otroligt påstridig, rent otrevlig.
Sedan kan jag personligen tycka att jag har annat viktigare att lägga pengarna på.
Då tänker jag mig angående sotarens säkerhet. Det är otroligt underligt att de ej kommenterat att fotsteg på taket saknas från takluckan upp till skorstenen. Detta kommer åtgärdas före en eventuell branddörr av den klassning som han ville att jag skulle sätta dit.
Hur som helst så kommer jag sätta en plattform och steg när det blir lite varmare ute, för jag sotar själv också.
Får bättre driftsekonomi om jag drar ur pipan några gånger mellan sotaren kommer. Och då är det ju min egen säkerhet det gäller också.


En annan komisk sak är att väggarna är putsade på vassmatta. Brinner det i pannrummet så hjälper inte putsen länge mot sådan vassmatta. Men det är ju en helt annan sak.

Men det vore otroligt roligt att göra en dörr i plåt och i samma utseende som befintlig dörr.
Om det är samma kontrollant nästa gång och strider om det så ska jag säga, slå näven genom spegeln på dörren så ska jag byta dörr i morgon.
 
C
Ju mer nitiskt, desto mindre logik brukar det vara.
Själv fick jag en OVK-anmärkning på ett par grejor som är "skall"-krav i byggnadsåret byggnorm och "får inte"-krav i aktuell byggnorm. Så hur jag än gör lär det vara någon som anmärker på det. Insåg då också att det inte finns något sätt att överklaga dessa beslut. Kul...
 
Redigerat:
Jag har skrivit ett inlägg tidigare om gips på dörrar, byggnadsnormen från det året när huset byggdes gäller angående dörren om du inte gjort några större förändringar. Så sotarn kan stoppa sitt gips någonstans. Lite kortfattat sådär. Sök på min tidigare tråd så står det mer utförligt där.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ju mer nitiskt, desto mindre logik brukar det vara.
Själv fick jag en OVK-anmärkning på ett par grejor som är "skall"-krav i byggnadsåret byggnorm och "får inte"-krav i aktuell byggnorm. Så hur jag än gör lär det vara någon som anmärker på det. Insåg då också att det inte finns något sätt att överklaga dessa beslut. Kul...
Du kan överklaga beslut som tillsynsmyndigheten tar som konsekvens av OVKn, d v s byggnadsnämnden eller motsvarande i din kommun. Har byggnadsnämnden inte förelagt dig att vidta åtgärder får du se OVK-protokollen som rådgivning från en förhoppningsvis kompetent person.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan överklaga beslut som tillsynsmyndigheten tar som konsekvens av OVKn, d v s byggnadsnämnden eller motsvarande i din kommun. Har byggnadsnämnden inte förelagt dig att vidta åtgärder får du se OVK-protokollen som rådgivning från en förhoppningsvis kompetent person.
Problemet är att det är BRF som riskerar ett föreläggande och som ålägger mig att fixa problemet inför ombesiktning. BRF har inget intresse av att invänta ett eventuellt föreläggande eller, när det i så fall kommer, överklaga det.

Rådgivning har jag inget emot, men när man skickat in ett protokoll till kommunen med en "skall åtgärdas"-anmärkning, med vetskapen om att det formellt sett skall leda till ett föreläggande om det inte skyndsamt åtgärdas och ombesiktigas, har jag svårt att se det som det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.