Vad har ni för luftfuktighet på kallvinden denna tid på året?
 
Mellan 90 och 100%. Och som en extra bonus en hel del mögel. ::)
 
MathiasS - Det lät ju inte kul :-?
Vi har runt 75-80 och det är väl oxå i sån nivå så vi riskerar mögel?

Hur ska du fixa ner fukthalten?
 
LL2006 skrev:
MathiasS - Det lät ju inte kul :-?
Vi har runt 75-80 och det är väl oxå i sån nivå så vi riskerar mögel?

Hur ska du fixa ner fukthalten?

75-80 är mycket bättre, tror man räknar det som låg risk.

Jag har beställt en Trryghetsvakten Vind idag. Hoppas den funkar bra.
 
+1.3 C på vinden och Rh 79%

Ute är det -1.3 C, Rh har inte ställt in sig än eftersom jag just installerade utemätaren.

Det är en 1½-planskåk med takfotsventilation på långsidorna och två gallerventiler på resp gavel. Byggt 1980 med diffussionsspärrar överallt.
 
+6,1 grader och 55% RH på vinden.
Ute +0,9 grader.

Huset är en en-och-en-halv-plans-villa byggd kanske tidigt 1900-tal/sent 1800-tal.

Sågspån ca 20 cm på vinden, ingen direkt ventilation att räkna med.
Saknar troligtvis diffusionsspärr i taket, har ej kollat.

RH ligger mellan 40-70% året runt. Har en trådlös digital RH-mätare. strax ovanför sågspånet. Har i vinter haft som kallast -5,3 grader på vinden när det har varit ca -20 ute.

Funderar på att spruta lösull nästa vinter, men men då blir det nog problem med RH. Kommentarer?
 
Xiter skrev:
+6,1 grader och 55% RH på vinden.
Ute +0,9 grader.

Huset är en en-och-en-halv-plans-villa byggd kanske tidigt 1900-tal/sent 1800-tal.

Sågspån ca 20 cm på vinden, ingen direkt ventilation att räkna med.
Saknar troligtvis diffusionsspärr i taket, har ej kollat.

RH ligger mellan 40-70% året runt. Har en trådlös digital RH-mätare. strax ovanför sågspånet. Har i vinter haft som kallast -5,3 grader på vinden när det har varit ca -20 ute.

Funderar på att spruta lösull nästa vinter, men men då blir det nog problem med RH. Kommentarer?

Jag hade ca 10 cm spån Sånt gammalt, inte sågspån.. kutterspån heter det kanske(?) på min vind och sedan plankgolv ovanpå. Jag tog upp golvet och la på 40cm lösull i vintras och så la golvet på igen ovanpå där. Nu är jag skitnervös när jag läser om fukt och kallvindar och allt vad det heter. Tänkte köpa lite fuktmätare idag på clas ohlson och se vad de visar.
Flyttade in i huset förra året så vet inte så mycket om det ännu men vi får la se. Var svart innertak/svall i ena hörnet vet jag och vita fukt avlagringar eller vad det r över nästan hela svallet/innertaket. Haft besiktningsmän 2 ggr för att kolla och det är inget anmärkningsvärt menar dom men tycker alltid man skall hålla uppsikt. Och det tänkte jag försöka göra nu :)
Ska bli kul att se RH nu, tänkte slänga upp en logger och låta den ligga till hösten, köra ut statistik och slänga upp den igen tills våren, alltså mäta halvårsstötar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.