galento
Hej,finns det nån helt ljudlös dator eller nåt slags kabinett som tar ned fläktljudet utan att kylförmågan försämras allt för mkt.Det blev visserligen en stor skillnad med den "nyare" datorn men kan man göra mer ?Eftersom jag har lite tinnitus tycker jag inte om surrandet från fläkten/fläktarna utan går det att minska detta är det bra.
 
Ja det finns nästan ljudlösa datorer. Nackdelen är att de är väldigt dyra tyvärr. Ett tips är mCubed. Jag har själv precis byggt en dator på deras hfx mini chassi. Tycärr får man räkna på att det kostar 5-6000 extra att bygga extrem tysta lösningar.

Ett billigare alternativ är att bygga en ljudhuv till sin befintliga dator.

Grundknepet är att välja så tysta och "klena" komponeneter som möjligt. Behöver man inte det värsta grafikkortet så köp ett simplare. De enklare modellerna kräver mycket mindre energi vilket innebär mindre värme att kyla osv.

Bygger man med processorer avsedda för bärbara eller inbyggnad så drar dessa mindre energi också.

Sen är det bättre med fler och större fläktar som kan snurra långsamt en en liten "bålgeting"

 
jag byggde om min dator och köpte en bigtower som tar 120mm fläktar. Satte dit ett motstånd som tar varvtalet. Det fungerar väldigt bra. Jag hör nästan inte något ljud från schassiefläktarna.
 
Det finns numera grafikkort helt utan fläkt med så kallade "heatpipes"
Även cpu kylare finns med denna teknik. Oftast med en fläkt så går på lågt varvtal.
Det absolut billigaste är att fixa till den komponent som låter mest"
 
Hej

detta var jag ute efter då jag bytade dator, och det blev en AC T1
http://artic-cooling.com/pc_case2.php?idx=4
Principen är många fläktar på lågt varvtal + att jag köpte en cpu fläkt AC där man lätt ställer grundvartalet på en switch.
Hårddisken är gummiupphängd i en formad aluminiumlåda 4mm.
Helt tyst är den ju inte men hästlängder ifrån tidigare ATX jag har haft.
 
Mac Mini är i stort sett ljudlös. Kostar inte så mycket pengar heller, från 6000 kronor.
Om man är Windows-beroende är det inte heller något problem, Apple tillhandahåller gratis programvara för att installera Windows XP parallellt med Mac OSX (OBS! du får själv tillhandahålla installationsskiva för Windows XP).
 
jag har bytt ut alla mina fläktar till Artic Cooling som är tempstyrda.. mycket tysta..

Annars är en bärbar dator ganska tyst
 
galento
Wow,tackar för alla tips som kom. Bra !

M.v.h Galento.
 
galento
Tackar för de tips man fått,men man é ju lekman i detta ämnet.Har nu bytt processor fläkten mot en Artic Cooling Alpine 64 och chassie fläkten mot en Silver Stone FN91 som jag rekommenderades på dataaffären,och det blev bättre.Tror nog att nätaggr. fläkten skulle bytas också eller tror Ni det är bättre att byta hela nätdelen,den nuvarande är en Bestec ATX-300-12Z REV.CC på 300W ? Datorn var faktisk ganska ren inuti men man skulle ju kunna fästa nåt ark av filtermaterial utanpå "insugshålen" för att eliminera detta ännu mer.Läste i Datormagazin att man kunde byta bara fläkten i nätaggr. men det kanske kommer en del oljud från själva nätdelen så det kanske är säkrast att byta hela aggr. eller ???Jag tyckte det kom ut en tjock kabelstam ur det befintliga aggr. men kan det möjligtvis sitta "snabbkontakter" inuti aggregatet ?
Tack på förhand,Galento
 
Fläkten brukar oftast ha lödda anslutningar inuti agget. Iom att den inte ska tas bort finns det ingen vits för tillverkaren att lägga pengar på en kontakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.