Renoveringsarbete av gammalt golv där laminat och golvspån tas bort, exponerar underliggande reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet golv i renoveringsfas med synliga träreglar och spånskivor över en möjlig fuktspärr från 1960-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av golv i äldre hus med synliga golvspån, reglar och blå heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser kanske att detta är svårt att svara på men;
Vi bor i ett hus som funnits på kartor sedan börja av 1800-talet. Av dess ursprung finns mer eller inget kvar, vad jag vet, för det har byggts om och till ett antal gånger. Själv har jag pulat lite både här och där i huset tidigare och nu är det dags för "lillhallen" på våning två. Det gamla laminatgolvet skall väck och ersättas med massivt trägolv. I min fantasi tänkte jag "hur svårt kan det vara?".
Men men, säg den lycka som varar... När jag nu tagit upp lite golvspån upptäcker jag att reglarna golvspånet vilat på inte är förankrade som jag tänker borde vara kutym. Jag har som ni sett inte brutit mig ner längre än, men har svårt att tänka mig att golvet vilar i luften. Det blå ni ser är som en slags heltäckningsmatta, var det något slags fuktspärr man använde i slutet av 60-talet?(På våning direkt under ligger det en toalett med dusch) Hittade en tidning från 1969 under boarden när jag pillade lite där.
Dessutom, till höger har vi kattvinden, det enda som håller mössen borta från att springa runt i mellanbjälklaget är alltså, just det, isolering, med andra ord, ingenting...

Så, jag tänker mig nu att jag får nog vackert ta och bryta upp så mycket jag kan utan att taket i toaletten brakar ner, för att sedan försöka bygga upp ett vettigt bjälklag samt stänga till gentemot vinden. Låter det som en plan?
Jag hoppas verkligen att jag hittar något bärande en bit ner, annars blir det tråkigt.:oops:
 
Jag hade nog gjort samma bedömning....
Ser ut som att man riktat upp ett golv genom att palla upp reglar på flatsidan direkt på det gamla golvet?
I och med att du skall lägga bärande trägolv på reglar är det nog enklast och mest "rätt" att rikta om golvet med påspikade golvreglar på sidorna av de bef. Du verkar ju ha gott om plats utan att golvet blir högre än nuvarande....
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Jag hade nog gjort samma bedömning....
Ser ut som att man riktat upp ett golv genom att palla upp reglar på flatsidan direkt på det gamla golvet?
I och med att du skall lägga bärande trägolv på reglar är det nog enklast och mest "rätt" att rikta om golvet med påspikade golvreglar på sidorna av de bef. Du verkar ju ha gott om plats utan att golvet blir högre än nuvarande....
Ja, så får det nog bli. Har inte hunnit bryta mig nedåt än så jag vet inte fullt ut hur konstruktionen ser ut, men något finns det ju under som bär upp det befintliga golvet.
 
Börja med att frilägga golvet ner till de golvbrädor som syns på bilderna. Mät sedan in golvbjälkarna. Hyr eller köp en linjelaser så du kan avgöra hur stora höjdskillnaderna är. Stora höjdskillnader korrigeras enklast som @Ingenjören skriver med påspikade golvreglar. Om det är stort avstånd mellan golvbjälkarna (över 700 mm) och små höjdskillnader kanske du måste fundera på en annan metod.
 
Det går inte fort för mig direkt... Men, jag har inte så värst bråttom heller.
Nåväl, nu har jag kommit ner en bit och gjort några intressanta upptäckter. Det är en faslig massa spån som isolering, inget problem med det. Jag har hittat ett rör som leder, ingenstans. Spännande. CC avstånd varierar från 70-80 cm. Går nog att lösa det med. Ett VP-rör fanns där också, kapat och tomt. Mössen lallar numer fritt runt i huset, får nog fixa en sovplats till katten!
Uppbrutet trägolv med spånisolering och synliga VP-rör samt kapat rör på en renoveringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt som visar golvspån som isolering, delvis upprivet trägolv och kapat rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvöppning visande spånisolering och avkapade VP-rör, med varierande CC-avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just det ja, den som lagt detta golv jag nu bryter upp har skarvat golvet i "luften". Undrar om det var vanligt förr?
 
Redigerat:
Tomma öl- och spritflaskor brukar höra till de vanligaste fynden annars. Skarvar i luften utan ändspontning är inte så bra. Tyder på snålhet.
 
Hahaaa! Ja, så är det väl! Tyvärr inget sådant än, däremot ett antal tomma, som tur är, säckar av hönsfoder. Det verkar som de tryckt ner det mesta för att hålla spånet på plats! På tal om inget, rev mig på en spik, orkade inte hämta plåster, men inget som lite papper och maskeringstejp inte fixar! En uppenbarligen nödbeddad finger med papper och maskeringstejp på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Sex säckar kutterspån senare är jag här.
Renoveringsprojekt i vindsutrymme med synliga bjälkar, isolering, rör och obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längre ner kommer jag inte på grund av bjälklaget. Nu är frågan hur jag bäst täcker för mot kattvinden? Har lite vp-rör och ventilationsrör ivägen som inte går att demontera. Eller, så klart det går men ids inte.
Utrymme med kutterspån, isolering och framträdande VP-rör, under bjälklag med synliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker typ plywood fastskruvat på de vertikala reglarna. Borde väl fungera? Får vara kreativ med rörgenomdragning som sagt.
 
Plywood blir säkert bra.
 
Det blev OSB-skivor, tänkte bara visa genomförningslösningen, blev ju rätt ok om jag får säga det själv...:whistle:
Genomföring av två vita rör genom en OSB-skiva på en vägg, installation ser stadig och snygg ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skivor med en väl genomförd rörgenomföring och förstärkta kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomföring av vita rör genom OSB-skivor säkrade med skruvar, hemmafix lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.