Hej!

Jag ska isolera inkommande rör till bergvärmepannan. Jag har köpt storlek 45 mm och på de smalare delarna blir det ett litet mellanrum mellan insida och rör. På de tjockare delarna går isoleringen inte riktigt runt men går att tecka med isoleringstejp.

Hur ska msn göra? Vad finns det för riktlinjer? Ska tejpen bara dras i skarvarna eller runt hela isoleringen?
Hand som håller gråa isoleringsmaterial runt ett svart rör, isoleringen passar inte helt tätt runt röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering som inte helt omsluter ett tjockt rör, med synligt mellanrum och delvis öppen skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste köpa "riktig" isolering som sitter tätt mot rören och sedan ska alla skarvar tejpas. Minsta lilla springa så får du kondens.
Välj en isolering som har klistrande yta mot rören.
Det du har på bilden fungerar inte.
 
Precis som AndersS skriver så behöver du riktig Armaflex-isolering. Alla skarvar ska limmas/tejpas för att det ska bli tätt.
Den isolering du har är inget bra val för kalla rör.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Okej, hittade isolering med klister på insidan. Är det någon speciell tjocklek som är rekommenderad?
 
H
S sole_oggi skrev:
hittade isolering med klister på insidan
Sort på den gärna ett foto isoleringen måste vara diffitionstät och helklistras med kontaktlim annars blir det kondens och kommer att rinna bra
 
Någon som kan länka till lämpligt material att använda?
 
Bland annat här finns det diffusionstät rörisolering. Både rörskålar och fyrkantiga ark för att tejpa runt ventiler, skarvar och liknande.
https://www.luftbutiken.se/923-armaflex-cellgummi-isolering
Motsvarande produkter finns hos de flesta ställen som säljer VVS-prylar.

Det viktigaste är att man är noggrann så att det blir helt lufttätt överallt.
 
Så himla noga är det inte. Det gör ju inget om det bildas kondens under isoleringen när det är plaströr. det man inte vill ska hända är att kondensvattnet rinner ut och droppar, Om man är okänslig för hur det ser ut så är det bara att tejpa på tills det slutar droppa. Men gör man som alla andra föreslår så blir det både snyggt och funktionellt
 
H
P Plutus skrev:
Så himla noga är det inte. Det gör ju inget om det bildas kondens under isoleringen när det är plaströr
Klart inte på kollektorslangarna men det är inte sådana direkt in på VP utan är koppar där med kanske ventiler kopplingar eller annat och det är inte bra med en massa kondens som orsaker korrision på delarna
 
Det kan ju också bli minusgrader vilket kan orsaka frostsprängning om kondensvatten kryper in på fel ställe.
 
Även jag skulle behöva lite guidning med isolering av mina köldbäraanslutningar för bergvärmepumpen. Se bilder.

Är det bäst att använda en färdig "rörprofil" av isolering, liknande denna: https://www.luftbutiken.se/kaiflex-kkplus-system/7364-kaiflex-kkplus-sk2-28mm.html, eller blir det bäst med armaflexmatta som limmar även mot rören?

Hur löser man det bäst vid "ventilpaketet"? Jag har en anpassad frigolitlåda men jag har svårt att ser hur det ska bli helt lufttätt där. Man vill ju kunna öppna den vid behov utan att riva isolering.
Anvisning för underhåll av multifill med illustrationer, liggande på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerade koppar- och svartjärnrör samt ett ventilpaket på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hos mig är det bara draget tight mot frigolitfixturen:
VVS-installation med kopparledningar och ventiler monterade tätt intill en frigolitfixtur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frigolitfixture tätt intill rör med instruktionsdekal och synligt hål överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis ser jag även att det är hål just där också bara för att jag skulle ta kort :)

Annars är det satt precis sån du länkade och sen tätat extra med mattan vid skarvar och fästen etc.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag beställde rörisoleringen, tejp och en matta. Får helt enkelt försöka få det så tight som det går mot frigoliten.
 
Jag har problemet att möss gnagar av cellgummi hela vägen til röret. Så naturligtvis måste jag fixa det. Kan ni få rullar av självhäftande cellulärt gummi, till exempel i en bredd av 10 cm, eftersom det är det enklaste sättet att täcka de skavade områdena. Och med vad täcker ni cellgummi efteråt så att mössen inte äter det?

Jeg har fået det problem at mus gnaver af cellegummiet helt ind til røret. Så jeg skal naturligvis lave det.
Kan man få ruller af selvklæbende cellegummi fx i 10cm bredde for det vil være den nemmeste måde at dække de afgnavne steder?

Og hvad betrækker man bagefter cellegummiet med så musene ikke spiser af det?
 
grillfolie kanske fungerar? är det utomhus kanske det är fåglar som pickar sönder, då räcker det med att måla isoleringen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.