Jag äger ett litet företag med små inkomster. Mitt företag ska baseras på tonkilometermetoden per bil vid bildande av vägförening. Det jag är mest orolig för är att vissa tjänster jag säljer har jag bara 25 kr kvar efter skatt och då räknas det som två körningar på vägen. En annan tjänst har jag 50 kr efter skatt men då har kunden 4 körningar. Är orolig att jag måste ta bort vissa av mina tjänster i företaget för att andelstalet blir för stort. Jag bor på samma tomt och har då 2200 ton/år på mitt bostadshus. Räknar jag på det högsta i företaget kan det blir 40-50 körningar per dag med inkomst 500 per dag innan lön och övriga kostnader. Det ska finnas ett annat sätt att kunna räkna på men undrar om någon vet?
 
Jag tror att vägföreningen kan få bidrag för den typen av trafik. Kolla upp om det finns någon sådan möjlighet.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att vägföreningen kan få bidrag för den typen av trafik. Kolla upp om det finns någon sådan möjlighet.
Det handlar ju inte om vägföreningen utan att jag är rädd att kostnaden för mig blir för stor motsvarande min låga inkomst.
 
Menar du att du på en omsättning på under 200.000 kr/år alstrar 20–25 besök per dag? Det låter iofs osannolikt, men om det är så, varför skulle ditt företag inte stå för de kostnader denna relativt stora trafikmängd genererar?

Tonkilometermetoden är mycket av en gissningslek. Bostäder och jordbruk har man relativt god statistik för, medan andra sorters fastigheter är mer lösa antaganden. Så att du själv räknar på antalet besök kan vara bra hjälp, men räkna inte på högsta antal, utan ett genomsnittligt antal besök, och bara för de antal dagar verksamheten faktiskt är öppen.

Samtidigt, hur höga kostnader har ni i föreningen? Även om verksamheten skulle alstra fem–sex gånger så mycket trafik som bostaden är det kanske inte så stora pengar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att du på en omsättning på under 200.000 kr/år alstrar 20–25 besök per dag? Det låter iofs osannolikt, men om det är så, varför skulle ditt företag inte stå för de kostnader denna relativt stora trafikmängd genererar?

Tonkilometermetoden är mycket av en gissningslek. Bostäder och jordbruk har man relativt god statistik för, medan andra sorters fastigheter är mer lösa antaganden. Så att du själv räknar på antalet besök kan vara bra hjälp, men räkna inte på högsta antal, utan ett genomsnittligt antal besök, och bara för de antal dagar verksamheten faktiskt är öppen.

Samtidigt, hur höga kostnader har ni i föreningen? Även om verksamheten skulle alstra fem–sex gånger så mycket trafik som bostaden är det kanske inte så stora pengar.
Det handlar inte om att jag inte ska betala utan att det ska finnas ett annat sätt att räkna på. I mitt fall har jag ett hunddagis. De betalar 2000 i månaden innan skatt. Det blir 100 kr/ dag också skatt och avgifter på det. Så lättast avrundning 50 kr över. När de lämnar och hämtar kör de på vägen totalt 4 gånger per dag/ kund. I det andra fallet har jag kloklippning som kostar 50 kr. De kör 2 gånger på vägen. Så därav att jag är en låginkomsttagare. Vägföreningen håller på att bildas så jag vet ju tyvärr inte vad kostnaderna blir. Så frågan handlar om någon vet det andra sättet som man kan räkna på förföretagare?
 
Men tonkm metoden är väl fränst för att dela på underhåll. Underhåls behover är till stor del styrt av belastningen. Om det är anläggandet det handlar om så blir det väl inte riktigt samma sak. Där är det ju nyttan som ska fördelas snarare. Men jag har inte varit inblandad i något bildande då jag har dålig koll.
 
Jag har inte ngn. detaljkoll på hur beräkningsprincipen fungerar. Men är det verkligen debitering för varje faktisk utförd transport? Bygger det inte på en schablon som till sin storlek påverkas av vilken typ av fastighet det är?
 
Du skriver om din marginal efter skatt, men om samfällighetsavgiften till stor del baseras på företagets behov, så borde den vara avdragsgill i företaget.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden får jag dra av men antar att det bara handlar om momsen.
 
Ska man räkna på sndra sätt än enligt schablon så är det ju för att det skulle bli orättvist i förhållande till slitaget på vägen och det har tyvärr inte med din relativa fattigdom att göra.

Men som sagt, jag har svårt att se att det skulle bli några enorma kostnader att underhålla vägen. Hur gör ni idag?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
G Galicie skrev:
Kostnaden får jag dra av men antar att det bara handlar om momsen.
Varför bara moms? Eller har du en verksamhet som inte behöver betala någon annan skatt än moms?
 
Sedan tycker (som aldrig har haft en hund) att 50 kr för kloklippning låter orimligt lågt. Även om själva klippningen kanske inte tar mer än 10 minuter, så lär det totala besöket ta avsevärt längre tid. Till det kommer "dödtid" som alltid uppstår om man skall schemalägga korta kundbesök. Rimligen borde man räkna en halv till en timme, inkl overhead för tidsbokning, dödtid mellan kunder osv. Och jag har lite svårt att tänka mig att man ens i en extremt låglönebaserad bransch kan ta ut mindre än säg 250 kr/h (+moms) om man skall sköta skatter o försäkringar på ett seriöst sätt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Det finns shabloner för vanliga verksamheter och fadtigheter. Men övriga flretag gör man nog en uppskattning av vilken trafik verksamheten drar. Men just för att inte misdgynna företagande i glesbygd tror jag att att det finns bidrag för det. Vägföreningen mina föräldrar är del av har ett flretag med försäljning på vägen. Där vet jag att de får bidrag.
 
G Galicie skrev:
Kostnaden får jag dra av men antar att det bara handlar om momsen.
Du kan inte dra av momsen då vägföreningar normalt inte är momspliktiga. Och avgiften till vägföreningen går till fastighetsägaren (och inte till eventuell näringsidkare på fastigheten om det inte samma som fastighetsägaren) efter det andelstal som satta med hänsyn till eventuell näringsverksamhet. Schablonerna är oftast ganska lågt satta så jag har svårt att tro att du kommer få ett andelstal som motsvarar 25-50 gånger en permanentbostad, kommer att bli betydligt lägre.
 
Redigerat:
Vilken schablon är lågt satt? Den för hunddagis?

De är väl satta så att den ska komma nära ett snittbehov för den aktuella verksamheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.