K
Skulle det vara möjligt att bygga en träram som stomme till en djupzon i en trädgårdsdamm?

Hela upplägget kommer i övrigt att kopieras från den här sidan, med vars ägare jag varit i kontakt med: http://www.organicpools.co.uk/plunge.htm


Själva dammen skulle bli 4x7 meter med en djupdel i mitten på 3x1x1 meter denna muras vanligen upp, men det borde väl inte finnas något som hindrar från att man bygger denna av tryckimpregnerat trä och (marin?)plywood istället?

Min första tanke var att köpa 150x150 stolpar från ett lokalt sågverk och sedan timra upp ramen, men efter lite funderande tycker jag att det borde fungera lika bra med vanliga NTR-A 45x145 reglar som sätts stående med cc30 och dubbelt hammarband. På insidan monteras plywooden, mellan reglarna sätts markisolering och runt om kringfyller jag med makadam. Sedan täcks allt med dammduk och lär hålla i 20 år?

Det skulle vara betydligt enklare än att mura upp konstruktionen och spara både tid och rygg.. Vad tror ni?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Jag hade hellre kört med ekvirke än tryckt i det läget med tanke på kemikalier.
 
Jag skulle nog också vara försiktig med kemikalier i en damm, det blir ett rikt djurliv i vatten som hjälper till att skapa balans och alla vattenlevande djur är extremt känsliga för kemikalier.
Det ser ut på bilderna som om man använt PVC plast som dammduk. Man bör vara medveten om att den håller maximalt 10 år - den vittrar sönder så småningom. Om man satsar på ett så stort projekt som en damm är gäller att inte vara småsnål, då är det den avsevärt dyrare gummiduken som gäller. Plast är absolut stelt och kan inte krympa eller utvidga sig mellan kyla och värme. Det gör en gummiduk och den har en garanti på 30 år.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Behövs inte vara något tryckat virke eller för den delen något fint ekvirke. Virke som ligge under vatten hela tiden ruttnare inte. Det är när det kommer upp i luften som det bryts ner.

Var själv nere i en grävd brunn förra sommaren, som var stensatt hela vägen ner till vattenutan där det var timrat med furu. Trots att brunnen säkerligen är mer än 100 år gammal, så var virket kannonfriskt. Eller för den delen tänkt på Wasaskeppet som var mer eller mindre helt intakt innan man tog upp det. Börjar brytas ner först när det kom upp på land.
 
Jag är inte den som är den, men Vasa byggdes av ek.
 
K Kiela skrev:
Jag är inte den som är den, men Vasa byggdes av ek.
Så länge som träet är helt under vatten så håller det väldigt länge, oavsett om det är ek eller något annat träslag. Tittar man på gamla bryggor är dwr i vattenlinjen de ruttnar först.
 
K
Kul att ni tar upp ämnet efter all denna tid. Jag har lagt projektet på is. Men frågan gällde trä i mark under gummiduken..

Men jag vill ju inte förgifta marken heller så det blir nog till att mura ändå..
 
K Kallebo skrev:
Kul att ni tar upp ämnet efter all denna tid. Jag har lagt projektet på is. Men frågan gällde trä i mark under gummiduken..

Men jag vill ju inte förgifta marken heller så det blir nog till att mura ändå..
Där ser man, jag tittade bara på när det senaste inlägget var skrivet, inte när de tidigare inläggen var skrivna.
 
Det var mest kuriosa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.