Hej

Kanske helt fel forum men vet inte var annars man kan vända sig. Glasskivorna i den ena luckan på min kamin föll loss och kvar blev några rester av gummi/lim som jag antar att de har suttit fast i tidigare. Glasskivorna gick inte sönder, går de att fästa tillbaka på något vis och med vad isåfall?
 
B ByggLapp skrev:
Hej

Kanske helt fel forum men vet inte var annars man kan vända sig. Glasskivorna i den ena luckan på min kamin föll loss och kvar blev några rester av gummi/lim som jag antar att de har suttit fast i tidigare. Glasskivorna gick inte sönder, går de att fästa tillbaka på något vis och med vad isåfall?
Du bör kunna fästa dem igen med värmetåligt lim. Närmsta kaminbutik lär ha det på hyllan. Har du nära till Jula bör annars deras kamintätningsset https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-spisar/sotarverktyg/kamintatningsset-374604/ fungera.
 
Det borde ju ha hänt förr så det borde ju finnas något lämpligt lim.
 
Syns det inte på den andra luckan hur det är tänkt att den ska sitta fast. Känner ingen kamin där man vågat limma fast glaset utan det brukar vara små clips eller rostfri list som håller det och i alla moderna kaminer, även en tätningslist mot ramen.
 
Jag har bytt ett antal olika sådana glas men har aldrig ännu sett ett som är limmat. Brukar vara tryckt mot en tätningslist med hjälp av skruvar eller något annat. En del har bara riktigt små metallbitar som håller glaset. Kan du inte ta en bild ?
 
N Niq skrev:
Jag har bytt ett antal olika sådana glas men har aldrig ännu sett ett som är limmat. Brukar vara tryckt mot en tätningslist med hjälp av skruvar eller något annat. En del har bara riktigt små metallbitar som håller glaset. Kan du inte ta en bild ?
I nederkanten är det två metallbitar som glasen satt innanför, så de lossnade bara i överkanten och på sidorna och ramlade inåt lutandes mot de två metallbitarna. Några skruvar eller metallbitar finns inte upptill eller längs kanterna, det är bara rester av något torkat gummiliknande material
 
Finns ju så klart möjligheten att det är limmat. Finns säkert en massa varianter som jag inte stött på. Hur gammal kamin är det ?
Du kan inte se på den andra luckan hur det sitter fast. Det finns inga skruvhål eller så i övre kant eller på sidorna. Om där suttit något som ramlat bort.

Det brukar alltid vara en tätning mellan luckan och glaset.
 
N Niq skrev:
Finns ju så klart möjligheten att det är limmat. Finns säkert en massa varianter som jag inte stött på. Hur gammal kamin är det ?
Du kan inte se på den andra luckan hur det sitter fast. Det finns inga skruvhål eller så i övre kant eller på sidorna. Om där suttit något som ramlat bort.

Det brukar alltid vara en tätning mellan luckan och glaset.
Svårt att tro att ett limmat glas skulle hålla för värmespänningen. Glas o ram rör sig olika mycket
 
  • Gilla
genes
  • Laddar…
Om du vet fabrikatet så kanske det går att ringa och fråga tillverkaren?
 
Efter lite mer observerande och jämförelse med den andra luckan så ska det tydligen sitta ett smalt metallband från kant till kant som håller fast glasen. Den har nog inte funnits sen jag flyttade hit (bara några månader sen) utan glasen har nog bara av tur hängt kvar på tätningslisten typ, för något metallband finns inte nånstans.
Nån som vet var man kan köpa sånt?
 
Alla kamintyper har olika lösningar på hur glasen sitter fast. Du har inte låtit oss ta del av hur kaminen eller luckan ser ut så om det går att lyfta av luckorna så är nog det enklaste att du tar med dem till närmaste kaminbutik så fixar de till det.
 
Såhär ser metalldelen ut och den ska bara sitta fastklämd bakom en liten metalldel mellan de båda glasen som då hålls fast. Och det är en sån av fyra som saknas.
Har försökt lossa luckorna men lyckas inte rubba det alls, finns det firmor som kommer och kan göra en renovering på plats? Skulle ändå behöva byta också, två av rutorna är spruckna och en av dom saknar en större del osv så det kanske är lika bra att fixa luckorna totalt
 
  • Hand håller en böjd och avlång metalldel över ett trägolv som beskrivas användas för fastklämning mellan glasrutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en avlång metalldel framför ett trägolv, tänkt att sitta fastklämd mellan fönsterglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldel fastklämd bakom luckans ram mellan två glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för fabrikat? Har du en helhetsbild på kaminen?
 
Det är en keddy! Återkommer med bild, är inte hemma just nu :)
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.