Hej!

På ena sidan huset är häcken mer eller mindre bedrövlig. Den består av grova stammar som växer snett och emellan dessa är det kalt. Vad är det bästa alternativet för att få ordning på den? Vill helst inte kapa ner hela.
Försummad häck med grova stammar och kal fläckar längs en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för häck?
 
R
S sole_oggi skrev:
Hej!

På ena sidan huset är häcken mer eller mindre bedrövlig. Den består av grova stammar som växer snett och emellan dessa är det kalt. Vad är det bästa alternativet för att få ordning på den? Vill helst inte kapa ner hela.
[bild]
Väderstreck?
 
Oj, har inte namnet helt klart för mig, tror den heter Måbär. Är en lövhäck utan blommor eller bär på.

Den ligger sydost till nordväst.
 
R
Har du provat med hönsgödsel pellets på säck?
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Har inte gjort det, får slänga ut hönsgödsel och hoppas.
 
BirgitS
Måbär är släkt med vinbär och kan få både blommor och små röda bär.

Jag föreslår denna metod att få ordning på den misskötta häcken.
I år (nu) kapar du av en fjärdedel av stammarna (de grövsta) per planta, nästa år tar du de då grövsta osv. så att du efter 4 år har fått bort alla de gamla grova stammarna. Stammarna ska kapas så är års och så nära marken som möjligt för att gynna tillväxt av nya skott ända nere från marken.

Alla år ska du se till att klippa in häcken på sidorna så att den får en A-form i stället för en V-form. Detta för att även den nedersta delen av häcksidan ska få ljus och och inte dö.
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Måbär är släkt med vinbär och kan få både blommor och små röda bär.

Jag föreslår denna metod att få ordning på den misskötta häcken.
I år (nu) kapar du av en fjärdedel av stammarna (de grövsta) per planta, nästa år tar du de då grövsta osv. så att du efter 4 år har fått bort alla de gamla grova stammarna. Stammarna ska kapas så är års och så nära marken som möjligt för att gynna tillväxt av nya skott ända nere från marken.

Alla år ska du se till att klippa in häcken på sidorna så att den får en A-form i stället för en V-form. Detta för att även den nedersta delen av häcksidan ska få ljus och och inte dö.

Kanon! Stort tack för ditt svar!
 
Jag gillar rubriken :crysmile:
 
  • Gilla
sole_oggi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.