Hej!

Jag har sökt i många forum och test för att se vilket som duger och inte, men inte fått något tydligt svar.
Jag vill främst ha den till bilen, blir lite trall och möbeltvätt också. Jag har kollat på:

Husqvarna PW 235R - https://bit.ly/2tMJdWz
Husqvarna PW 350 - https://bit.ly/2GX41U0
Stihl RE 130 Plus - https://bit.ly/2EKiZug

Ifall skillnaden är liten prioriteras smidigheten i PW 235R.

Så vad säger ni som kanske prövat flera med liknande tryck/vattenflöde som dessa? Jag vill veta hur dessa maskiner står sig emot varandra, inte mot en Kränzle eller pro-maskinerna :)

Tack!
 
Oavsett vilket märke du väljer så ska du se till att det är en riktig gummislang eller att du köper en gummislang. Dom här plastslangarna som många har är helt värdelösa.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Stirra dig inte blind på trycket, titta på flödet också. Billiga tvättar med högt tryck har inget flöde, blir som att pissa med turbo, går inte att tvätta något med.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Excel
Har själv en kärcher K7. Suverän med bra tryck och bra flöde. Bra maskin till tvätt av bil, separat behållare för tvättmedel. De billiga tvättarna har oftast sämre flöde, då är vattenslangen bättre.

Bonus:
Går även att köra 60 C vatten i den vilket är perfekt om man får stopp i avlopp. Då krävs en rörränssats för 800kr.

Har själv fixat två generalstopp på detta vis och sparat in mycket pengar på jourhavande spolbil.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Jag skulle säga att det finns ingen högtryckstvätt som kan göra en bil ren.
Det blir alltid en grå hinna kvar.
Man måste gnugga med något.

Själv har jag en av vattentrycket driven roterande borste som gör hela jobbet.

Protte
 
Roterande borste.....det måste vara bland det värsta man kan använda på en bil....
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Av dom du listat skulle jag ta Stihlen, den verkar många vara nöjda med. För egen del har jag bytt bort den storleken mot kraftigare saker så är du lite kräsen med maskiner och funktion så behöver du lägga på några tusingar på budgeten.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag skulle säga att det finns ingen högtryckstvätt som kan göra en bil ren.
Det blir alltid en grå hinna kvar.
Man måste gnugga med något.

Själv har jag en av vattentrycket driven roterande borste som gör hela jobbet.

Protte
Vad använder du för avfettning(ar)?
Hur länge får dom ligga?
Temperatur där du tvättar?

Många delar spelar in, även såklart skick på lack.
 
Jag har en Stihl RE 129 Plus som jag är väldigt nöjd med. Den klarar lite varmare vatten, 60 grader, jämfört med de 40 grader som RE 130 kan matas med. Om det är en faktor för dig så skulle jag försöka hitta en RE 129 istället.
 
  • Gilla
MaxBroden
  • Laddar…
Vad kör ni för tvättmedel när ni högtryckstvättar bilen? Jag tycker att visserligen brukar högtrycksmedlen göra rent ganska bra, men dom har en tendens att matta ner strålkastarplast och liknande efter ett tag. Så själv kör jag bara vatten med högtrycken numera och övergår därefter till hink + vanligt bilschampo.
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
1. Alkalisk avfettning över hela bilen (motsvarande Alfanols HD-grön)
2. Petroliumbaserad avfettning på vintern, ofta vått i vått med #1 (det märke jag hittat till bra pris, det mesta funkar)
3. Blåsa av så att ingen smuts finns kvar och jag utan reprisk kan använda en svamp (ofta blir det två rejäla avblåsningar)
4. Schampo + engångssvamp.

.....ungefär så ser en snabb underhållstvätt ut.

Skippar du avfettningen kommer det garanterat ligga fin sand/smuts kvar som repar när du går på med svampen.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
R
Stihl gänget igång igen...

Har ni provat något annat märke?

Lite som blå boscharna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.