svartöra svartöra skrev:
För min del, 10 år senare, har lukten inte försvunnit men den är under kontroll.

Dels verkar inte alla känna lukten. Jag tog med ett glas i en plastpåse till jobbet och lät dem sniffa. En del kände lukten och andra inte. Det är nog därför det inte skrivs spaltkilometer om detta samhällsproblem.

Dels hjälper det att låta disken torka i diskmaskinen till en början, så den får stå med luckan helt öppen över natt. Sedan åker grejorna in i skåp och lådor, och då hjälper det att se till att glasen står med mynningen uppåt, och placeras längst in i skåpen. På det viset slipper man använda helt nydiskade glas.

Jag känner samma lukt på lunchrestaurangerna ibland, i alla fall om det är vatten i glaset.

Jag vill minnas att det var skillnad på olika diskmedel, så jag har fastnat för Finish i pulverform och doserar så lite som möjligt.
Kul med en uppdatering från dig! Jag är kanske känsligare än medianpersonen för lukter. Min fru undrar hur jag gör när vi har ett fönster öppet en sommarkväll och jag muttrar att filurerna på andra sidan parken över gatan tar en cigarett på balkongen... min fru känner det inte alls. "Luften är så frisk", säger hon. "Nej knappast. Det stinker ju diesel från sopbilen i slutet av gatan", säger jag. Kanske likadant med dessa maskindofter.

Jag har låtit maskinen stå öppen i 24 timmar och disken står kvar och luftar sig. Känns nästan helt okej nu. Luktar inte lika bra som handdiskad disk, men det får kanske duga. Om vår maskin är som din har jag 10+ år på mig att fundera och experimentera... ;) Vi kör också med Finish, men tabletter (de där mjuka gelé-överdragna rackarna). Köpte på mig ett lager till kalaspris på Netto så de kommer räcka ett tag.
 
Har en E-lux från -14, den har oxå en konstig lukt när man diskat, lite som bränd plast.
Det är ingen lukt som sitter kvar, men luktar riktigt illa om man öppnar maskinen direkt efter disk.
Föregående ägare av huset informerade om lukten, och sa att den luktat så sen ny.
 
Bränd plast låter ännu äckligare nästan :(

Jag misstänker för närvarande avhärdningssaltet av märke typ Broxomatic eller något (slängt förpackningen). Har kvar ett prov som är salt utan diskmedel (diskmedel+salt enl rek dosering = blää, bara diskmedel = doftfritt) men det pekar på det. Även frun känner lukten på rostfria saker, där det verkar sätta sig bäst. Typ lite fiskaktigt, tycker hon. Har faktiskt aldrig använt salt så detta är en ny otrevlig upplevelse.
 
Enligt bruksanvisningen till min Miele diskmaskin skall det vara grovt salt i avhärdaren och absolut inget diskmedel. De påstår till och med att diskmedel kan förstöra avhärdaren.
Första gången häller man i både vatten + salt. När saltet tagit slut, får man fylla på med bara salt. Jag köper 2 kg grovt salt för 17 kronor och häller i avhärdaren med hjälp av tratten. Skruvar på locket på avhärdaren och avslutar med en findisk 40°C och tom maskin.

Det duger med vanligt grovt salt. Jag köper Falksalt grov, men Broxomatic är exakt detsamma: 99,8 % natriumklorid. Det finns utstuderade specialsalter till högre priser, helt i onödan.
 
A
Jag tror också på att köra högsta temperatur och något mindre diskmedel.
 
Kör diskmaskin rengöring, luktar som en parymbod efteråt! Luktar fräscht och känns så också.

Finns både som tablet och nån form av flaska man ska ställa på botten..samt längsta/varmaste programmet, och rengör maskinen i silen i botten först..
 
För att förtydliga så har jag alltså inte hällt maskindiskmedel i saltbehållaren utan där finns bara salt. Man fyller på ett kilo ungefär och ställer sedan in doseringen efter hårdhetsgrad. Vad jag gjorde initialt var alltså att ställa den på ”rätt” dosering för vårt vatten och nu har jag testat att ställa ner doseringen på noll. Nästan allt salt finns kvar alltså, men inget används under disken. Broxomatic var vad som fanns på hyllan i vår butik och jag tänkte också ungefär: ”salt som salt”. (Även om, som jag brukar – till familjens stora förtjusning och intresse – anmärka runt middagsbordet, det förstås är helt fel att tänka så. Det finns ju många salter man absolut inte vill strö på köttbullarna. Kanske de flesta.)

Alla testprogram har körts med längsta hetaste programmet (för ”jättesmutsiga kastruller”), just för att undvika kvarvarande gegg. Har också testkört med disk som vid okulär inspektion sett ut att vara helt ren, samt kollat filter osv. Och så är maskinen ett par veckor gammal.

Lukten verkar vara helt borta nu med noll saltdosering. Min fru sade att det luktade något fiskaktigt … natriumklorid från havsvatten?! Misstänker helt klart saltet i det här läget.

Oklart också hur mycket nytta det gör, eftersom diskmedlet i sig sägs lösa upp kalkfläckar om jag minns rätt. I värsta fall kan jag ju kasta in en skvätt ättika då och då som när jag avkalkar kaffebryggaren.
 
Lukten är förmodligen kopplad till ditt minne. Du har tidigare i ditt liv känt dig kränkt i samband med denna lukt, du har negativa associationer til lukten, lukten äter sig in i dina porer, du vet inte vart du ska ta vägen...

Vad var det som hände egentligen, leta längre in i ditt väsen...
 
  • Haha
nanowire
  • Laddar…
Mycket av det du säger stämmer. Den existensiella ångesten när man står lutad över diskmaskinen kan ibland göra sig inte bara påmind utan snarare uppfylla hela ens väsen. Tur då att jag tror mig ha hittat källan!
 
Vi kör för det mesta på 30min programmet, blir lika rent som när den står och maler på Ecoläget i 3tim, i Autoläget tar det 2.30tim.
 
A
Det är MYCKET VIKTIGT att man använder salt som är gjort för avhärdare/jonbytare.
Felaktig kvalite på saltet (föroreningar) kan medföra permanenta skador på avhärdaren.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
halper halper skrev:
För att förtydliga så har jag alltså inte hällt maskindiskmedel i saltbehållaren utan där finns bara salt. Man fyller på ett kilo ungefär och ställer sedan in doseringen efter hårdhetsgrad. Vad jag gjorde initialt var alltså att ställa den på ”rätt” dosering för vårt vatten och nu har jag testat att ställa ner doseringen på noll. Nästan allt salt finns kvar alltså, men inget används under disken. Broxomatic var vad som fanns på hyllan i vår butik och jag tänkte också ungefär: ”salt som salt”. (Även om, som jag brukar – till familjens stora förtjusning och intresse – anmärka runt middagsbordet, det förstås är helt fel att tänka så. Det finns ju många salter man absolut inte vill strö på köttbullarna. Kanske de flesta.)

Alla testprogram har körts med längsta hetaste programmet (för ”jättesmutsiga kastruller”), just för att undvika kvarvarande gegg. Har också testkört med disk som vid okulär inspektion sett ut att vara helt ren, samt kollat filter osv. Och så är maskinen ett par veckor gammal.

Lukten verkar vara helt borta nu med noll saltdosering. Min fru sade att det luktade något fiskaktigt … natriumklorid från havsvatten?! Misstänker helt klart saltet i det här läget.

Oklart också hur mycket nytta det gör, eftersom diskmedlet i sig sägs lösa upp kalkfläckar om jag minns rätt. I värsta fall kan jag ju kasta in en skvätt ättika då och då som när jag avkalkar kaffebryggaren.
Ursäkta min övertydlighet, Halper. Jag blev lite konfunderad över fisklukten på rostfria saker. Inget av saltet i avhärdaren kan ju komma ut i diskutrymmet. Saltet återställer filtret, som vanligtvis dragit till sig kalk och magnesium ur vattnet, och går därefter ut i avloppet. Filtergrynen får då tillbaka sin negativa jonladdning, så att de kan fånga upp kalk och magnesium inför nästa disk.
(Om allt salt är kvar efter en disk, är saltbehållaren väl också full med vatten, hoppas jag.)
Jag tror inte att det är diskmedlet i sig som löser upp fläckar. Det är sköljmedlets uppgift. Men du kanske har tabletter med både och.
Hälsningar och lycka till!
 
C Cider skrev:
Ursäkta min övertydlighet, Halper. Jag blev lite konfunderad över fisklukten på rostfria saker. Inget av saltet i avhärdaren kan ju komma ut i diskutrymmet. Saltet återställer filtret, som vanligtvis dragit till sig kalk och magnesium ur vattnet, och går därefter ut i avloppet. Filtergrynen får då tillbaka sin negativa jonladdning, så att de kan fånga upp kalk och magnesium inför nästa disk.
(Om allt salt är kvar efter en disk, är saltbehållaren väl också full med vatten, hoppas jag.)
Jag tror inte att det är diskmedlet i sig som löser upp fläckar. Det är sköljmedlets uppgift. Men du kanske har tabletter med både och.
Hälsningar och lycka till!
Stämmer att behållaren är full med vatten. Om man öppnar den så svämmar det över lite, så den är rätt knökfull. Vi använder inte sköljmedel (jag tycker inte det verkar vettigt att tillsätta extra kemikalier i det vatten som sedan ska avdunsta från disken) så det är ingen källa till märklig lukt.

Förstår fortfarande inte riktigt hur lukten uppstår men noll saltdosering verkar vara lösningen. Den har inte kommit tillbaka. Kanske nämnda filter inte sköljs igenom på rätt sätt med friskt vatten innan det används i maskinen? Vet för lite om hur avhärdaden fungerar för att spekulera vidare.
 
A
Får man inte matta och tråkiga glas och man är nöjd med torkningen av disken så behöver man inte använda spolglans.

Spolglansen kan förövrigt ersättas med 24% ättika
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Blir det inte mycket ättikslukt då i stället ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.