Mitt fläkt system startar hela tiden om sig. Prata med kundservice och han sa att de hade släppt någon nyare modell av rem. Men då skulle man också byta hjulet till remmen.

Vet någon vilken modell som är nyare. Och vilket hjul ska jag ha?

Östberg Heru 100 S EC A
Mvh
 
Ingen aning.
Men kan tipsa om rem som är delbar.
Man sätter ihop den med en låsnippel.
På så sätt blir det väldigt enkelt att byta.
Jag har en sån ist för att byta den förbannade oringen som verkar nötas ut direkt
 
Var hitta du denna?
 
https://www.luftbutiken.se/1304-domekt-r-400-f-reservdelar

Ej heru orgiginal men funkar lika bra.
Blir den.slak ör det bara klippa bort en bitsom :)
Kört med en sån i 8år
2första åren körde jag med originalrem men när oringen nötsupp slirade det mitt i kalla vintern och man såg hur svart ich skitigt det blivigt.
Med den delbara remmen kör jag bara lite mer spänd och utan oring fungerar superbra
 
T TheGame skrev:
[länk]

Ej heru orgiginal men funkar lika bra.
Blir den.slak ör det bara klippa bort en bitsom :)
Kört med en sån i 8år
2första åren körde jag med originalrem men när oringen nötsupp slirade det mitt i kalla vintern och man såg hur svart ich skitigt det blivigt.
Med den delbara remmen kör jag bara lite mer spänd och utan oring fungerar superbra
Tack, igår bytte jag till den delbara remmen som du rekommenderade. Jag kapade den så att det var lite högre spänning än med den gamla orginalremmen. Det fungerade igår, men idag får jag rotorstopp och dåligt utbyte igen.

Om jag kapar den delbara remmen mer kommer anspänningen bli så hård att det nästan kommer att göra lite ont ifall jag stoppar i fingret emellan. Ska det verkligen vara så hårt?

Den gamla orginalremmen fungerade i 5.5 år (aggregat ifrån 2013). Oringen var nu helt borta, bara lite gegg kvar. Jag provade först att bara byta oring, men orginalremmen slirade fortfarande. När jag bytte till delbar rem så lät jag den nya oringen sitta kvar. Den kostar inte mycket och är lätt att byta. Är det inte lika bra att ha en oring där då?

Verkar vara mycket smidigare med delbar rem, jag hade verkligen ute velat ligga där uppe i lösullen och plocka ut rotorn. Tack!
 
J jonaslatt skrev:
Mitt fläkt system startar hela tiden om sig. Prata med kundservice och han sa att de hade släppt någon nyare modell av rem. Men då skulle man också byta hjulet till remmen.

Vet någon vilken modell som är nyare. Och vilket hjul ska jag ha?

Östberg Heru 100 S EC A
Mvh
Såhär spänd är remmen nu, efter att jag kapat ytterligare 4 cm. Men den slirar fortfarande. Ska den sitta ännu mer spänt, eller kan det vara något annat som är fel, tror ni?
 
Plasten kanske är för hal, kanske finns något att spruta på?
 
M M.sandström skrev:
Plasten kanske är för hal, kanske finns något att spruta på?
Ringde teknikerna på Östbergs och de avråder ifrån remspray. Delad rem hade de inget emot, förutsatt att garantipensionen gått ut.

Nu har jag spänt remmen så hårt, att den är spänd även när den bara går runt rotorn. Funkar fortfarande inte. Åker nog på att betala för service:(
 
H
Remvax samma som bönderna har till sina traktorer kopplade till höfläkt och bara lite ska på, inga mängder behövs
nordic.kramp.com/store/se/sv/product/1906
 
H Hjulbent skrev:
Remvax samma som bönderna har till sina traktorer kopplade till höfläkt och bara lite ska på, inga mängder behövs
nordic.kramp.com/store/se/sv/product/1906
Toppen, får prova lite!
Men jag vet inte ens om det slirar längre. Uppstartsfasen är så lång. Jag har inte lämnat locket öppet och stannat kvar för att se om den slirar. Med gamla orginalremmen så slirade remmen uppe vid motorn.
 
H
Det är en rund rem tycker jag mig se, är den av plastmateriel så fungerar inte det med vaxet , så om det slirar vid motoraxeln, kolla hur blank eller hal skivan är, Kan med fördel rengöras med aceton om den är av metall skivan, inte plast då
 
H Hjulbent skrev:
Det är en rund rem tycker jag mig se, är den av plastmateriel så fungerar inte det med vaxet , så om det slirar vid motoraxeln, kolla hur blank eller hal skivan är, Kan
H Hjulbent skrev:
Det är en rund rem tycker jag mig se, är den av plastmateriel så fungerar inte det med vaxet , så om det slirar vid motoraxeln, kolla hur blank eller hal skivan är, Kan med fördel rengöras med aceton om den är av metall skivan, inte plast då
med fördel rengöras med aceton om den är av metall skivan, inte plast då
Ja remmen är någon slags plast eller gummi, ganska elastisk. TheGame skrev att han kör utan oring, så kanske ska jag prova att ta av den nya oringen, göra rent med aceton och köra utan oring. Provar det med en gång!
 
S Swixalot skrev:
Ja remmen är någon slags plast eller gummi, ganska elastisk. TheGame skrev att han kör utan oring, så kanske ska jag prova att ta av den nya oringen, göra rent med aceton och köra utan oring. Provar det med en gång!
Det kanske är för kallt?
Jag har använt remspray just för att det inte ska slira. Brukar spraya på rem och remskiva innan vintern, för jag vill verkligen inte att det ska stanna då :)
Förstår inte varför dom inte rekomenderar det, det skulle väll vara om man är oförsiktig och sprayar lite varstans. Men rätt använt så blir det bra :)

Min remskiva är väldigt blank och oringen som satt där finns inte ett spår kvar av
 

Min Heru 100 har börjat låta mycket. Ett vinande ljud som ni kan höra i videon. Installerad hösten 2017. Filter bytt oftare än rekommenderat. Kan inte visuellt se något fel inuti. Inte kan väl lagren gett sig så snabbt?

Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.