Hej!
Detta är mitt första inlägg efter några år där man bara läst.

Har en Nibe Figher 640 ca 8år gammal. Efter lite felsökningar så har jag kommit fram till att våran växelventil sätt sina bästa dagar. Jag har motionerat ventilen några gånger enligt denna video:
men nu är den slut på riktigt.

Jag undrar om det är möjligt att byta ut denna själv? Vad behöver jag göra innan och efter jag skruvar på den nya ventilen? Bör jag även byta ut motorenheten? Är det bara o koppa i den eller måste man göra något med mjukvaran?

MVH
 
Är det ventilen? Inte motorn? På vår 750 pajjade motorn..
 
Nej det är ventilen som är paj. Eftersom "pistongen" inte vill tillbaka efter man tryckt in den.

Vet inte hur man tömmer rören innan man börjar skruva och hur man sedan ställer tillbaka detta. är inte duktig på VVS.
 
H
Är det växelventilen, ska vara 3 rör kopplat till den, syns inte om det är det, och dom brukar inte vara med pigg utan är en vridande kägla i. Ser ut som piggen kommer ut, men kanske synvilla, i bland får man trycka måååånga ggr för att få den att röra sig, lite 5-56 på axeln kan hjälpa
 
Om motorn funkar så kan du byta insats i den honeywellventilen. De ventilerna kärvar lätt med åren.
Jag brukar rekommendera att man byter både ventil och motor till en vridande modell från LK. Dessa är bättre.
Du behöver släppa trycket och tappa ur lite vatten vid bytet
 
Det är tre rör som leder till ventilen.

Så om jag släpper på trycket är det bara att byta och öka trycket på igen sedan? Låter för enkelt.
Behöver jag även stänga av vattnet i huset?
Vad händer med luften jag tillför?
 
P Penningpolitik skrev:
Det är tre rör som leder till ventilen.

Så om jag släpper på trycket är det bara att byta och öka trycket på igen sedan? Låter för enkelt.
Behöver jag även stänga av vattnet i huset?
Vad händer med luften jag tillför?
Du behöver inte stänga av vattnet. Du får släppa trycket ur värmesystemet. Växelventilen sitter rätt högt upp på 640 så du behöver inte tömma hela pannan. Det finns en luftningsventil som du kan lufta ur den sedan.
Det kan söla litegrann. Jag brukar ha en våtdammsugare med mig och suga upp ev spill under tiden man byter ventilen.

Hur många våningar har du på huset? Står värmepumpen på markplan?
 
Ok, nu hittade jag även luftningsventilen.
Det är en tvåplansvilla och värmepumpen är på första planet.

Tackar för hjälpen, ska beställa delen imorgon.
 
P Penningpolitik skrev:
Ok, nu hittade jag även luftningsventilen.
Det är en tvåplansvilla och värmepumpen är på första planet.

Tackar för hjälpen, ska beställa delen imorgon.
Ok. Då har du lite vatten från ovanvåningen som trycker på också. Om du har radiatorer där uppe så brukar det hjälpa om du stänger alla termostatventiler, så hänger vattnet kvar.
 
L lordi skrev:
Ok. Då har du lite vatten från ovanvåningen som trycker på också. Om du har radiatorer där uppe så brukar det hjälpa om du stänger alla termostatventiler, så hänger vattnet kvar.
Jag har golvvärme på övervåningen, är det bara tuta och köra då?:D
 
P Penningpolitik skrev:
Jag har golvvärme på övervåningen, är det bara tuta och köra då?:D
Då brukar det inte vara några problem. Eventuellt så får du lufta rören som går upp till fördelaren på 2:a vån. Det brukar sitta någon luftskruv vid golvvärmefördelaren.
 
H
Ventilen sitter rätt högt upp så det kommer nog inte att rinna ut så mycket vatten, men se till att trycket är borta ur systemet annars blir du duschad, Kan du släppa ut lite mer längst ner med någon ventil så är det bra så nivån kanske kommer under ventilen.
 
  • Gilla
007PH
  • Laddar…
H
P Penningpolitik skrev:
Jag har golvvärme på övervåningen, är det bara tuta och köra då?
Missade det , försök hitta alla ventiler som finns och stäng dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.