Grannen började resa sin carport i augusti. Någon gång i oktober åkte luckorna på. Sedan hände inte så mycket mer. Höstregnen drog in. Tror spånten låg naken i ca 2 veckor i regn och duggregn. Sedan fick man för sig det kanske vore en bra idé att skydda taket. Sagt och gjort, upp med presenningar som nu suttit där sedan november.

Nu till frågeställningarna. Överlever ett sådant tak den här behandlingen? Vad har grannen att vänta sig när han väl tar bort pressen till våren? Vad jag har sett så är det rejält med mögel på innertaket. Finns risken att han måste riva ner hela taket och börja om?
 
Det brukar bli väldigt vågigt taket så det går inte att lägga någon papp. Bara att byta råsponten.
 
H huggan skrev:
Bara att byta råsponten.
Jag vet inte det jag.
När vi byggde 2010 hann inte snickarna få på takduken innan det kom regnskurar.
Dagen efter såg taket ut som sju svåra år eller ett stormigt hav,
och jag kallade dit vår kvalitetsansvarige för jag blev helt förtvivlad över synen.
Men efter ett par dar hade det lagt sig igen, och har varit helt perfekt sedan dess.

Så så fort det blir riktigt torkväder med sol, värme och vindar så av med presenningarna,
så kan det nog ordna upp sig igen!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
I värsta fall, om träet är friskt men rest sig, kan man ge sig upp med cirkelsågen. Man kan då såga bort vid spontningen där det rest sig och skruva ner brädorna igen.
 
Råspont klara inte av oskyddd på regn. Det blir fukt som sedan leder till mögel. Tyvärr gäller det att riva råspont och börja om. Det jag ser takkillar brukar göra är de lägger på papp så fort råspont är på plats. Råspont kostar inte mycket. Man vill inte riskera och behöva göra om.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Råspont klara inte av oskyddd på regn. Det blir fukt som sedan leder till mögel. Tyvärr gäller det att riva råspont och börja om. Det jag ser takkillar brukar göra är de lägger på papp så fort råspont är på plats. Råspont kostar inte mycket. Man vill inte riskera och behöva göra om.
Känns som du har personlig erfarenhet av detta för att ge ett sånt svar.
Vårt tak (800kvm) la vi i somras och en stor yta (200kvm) låg öppen med skurar över en natt, detta var alltså väldigt vått på morgonen, men på kvällen var det torrt igen. Ett par veckor senare pappade vi, inga problem.

Jag säger inte att det är optimalt att låta det bli blött, men det behöver inte vara katastrof heller.
Mögel blir det bara under vissa förutsättningar, det blir inte mer mögel på råsponten för att det har blivit blött, torkar det sen så är det fine.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag svara på det som stod överst på
Det som skrev att det låg öppet med råspont i 2v med regn och delvis dugg regn.
Och det råka vara en dag dom ni och att det torka upp dagen säger jag inte är problemet problem är 2v i sträck. Om du prata med alla tak killar så lägger de på papp direkt när råspont finns på plats. Ingen vill riskera något. Sedan när pappen finns på plats så ska den klara av regn osv i 2v ungefär sedan bör man lägga på läkt och tegel.




X xLnT skrev:
Känns som du har personlig erfarenhet av detta för att ge ett sånt svar.
Vårt tak (800kvm) la vi i somras och en stor yta (200kvm) låg öppen med skurar över en natt, detta var alltså väldigt vått på morgonen, men på kvällen var det torrt igen. Ett par veckor senare pappade vi, inga problem.

Jag säger inte att det är optimalt att låta det bli blött, men det behöver inte vara katastrof heller.
Mögel blir det bara under vissa förutsättningar, det blir inte mer mögel på råsponten för att det har blivit blött, torkar det sen så är det fine.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Jag svara på det som stod överst på
Det som skrev att det låg öppet med råspont i 2v med regn och delvis dugg regn.
Och det råka vara en dag dom ni och att det torka upp dagen säger jag inte är problemet problem är 2v i sträck. Om du prata med alla tak killar så lägger de på papp direkt när råspont finns på plats. Ingen vill riskera något. Sedan när pappen finns på plats så ska den klara av regn osv i 2v ungefär sedan bör man lägga på läkt och tegel.
Återigen, talar du av erfarenhet?
Vi blev klara med pappningen i oktober, pappen/duken har legat på sen dess utan några läkt, inga problem.
 
Märkligt dock att man lagt på pressenningar. Att lägga papp tar ju typ lika lång tid som att få dit en presenning.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Märkligt dock att man lagt på pressenningar. Att lägga papp tar ju typ lika lång tid som att få dit en presenning.
Han har kanske inte lagt på all råspont?
 
lärjungen
K Korsfarare skrev:
Grannen började resa sin carport i augusti. Någon gång i oktober åkte luckorna på. Sedan hände inte så mycket mer. Höstregnen drog in. Tror spånten låg naken i ca 2 veckor i regn och duggregn. Sedan fick man för sig det kanske vore en bra idé att skydda taket. Sagt och gjort, upp med presenningar som nu suttit där sedan november.

Nu till frågeställningarna. Överlever ett sådant tak den här behandlingen? Vad har grannen att vänta sig när han väl tar bort pressen till våren? Vad jag har sett så är det rejält med mögel på innertaket. Finns risken att han måste riva ner hela taket och börja om?
Jag var med på ett bygge under vintern där råsponten legat exponerad mer mindre hela hösten. Den såg för bedrövlig ut. Har en tråd om detta med bilder en bit in i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...d-nybygge-hur-allvarligt-foer-haelsan.332700/

Tanken var att råsponten skall ersättas senare i vår eftersom den ser så bedrövlig ut, men nu fick jag veta att man testar med nån form av klor för att ta kål på möglet. Får se hur det slutar.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Sedan när pappen finns på plats så ska den klara av regn osv i 2v ungefär sedan bör man lägga på läkt och tegel.
Detta förstår jag inte.
När väl takpappen är på plats så klarar sig väl taket "hur länge som helst"/över en vinter?
Tegel/betongpannorna är väl till för att det skall se snyggt ut och klara sig i årtionden?
Och sådana tidsintervall är det ju inte fråga om här.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta förstår jag inte.
När väl takpappen är på plats så klarar sig väl taket "hur länge som helst"/över en vinter?
Tegel/betongpannorna är väl till för att det skall se snyggt ut och klara sig i årtionden?
Och sådana tidsintervall är det ju inte fråga om här.
Pappen är ju svag för UV-ljus, men i övrigt klarar den sig.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Pappen är ju svag för UV-ljus, men i övrigt klarar den sig.
Aha, var hittar jag detta i dokumentationen?
 
lärjungen
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aha, var hittar jag detta i dokumentationen?
Icopal har lite riktlinjer på sin FAQ-sida:

"Hur länge kan underlagspapp ligga öppet?
Det vattenavledande underlagets huvudfunktion är att leda bort den fukt som kan tränga in genom taktäckningens skarvar samt det kondensvarten som kan uppkomma på undersidan av taktäckningen. När det ligger öppet kan, vid extremt kraftig nederbörd, genomslag av vatten förekomma. Det är med andra ord inte att betrakta som ett tätskikt. Den angivna tiden för exponering för UV-ljus avser hur länge underlagsprodukten kan utsättas för solljus utan att dess livslängd förkortas. För Flexilight och Micoral gäller 2 månader, för Macoflex 3 månader och Elastoflex 4 månader."

Källa: http://www.m.icopal.se/FAQ/underlag.aspx
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.