Q
J justusandersson skrev:
Principen du beskriver verkar riktig. Det är inte säkert att Platonmattan behövs, men den gör heller ingen skada. Det är bra om cellplasten kan läggas i flera lager med förskjutna skarvar. Laminatgolv är rätt kalla. Jag skulle välja en trävariant i det läget.
Har flytande golv i mitt hus och har frigolit på plattan sen byggplast ovan det, sen kommer det flytande spångolvet.
 
V VillEksjö skrev:
Relativ luftfuktighet som uppmättes i konstruktionen var 80,06 %
Man behöver veta mer om hur konstruktionen ser ut där detta uppmättes. Svårt arr kommentera annars.
 
Man antar rent generellt att oavsett om det finns kapillärbrytande skikt el inte under en platta så är RH under plattan alltid 100%.
Om plattan har ca 100 mm isolering och spånskivor toppat med en tät plastmatta så kommer RH mellan platta och plastmatta att ligga i den häraden (80-95%). Det är den täta plastmattan som är den största boven i dramat. Om det bara vore nakna spånskivor utan plastmatta så skulle RH ligga i häraden 50-65%, vilket är helt ok.

Edit: Om det inte finns ett fungerande kapillärbrytande skikt under plattan så blir det nog lite annorlunda, och inte till det bättre...
 
Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
Man antar rent generellt att oavsett om det finns kapillärbrytande skikt el inte under en platta så är RH under plattan alltid 100%.
Om plattan har ca 100 mm isolering och spånskivor toppat med en tät plastmatta så kommer RH mellan platta och plastmatta att ligga i den häraden (80-95%). Det är den täta plastmattan som är den största boven i dramat. Om det bara vore nakna spånskivor utan plastmatta så skulle RH ligga i häraden 50-65%, vilket är helt ok.

Edit: Om det inte finns ett fungerande kapillärbrytande skikt under plattan så blir det nog lite annorlunda, och inte till det bättre...
plastmatta?
 
Plastmatta ovanpå golvspånet. Vilket det kan vara i t ex hall och kök som ju hanterar en del vatten.
Huruvida ni har plastmatta i hallen el inte vet jag ej. Tog bara ett exempel på flytande golv med plastmatta, då det kändes mest relevant för en hall.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Plastmatta ovanpå golvspånet. Vilket det kan vara i t ex hall och kök som ju hanterar en del vatten.
Huruvida ni har plastmatta i hallen el inte vet jag ej. Tog bara ett exempel på flytande golv med plastmatta, då det kändes mest relevant för en hall.
Jag kikade in hos grannen som har byggt sovrum i garaget , han hade cellplast, spånskivor o h golv kakel med något bredare fog ca 5mm. Han har haft det sen 2006 utan konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.