Jag och min sambo har precis köpt ett hus med ett gammalt växthus som taket har ramlat in på. Det är inget större problem att riva det och bygga ett nytt, förutom att det står en fin vinranka i hörnet som vi vill behålla. Jag tog ett par bilder som visar hur det ser ut:

Gammalt skadat växthus med trasigt tak och nedfallna grenar runt en överlevande vinranka i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Raserat växthus med vinranka i hörnet, delvis snötäckt mark och trasiga fönsterrutor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan hur vi ska bygga ett växthus runt vinrankan utan att döda den... Jag funderar på att flytta ut väggen en bit och använda betongplintar som jag fäster syllen på, så att jag löper så liten risk som möjligt att gräva av rötterna. Går det att bygga ett stadigt växthus på plintar? Planen är runt 15kvm (3x5 eller något), massa gamla fönsterrutor som är ca 2/3 mm tjocka, tryckt syll och obestämt annat träslag för resten. Hur stort centrumavstånd och hur tjocka behöver plintarna vara för att det ska hålla? Jag har inte byggt mycket tidigare, men detta ska förhoppningsvis gå ändå :)

Bonusfråga: är det någon som vet hur rötterna ser ut på en vinranka? Läste någonstans att växter brukar se någorlunda lika under jord som över jord.
 
Fulkemisten
Vinrankor har ofta djupa rötter som går långt ned i jorden. De växer ju generellt på soliga torra platser kring t ex medelhavet där de då hämtar sitt vatten från djupet under perioder med torka.
 
Du kan gärna klippa ner det mesta av rankan också, så är det lättare att bygga.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vinrankor har ofta djupa rötter som går långt ned i jorden. De växer ju generellt på soliga torra platser kring t ex medelhavet där de då hämtar sitt vatten från djupet under perioder med torka.
Det är lite därför jag har hopp :) Skulle rötterna vara som en buske hade det ju varit omöjligt att gräva runt den.

Anna_H Anna_H skrev:
Du kan gärna klippa ner det mesta av rankan också, så är det lättare att bygga.
Vi har beskurit den så mycket vi vågar nu... Fick huset lite för sent för att se precis hus vi skulle beskära den.
 
Det bästa är att placera växthuset bredvid roten och sedan leda in vinrankan i växthuset.
 
Immobil Immobil skrev:
Det bästa är att placera växthuset bredvid roten och sedan leda in vinrankan i växthuset.
För att få mer plats? Eller av någon annan anledning? Jag har sett att vissa vill ha roten utanför pga att den blir kladdig (?) men när vi var här i somras var det inga problem.

Det nuvarande "växthuset" är ca 12 kvm men vi tänkte bygga ett lite större. Bor man på landsbygden utanför tätbebyggelse/detaljplanering får man passa på ;). Däremot måste vi bygga in roten länge in i växthuset eftersom att det inte finns plats åt de andra hållen.
 
Fadai
Kör på plintar, inga problem. Avståndet beror lite på växthusets storlek. Bygg inte för litet, klimatet blir bättre i ett stort v-hus. Säg att du kör på 3x7m (då du inte är begränsad av friggebodsregler), om marken är bra kan du ha 4 plintar/sida. Då tar du höjd för att tyngden av alla fönster kan bli betydande. Fundera på att ha kanalplast i taket, det ger lite skuggeffekt och du slipper hänga en massa skuggnät när solen gassar. Lycka till!
 
Fadai Fadai skrev:
Kör på plintar, inga problem. Avståndet beror lite på växthusets storlek. Bygg inte för litet, klimatet blir bättre i ett stort v-hus. Säg att du kör på 3x7m (då du inte är begränsad av friggebodsregler), om marken är bra kan du ha 4 plintar/sida. Då tar du höjd för att tyngden av alla fönster kan bli betydande. Fundera på att ha kanalplast i taket, det ger lite skuggeffekt och du slipper hänga en massa skuggnät när solen gassar. Lycka till!
Tack!

Det är en bra fråga hur marken är! Grävde ett hål som var ca 1 meter, men efter ungefär en halv var det bara vatten... Huset står på berg och det är berg runt huset, så jag tänker att jag borde stöta på det om trädgården inte råkar ligga på en svacka.

Jag har läst att man helst ska vara under frostdjup, vilket inte är sådär jättefarligt i Blekinge, men då måste man väl gjuta plintarna själv? Eller går det att bara köpa färdiga och fylla med makadam tills man är nöjd med djupet på hålet och höjden på plintarna?

Vi fick tag i ytterligare några fönster förra helgen. Ska ta och inventera nu i helgen och se hur stort vi kan bygga :D Sen kan man börja skissa lite. 7x3 låter rätt bra tycker vi.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Om det är så blött kanske du ska börja m dränering. Fast det kan ju ha regnat mkt nyligen. Färdiga plintar el gjuta själv är en smaksak, båda kan passa lite olika förutsättningar. Oavsett frostfritt djup, bottna m 5-10 cm grus. Jag ser fram emot bilder fr bygget ! Har själv beställt växthus nyligen, 16,4m2. Kommer nog att ha det på backen o gjuta hörnen.
 
Fadai Fadai skrev:
Om det är så blött kanske du ska börja m dränering. Fast det kan ju ha regnat mkt nyligen. Färdiga plintar el gjuta själv är en smaksak, båda kan passa lite olika förutsättningar. Oavsett frostfritt djup, bottna m 5-10 cm grus. Jag ser fram emot bilder fr bygget ! Har själv beställt växthus nyligen, 16,4m2. Kommer nog att ha det på backen o gjuta hörnen.
Det var precis efter att massa snö smält. Det börjar torka upp i allmänhet nu här nere, men är nog fortfarande en del vatten kvar i backen.

Hehe, vi får hoppas att det blir några bilder ;)

Sambons plan var att beställa ett växthus, men sen blev det så att vi råkade få tag på en massa fönster så nu är det bara att bygga!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Tänk bara på att trä behöver underhållas. Grunda o måla m t ex fönsterfärg från början så det håller.
 
Vi har använt oss av linoljefärg till vårt gamla hus, antagligen blir det även det i växthuset. Borde väl inte vara några problem. Även linoljekitt är planen om det inte finns några problem med det. Har inte undersökt alla detaljer ännu, men småsaker som kitt och färg kan ju ändras i sista minuten utan problem :)

Har inte kommit fram till vilket träslag jag vill använda än. Jag tänker att jag fortfarande har lite tid på mig att bestämma och beställa även om det blir något mer exotiskt än furu.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
O ovetandehusägare skrev:
Vi har använt oss av linoljefärg till vårt gamla hus, antagligen blir det även det i växthuset. Borde väl inte vara några problem. Även linoljekitt är planen om det inte finns några problem med det. Har inte undersökt alla detaljer ännu, men småsaker som kitt och färg kan ju ändras i sista minuten utan problem :)

Har inte kommit fram till vilket träslag jag vill använda än. Jag tänker att jag fortfarande har lite tid på mig att bestämma och beställa även om det blir något mer exotiskt än furu.
Om du inte redan har övervägt Accoya, så tycker jag att du ska göra det. 50 års rötskyddsgaranti. Använde det själv till syllen i mitt växthus. Trevligt material att arbeta i. Kan dock spricka om man inte förborrar för grövre skruv. Jag målade med vit linoljefärg, men det behöver inte målas alls om man inte vill.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.