Talvan Talvan skrev:
Det kanske måsta bli sulan ändå. Är platta eller sulan bäst? Jag ska prata med kommun när jag gjort ritningen
En platta är givetvis bäst, men görs sulan ordentligt är det absolut en vedertagen lösning också. I detta fall låter det dessutom som att en platta är överflödig.
 
C C.Lundin skrev:
En platta är givetvis bäst, men görs sulan ordentligt är det absolut en vedertagen lösning också. I detta fall låter det dessutom som att en platta är överflödig.
Hur hög ska sula vara? Hur mycket järn ska i den vara?
 
Talvan Talvan skrev:
Hur hög ska sula vara? Hur mycket järn ska i den vara?
Det finns färdiga block som är ungefär 200 höga och 600 långa. Det blir alltså storleken på sulan. Skulle du vilja gjuta alltihop så är ungefär den storleken som skulle gälla då också.
Till blocken finns "färdig" armering, men vanliga 12mm-järn fungerar lika bra.
 
Som sagts bör du ha en sula för att ta upp de vertikala lasterna. Det du bör tänka på är hur väggen ska kunna hålla emot jordtrycket. Det går att anta en viss friktion mellan sula och mark men detta bygger på att byggnaden är nog tung för att den mothållande friktionskraften ska vara större än jordtrycket. Om du inte vill gjuta en hel platta skulle du kunna göra några tvärgående sulor mellan väggarna med jordtryck för att på så sätt ge väggarna ett stöd i underkant.
 
B bossespecial skrev:
Som sagts bör du ha en sula för att ta upp de vertikala lasterna. Det du bör tänka på är hur väggen ska kunna hålla emot jordtrycket. Det går att anta en viss friktion mellan sula och mark men detta bygger på att byggnaden är nog tung för att den mothållande friktionskraften ska vara större än jordtrycket. Om du inte vill gjuta en hel platta skulle du kunna göra några tvärgående sulor mellan väggarna med jordtryck för att på så sätt ge väggarna ett stöd i underkant.
C C.Lundin skrev:
Det finns färdiga block som är ungefär 200 höga och 600 långa. Det blir alltså storleken på sulan. Skulle du vilja gjuta alltihop så är ungefär den storleken som skulle gälla då också.
Till blocken finns "färdig" armering, men vanliga 12mm-järn fungerar lika bra.
Sulblock smart, vilken Leca block storlek skall jag sedan bygga med?
 
Hur djup ska källaren vara. Dvs avståndet från markyta till källargolv?
 
B bossespecial skrev:
Hur djup ska källaren vara. Dvs avståndet från markyta till källargolv?
Jag tror kanske 1,5 eller 2meter
 
Talvan Talvan skrev:
Ingen som kan bygga källare?
Bygg inte i betong bara, det har störst miljöpåverkan ;)
 
possum77 possum77 skrev:
Bygg inte i betong bara, det har störst miljöpåverkan ;)
Det är rätt! Jag skall inta bygga detta för miljön det är inställt redan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.