Hej,

I höstas flyttade vi in i vårt nya (men begagnade) hus. På altanen har vi en häck med tujor som växt sig väldigt hög och som skymmer utsikten mot gräsmattan på andra sidan, samt även utsikten inifrån.

Nu står vi inför två val:
1) Att kapa häcken ganska mycket (med mer än hälften) för att få en bättre utsikt, alltså såga av tujorna på mitten
2) Att ta bort tujorna helt och plantera något annat mindre skrymmande där istället

Se tillhörande bilder.

Baserat på eran erfarenhet går att helt sonika kapa tujorna rätt ordenlitgt? Får det någon konsekvens?
Hur svårt tror ni det är att ta bort dem helt? Tillvägagångssätt? Går de att sälja kanske?

Mvh,
Philip
 
  • Tät häck av tujor framför hus som skymmer utsikten mot gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög häck av tujor som skymmer utsikten på en altan vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av ett vardagsrum med stora fönster som visar en hög häck av tujor skymmande utsikten till gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapar du den på mitten stannar den ju i höjden där, men det kommer nog se ganska illa ut rent estetiskt.
 
  • Gilla
fedge
  • Laddar…
Men den skjuter nya skott som man kan tukta så den blir häcklik, däremot brukar den bli lite bredare efter varje klippning.
 
Hemmakatten
Ursäkta, men den där häcken står verkligen på fel ställe. Jag skulle ta bort den helt och hållet. Att kapa häcken halvvägs kommer att göra den ännu fulare.
 
  • Gilla
Lil0 och 4 till
  • Laddar…
Går absolut att sälja. Kör någon Facebook-grupp eller blocket. Kanske någon granne är intresserad?
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Steg 1: kapa på mitten och låt vara 2 säsonger.

Steg 2 : gräv ur och släng om ni inte blir nöjda.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Hoppa direkt till steg 2.....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Håller med, som jag skrev tidigare kommer häcken att växa på bredden och kommer snart att vara inne vid husväggen eller så blir det vara stammen kvar som ett plank om den överlever;)
 
Tujor se hemska ut om man klipper dem. De slår inte ut nya skott som de flesta andra växter.
 
D Daniel 109 skrev:
Tujor se hemska ut om man klipper dem. De slår inte ut nya skott som de flesta andra växter.
Det är många som tror, och säger det:)
Jag har ca 60m thujahäck och vet att de INTE slutar växa för att man toppar dem.
Det man får akta sig för är att klippa in den för hårt på bredden, då kan man få glesa partier som inte växer igen.
För 5 år sedan kapade ner våra thujor från 5m ner till 3.5m, 4 år senare tog vi av 1.5m igen.
Vi har dock så hög häck att man inte behöver se ovansidan, för den blir inte vacker första året.
 
D Daniel 109 skrev:
Tujor se hemska ut om man klipper dem. De slår inte ut nya skott som de flesta andra växter.
Stämmer inte, men de kan bli svårformade och man måste låta dem växa utåt så de kommer att ta mera plats för varje år så man behöver gott om plats. Råden är också om man vill klippa dem på höjden att låta dem växa upp till höjden man önskar och sedan klippa. Har både tuja och cypress men har nu efter 30 år också hamnat i det läget att de brett ut sig för mycket trots klippning så att man får överväga "avverkning" och nyplantering av något.
 
Jag har då inte sett en nerklippt tuja som ser vettig ut. Har ni några bilder?
 
Har ingen bild just nu, men jag har klippt våra på ca 3,5m och det skjuter sedan nya toppar som man fått hålla efter med några års intervall. Nyklippt blir de lite platta upp till men redan efter ett år har det växt uppåt och sidorna samt ny topp är på väg, kanske flera.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har då inte sett en nerklippt tuja som ser vettig ut. Har ni några bilder?
Så här ser våran ut nyklippt,
Nyklippt häck i en trädgård vid skymningen med en gungställning och småhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu ser ju häcken inte så gammal ut så det är möjligt att den går att rädda. TS lär ändå inte få den tillräckligt smal - som den lämpligast skulle vara med denna placering. Det är definitivt fel häck på fel plats. Mitt råd är att helt sonika ta bort den och ersätta med något som inte blir många meter hög (inkluderande höjdklippning 1-2 ggr året) och dessutom med sidoklippning lika ofta.

Thuja kan bli jättesnygg hos en trädgårdsfanatiker som inte gör annat än pysslar i trädgården. Den kan hållas efter till 30 cm bredd(tjock) med klippning och putsning många gånger/säsong och då får man en ljuvligt skön, grön, tät vägg i önskad höjd. Jag har varit där ... för många år sedan :D. Men då var jag ung och hade inget annat att göra. Har TS thuja Brabant är jag tveksam. Är sorten thuja Smaragd skulle det kunna gå. Hoppar man över skötseln en säsong blir det svårt att rätta till. Jag tycker dessutom att placeringen i TS' trädgård är fel - häcken är mer lämplig närmare tomtgränsen och inte så nära huset. Häcken skulle passa bättre till att täcka det fula planket ... i övrigt verkar det vara ett fint hus som TS köpt och med alla förutsättningar för en fin trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.