lärjungen
Håller på att isolera och plasta ett hus vars stomme kom levererat med kranbil för ett år sedan. Stomme och fasad samt tak är producerat av lokal byggfirma. Nu är det så här att huset står på Island, så väderförhållandena är lite mer vilda här än hemma i Svea rike. Men då tycker man kanske å andra sidan att husen skall vara byggda i proportion till väder.

Hursomhelst, i början av veckan var det hård vind från sydväst (relativt ovanlig vindriktning för området) med horisontellt regn. Upptäckte då att vissa fönster släppte in vatten mellan glas och spröjs. Uselt. Även de tillverkade av samma firma. Nåväl, det går att lösa. Men idag när jag var inne och kikade på bygget med några familjemedlemmar upptäckte jag det här:

Inre vy av ett hus under renovering med synlig kondens innanför plastbeklädnad på en vägg och fönster med träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerad vägg med kondens under plastfolie och synliga träspikar i ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså kondens innanför plasten. Solen har legat på och min gissning är att under stormen släppte även fasaden in vatten i isoleringen. Och nu när solen skiner börjar vattnet att dunsta. Men eftersom jag smackat på plasten kommer det inte ut. Huset har ingen vindpapp, utan plywoodskivor fogade med silikon. Uppenbarligen inte tillräckligt täta fogar eftersom vattnet kommer in. Det är tydligen vanligt här att använda plywood på ytterväggarna pga att de stadgar upp konstruktionen mot hårt väder, men många firmor använder utöver det även vindpapp, eller tejpar skarvarna med speciell tejp för att täta mot vind. Men här känns det som det fuskats. Vinden kommer in den med, plasten buktade ut när det blåste. Och det försämrar mig veterligen isoleringsförmågan också eftersom luften i isoleringen då blandas upp med kall luft utifrån.

Vad tror ni, behöver jag skära upp plasten och låta allt dunsta bort, eller är det bättre att avvakta och se om vattnet hittar ut där det kom in? Är ju inga större problem att laga plasten om jag öppnar upp lite. Men problemet från utsidan behöver nog ses över. För annars sker ju detta om och om igen.

Detta problem syns bara på den vägg som var utsatt för stormen. Men stormar det från andra ritknigar är jag inte så säker på att fasaden är tät där heller. Och ändå sitter det plåtar utanpå plywooden.
 
Stackars krakar som fått detta hus, men tur att det upptäcktes relativt tidigt. Om plasten buktade ut under stormen så är det ju katastrof. Om det blåser genom isoleringen har den ju ingen funktion i det läget och kondensationspunkten (om det vore minusgrader) flyttas in till innerväggen med mögelpåväxt som följd. Dessutom kommer energikostnaden att dra iväg vintertid när det blåser och komforten bli kass (även om värme är billigt på Island är det väl inte gratis?). Isoleringen måste torka upp snarast och det kommer inte att gå snabbt om inte innerplasten tas bort. frågan är om det är lönt att vänta på att den ska torka eller om den ska bytas. Då friläggs också träet och man kan inspektera det bättre och avgöra när det torkat tillräckligt. Kostnaden att ta bort den fuktiga isoleringen, torka träet och lägga dit ny blir nog lägre än att försöka torka befintlig isolering på plats.

Värmefläktar och avfuktare i kombination tror jag måste till här. Fläktar utan avfuktare riskerar att frigöra vattnet inomhus och ge fuktpåslag på andra ställen, kanske rinnande vatten på fönstren.

Jag hoppas att det inte är dina egna familjemedlemmar du pratar om utan en kund, men jag tycker synd om dem också! Jag hoppas att ni kan få ordning på eländet. Gör inga halvmesyrer, utan se till att det blir ordentligt gjort!

/Fredrik
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
lärjungen
F fb35523 skrev:
Stackars krakar som fått detta hus, men tur att det upptäcktes relativt tidigt. Om plasten buktade ut under stormen så är det ju katastrof. Om det blåser genom isoleringen har den ju ingen funktion i det läget och kondensationspunkten (om det vore minusgrader) flyttas in till innerväggen med mögelpåväxt som följd. Dessutom kommer energikostnaden att dra iväg vintertid när det blåser och komforten bli kass (även om värme är billigt på Island är det väl inte gratis?). Isoleringen måste torka upp snarast och det kommer inte att gå snabbt om inte innerplasten tas bort. frågan är om det är lönt att vänta på att den ska torka eller om den ska bytas. Då friläggs också träet och man kan inspektera det bättre och avgöra när det torkat tillräckligt. Kostnaden att ta bort den fuktiga isoleringen, torka träet och lägga dit ny blir nog lägre än att försöka torka befintlig isolering på plats.

Värmefläktar och avfuktare i kombination tror jag måste till här. Fläktar utan avfuktare riskerar att frigöra vattnet inomhus och ge fuktpåslag på andra ställen, kanske rinnande vatten på fönstren.

Jag hoppas att det inte är dina egna familjemedlemmar du pratar om utan en kund, men jag tycker synd om dem också! Jag hoppas att ni kan få ordning på eländet. Gör inga halvmesyrer, utan se till att det blir ordentligt gjort!

/Fredrik
Tack för input.

Det är min svärfar som köpt stommen billigt av den lokala byggfirman. Jag är anställd av svärfar (jobbar som traditionell lärling (vuxenlärling) hemma i Sverige och får en del byggjobb av svärfar när jag är på Island med familjen). Firman ifråga har jag tappat allt förtroende för. Är inte deras första fuskbygge. Förstår inte att de inte åkt på problem än med missnöjda kunder, men det lär väl komma efter några år när andra hus de byggt får mögelproblem.

Får väl se om svärfar tillåter mig att inspektera fasaden eftersom det innebär att jag förutom att riva ned isolering också måste skruva av plåtarna på utsidan. På insidan syns inte skarvarna. Han kan ha en lite för avslappnad attityd när det gäller problem, på gott och ont.

Blir helt matt av tanken på att börja göra om allt. Och ännu mer matt av att tänka på att resten av fasaden kan vara lika värdelös.
 
T
Ser mer ut som läcka än kondens tycker jag. Jag skulle kolla tak/taknock. Ser ut som det krupit utmed reglarna med adress ovanifrån. Hårda vindar och regn är lite typiskt om det är brister i taket.
 
lärjungen
T tobiast skrev:
Ser mer ut som läcka än kondens tycker jag. Jag skulle kolla tak/taknock. Ser ut som det krupit utmed reglarna med adress ovanifrån. Hårda vindar och regn är lite typiskt om det är brister i taket.
Det finns faktiskt ett litet område mellan fönster och dörr som inte fått väggplåtar än och som därmed kan vara otätt. Jag hoppas att det är där det kommit in fukt, för då är problemet lätt att fixa. Jag börjar felsökning imorgon eller måndag, men skall också kolla nocken. Tack för tipset.
 
Redigerat:
Vi får hoppas att det är en mindre läcka och att du kan hitta den. Att plasten buktade inåt under stormen behöver ju inte betyda att hela fasaden är otät. Det tänkte jag när jag skrev mitt första inlägg, men vid närmare eftertanke så kan det ju (beroende på konstruktionen) vara så att en liten läcka fyller den stora "ballong" som plasten utgör med luft och att allt därför buktar inåt. Lycka till, och rapportera gärna hur det går!
 
lärjungen
F fb35523 skrev:
Vi får hoppas att det är en mindre läcka och att du kan hitta den. Att plasten buktade inåt under stormen behöver ju inte betyda att hela fasaden är otät. Det tänkte jag när jag skrev mitt första inlägg, men vid närmare eftertanke så kan det ju (beroende på konstruktionen) vara så att en liten läcka fyller den stora "ballong" som plasten utgör med luft och att allt därför buktar inåt. Lycka till, och rapportera gärna hur det går!
Igår när jag kom in i huset hade varenda droppe av kondens försvunnit. Inte ett spår kvar. Verkar som det hittar ut igen. Tror att läckan är det område som saknar plåt. Skall försöka täta det snarast och se om det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.