Hej hej
Jag ska bygga en platsbyggd förvaring i "arkitekthurts"-look och vill gärna få till samma känsla som äldre hurtsar av den typen har. Vad jag har förstått så är modernt lack inte lika benäget att gulna vilket förstås är bra i det allra flesta fall men inte i just det här fallet

Här är utseendet jag är ute efter:

2500485515.jpg item_543544_ea42071f0b.JPG
Behöver inte vara fullt så gulnat/mörkt som i exemplen ovan utan skulle kunna ha lite av den här känslan också:
item_378419_9da2f0482e.JPG

Bonusfråga som inte hör hemma i just det här forumet men kanske någon ändå kan svara på: vad tror ni om frontar och sidor i limfog och 7 mm furuplywood i botten?
 
Åsa Lund
Sådana ritningsskåp borde gå att hitta billigt. Varför bygga själv?
 
Räcker väl med 4 mm plywood i botten.

Protte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sådana ritningsskåp borde gå att hitta billigt. Varför bygga själv?
För det ska vara helt andra mått än befintliga skåp.

prototypen prototypen skrev:
Räcker väl med 4 mm plywood i botten.

Protte
Jag som är trött. Har använt 7 mm plywood till ett annat projekt idag så jag skrev fel! Yes det är 4 mm jag tänkte köra på!
 
hscn hscn skrev:
Tonkinois linoljefernissa ger det utseende du beskriver.
Finns t. ex här
[länk]
Toppen, tack snälla för hjälpen!
 
C
F fillishave skrev:
Vad jag har förstått så är modernt lack inte lika benäget att gulna vilket förstås är bra i det allra flesta fall men inte i just det här fallet
Det är inte bara lacken, utan kanske framför allt furun i sig som gulnar med tiden när den utsätts för solljus. Så du måste använda en ytbehandling utan UV-skydd.
 
C cpalm skrev:
Det är inte bara lacken, utan kanske framför allt furun i sig som gulnar med tiden när den utsätts för solljus. Så du måste använda en ytbehandling utan UV-skydd.
Jo precis det är jag medveten om men frågan är då om det går att emulera det utseendet utan att faktiskt utsätta furun för solljus i x antal år?
 
Nja, håller inte med riktigt, furu mörknar/gulnar med tiden även utan UV-ljus. Har rivit en hel del i konstruktionsvirket i mitt gamla hus. Jag kan försäkra att furun mörknat väldigt mycket även där den inte varit utsatt för solljus
Självklart förlänger lack gulningsprocessen och man bör undvika extra UV-skydd. Men det viktigaste enligt min mening för att få en bra tidsenlig lyster på ytskiktet är att undvika moderna lacker som lägger sig som ett skikt på ytan utan att tränga in i underlaget. Linoljefernissa av hög kvalitet som Tonkinoise ger direkt en djup gulaktig färgton med fin lyster. Fernissan är väldigt lättarbetad, dessutom mycket hållbar genom tillsatsen av tungolja.
Man kan naturligtvis experimentera med lasyr för att omedelbart få en mörkare färg men då bör man nog pröva sig fram innan man behandlar själva föremålet. Ex https://ottossonfarg.com/product/lasyrkulor-aldrat-tra/
 
C
hscn hscn skrev:
Jag kan försäkra att furun mörknat väldigt mycket även där den inte varit utsatt för solljus
Mörknar gör den absolut med tiden, men den där karakteristiska gula färgen har jag bara sett där träet utsatts för ljus.
Annars instämmer jag helt klart när det gäller förslagen på ytbehandling, det kanske jag borde ha skrivit.
 
Tack för alla förslag och tankar kring detta. Jag gör ett försök med lackering enligt förslaget så får jag se hur det blir helt enkelt!
 
S
Vill du få det utseendet ska du använda plywood i stommen också. På översta bilden är det svarvat fanér i överdelen och knivskuret i undre delen. Limfog kommer inte ge samma känsla.

Fronterna kan du göra i massiv furu av lite bättre kvalité så du får tätare årsringar.
 
S sinuslinus skrev:
Vill du få det utseendet ska du använda plywood i stommen också. På översta bilden är det svarvat fanér i överdelen och knivskuret i undre delen. Limfog kommer inte ge samma känsla.

Fronterna kan du göra i massiv furu av lite bättre kvalité så du får tätare årsringar.
Ok tack för tipset! Tycker du att jag ska köra faner och sen köra med sån där kantlist som man stryker på till stommen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.