lunarayo lunarayo skrev:
Menar du inte inköpspris minus rabatt? Den firman jag använde hade 25 % rabatt hos de största klinkers och inredningsbutiker. Det stod även på butikernas hemsida. Man får ju oftast rabatt om man gå igenom en totalentreprenör.
Gäller inte alla brancher. Främst el och vvs.
Det jag menar är att om de skriver att de har rabatt så försöker de nästan alltid lura dig.
Bara att gänföra det rabatterade priser mot vad du själv kan hitta den produkten för i andra butiker så ser du.
 
T
Lars Melin Lars Melin skrev:
Hur menar du att konsumentskyddet är obefintligt?
Jag skrev att "konsumentskyddet gällande byggsektorn är i det närmaste obefintligt i praktiken".
 
T tobiast skrev:
Jag skrev att "konsumentskyddet gällande byggsektorn är i det närmaste obefintligt i praktiken".
Ja, men vad menar du?
Konsumenterna har väl samma skydd i byggsektorn?
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi köpte alla kramar, tvättställ, toastolar mm från Tyskland. Köpte även kök, vitvaror mm själva. Inga problem för den lilla firman som köpte allt virke, bjälkar och tillbehör. På det som firman köpte in betalade vi inköpspriset plus 10%.

Elektrikern tillhandahöll allt material, likaså rörmokaren, takläggaren och plåtslagaren.

Alla hantverkare var små firmor och flexibla. Vi är mycket nöjda med vårt upplägg.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi köpte alla kramar, tvättställ, toastolar mm från Tyskland. Köpte även kök, vitvaror mm själva. Inga problem för den lilla firman som köpte allt virke, bjälkar och tillbehör. På det som firman köpte in betalade vi inköpspriset plus 10%.

Elektrikern tillhandahöll allt material, likaså rörmokaren, takläggaren och plåtslagaren.

Alla hantverkare var små firmor och flexibla. Vi är mycket nöjda med vårt upplägg.
Hur fick ni hem allt?
 
Hemmakatten
Frakten var inkluderad i priset. Kom hem på en lastbil. Betalade då, 2006, 65', hemma hade det kostat 110'.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Frakten var inkluderad i priset. Kom hem på en lastbil. Betalade då, 2006, 65', hemma hade det kostat 110'.
Vad bra! Hr hört att det annars kan ta väldigt lång tid med leveranser från Tyskland. Men vad bra att det funkade!
 
E
Bra om ni skaffar inredning tidigt, så kan man anpassa placering av reglar o kortlingar.
En kommod väger en del!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När vi byggde vårt hus så beställde vi alla, garderober, kök- badrum- och tvättstugemöbler från ett kökssnickeri. I badrummet är det vitmålad MDF (förmodligen inte nån fuktspecial MDF). 12 år senare är de fortfarande lika snygga. Har man god ventilation och inte möblerna i/nära duschen så borde det inte vara något problem. Hur IKEAs möbler håller vet jag inte.
Vi har bra ventilation och möbler från dyra Aspen. De svällde efter någon månad. Fick nya och samma sak hände. Nu var budet att man alltid måste torka bort allt synligt vatten och kondens ..
 
Hemmakatten
Det låter inte rimligt att behöva göra på nya badrumsmöbler.
 
T
Lars Melin Lars Melin skrev:
Ja, men vad menar du?
Konsumenterna har väl samma skydd i byggsektorn?
I teorin kanske men i praktiken fungerar systemet till företagens fördel när det handlar om större summor eftersom de fall som går till rätten ofta slutar i förlikning även om företaget bär skuldbördan.
Följden blir att företagen kan sätta bedrägeri i system utan juridiska påföljder. Vinsten är i längden större även om man i vissa mål med uthålliga privatpersoner skulle komma till förlikning eller mot förmodan förlora.
Parterna är också ojämlika, ekonomiskt. I privata mål som detta handlar om innebär det klara nackdelar för den svagare parten, i regel privatpersonen.
Företagen har större möjlighet att genomleva en juridisk process och dess kostnader och psykologiska belastning, framhärda och tvinga motparten till förlikning där då den starkare företagsparten kan ställa villkoren eftersom privatpersonen helt enkelt har att välja på personlig konkurs eller en förnedrande förlikning till hans/hennes nackdel..
De domar jag sett har ofta varit till konsumentens nackdel, givet fakta i målen, i princip förlikar domstolen åt parterna istället för att utdöma rätt åt den drabbade.

Vi har ju ett helt annat konsumentskydd när det gäller varor, där praktiken innebär ett gott skydd och där Konsumentverket är alerta och driver mål i konsumenternas intressen i s k massmål.
Här handlar det ofta om mindre summor som inte belastar företagen på samma sätt. Det är en smal sak för Jula att ta tillbaka och återbetala en meec-kap som ramlar isär vid start.

I den här typen av tjänsterelaterade ärenden ser vi inte inte en praxis som tar konsumentens beroendeställning och ekonomiska underlägsenhet i akt. Lagstiftningen är därför inte bara dålig utan odemokratisk, den rimmar inte med den demokratiska grundtanken som bottnar i den rättsliga jämlikhetsgarantin.

Konsumenten är i dessa mål utlämnad till en privat process, vilket man i o f s också är i ärenden relaterade till varor men praktiken är som sagt annorlunda.

Det blir alltid värre i tider av byggboomar som idag, med hög efterfrågan på byggföretag och hantverkare.

Men det är hög tid för en ordentlig reglering och likställning av det praktiska konsumentskyddet. Att företag kan hålla på på det här sättet utan juridiska åtgärder från staten liknar samhällen med hög korruption och obefintlig demokrati.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
I teorin kanske men i praktiken fungerar systemet till företagens fördel när det handlar om större summor eftersom de fall som går till rätten ofta slutar i förlikning även om företaget bär skuldbördan.
Följden blir att företagen kan sätta bedrägeri i system utan juridiska påföljder. Vinsten är i längden större även om man i vissa mål med uthålliga privatpersoner skulle komma till förlikning eller mot förmodan förlora.
Parterna är också ojämlika, ekonomiskt. I privata mål som detta handlar om innebär det klara nackdelar för den svagare parten, i regel privatpersonen.
Företagen har större möjlighet att genomleva en juridisk process och dess kostnader och psykologiska belastning, framhärda och tvinga motparten till förlikning där då den starkare företagsparten kan ställa villkoren eftersom privatpersonen helt enkelt har att välja på personlig konkurs eller en förnedrande förlikning till hans/hennes nackdel..
De domar jag sett har ofta varit till konsumentens nackdel, givet fakta i målen, i princip förlikar domstolen åt parterna istället för att utdöma rätt åt den drabbade.

Vi har ju ett helt annat konsumentskydd när det gäller varor, där praktiken innebär ett gott skydd och där Konsumentverket är alerta och driver mål i konsumenternas intressen i s k massmål.
Här handlar det ofta om mindre summor som inte belastar företagen på samma sätt. Det är en smal sak för Jula att ta tillbaka och återbetala en meec-kap som ramlar isär vid start.

I den här typen av tjänsterelaterade ärenden ser vi inte inte en praxis som tar konsumentens beroendeställning och ekonomiska underlägsenhet i akt. Lagstiftningen är därför inte bara dålig utan odemokratisk, den rimmar inte med den demokratiska grundtanken som bottnar i den rättsliga jämlikhetsgarantin.

Konsumenten är i dessa mål utlämnad till en privat process, vilket man i o f s också är i ärenden relaterade till varor men praktiken är som sagt annorlunda.

Det blir alltid värre i tider av byggboomar som idag, med hög efterfrågan på byggföretag och hantverkare.

Men det är hög tid för en ordentlig reglering och likställning av det praktiska konsumentskyddet. Att företag kan hålla på på det här sättet utan juridiska åtgärder från staten liknar samhällen med hög korruption och obefintlig demokrati.
Håller med helt!
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
S
lunarayo lunarayo skrev:
Menar du inte inköpspris minus rabatt? Den firman jag använde hade 25 % rabatt hos de största klinkers och inredningsbutiker. Det stod även på butikernas hemsida. Man får ju oftast rabatt om man gå igenom en totalentreprenör.
Du ska inte lyssna så mycket på vad han säger, det förakt han hyser mot hantverkare är inte sunt.

Det han menar är typ om man skriver
Listpris - rabatt = 5000kr så är man en skojare
Och om man skriver
inköpspris + påslag = 5000kr så är man ärlig

Så även om ditt pris blir samma i båda fallen så menar han att du blir lurad i version 1. Så är det såklart inte, det enda du ska intressera dig för är vad du får betala och inte formeln före.
 
Jag tror du får gå på magkänsla och välja de du känner störst förtroende för.
En aspekt är ju som du skriver att den stora firman tar hand om allt, ni behöver inte tänka på något. Eftersom ni är en barnfamilj kanske det är det viktigaste?
O andra sidan är troligen den mindre firman, som redan skrivits, säkert något smidigare, vilket förmodligen underlättar om ni väljer att köpa in prylarna själv.

En anekdot:
När vi installerade bergvärme tog vi in två offerter, en från den stora firman o en från den lilla (familje)firman.
Den stora firman anlände i en ny fin V40 och en yngre slipsklädd herre med en pärm under armen kom in i huset. Han frågade tusen frågor från ett formulär om vår uppvärmning o annat där jag inte klarade att svara på alla. Vi satt vid köksbordet hela tiden o pratade.
När vi var klara någon timme senare skulle han återkomma med information angående anläggningen o pris.

Den lilla firman anlände i sin röris-skåpbil. En äldre herre i välanvända Blåkläder-hängselbyxor presenterade sig.
Vi gick runt i huset tillsammans o han kollade på elementen, rummen o säkert något annat o hummade lite då o då.
Några enkla frågor om vi planerar att ha golvvärme i framtida renoveringar o lite annat.
Efter att ha gått runt i 15-20 minuter (inklusive en kopp kaffe) sätter han tummarna i hängslena o säger att vi behöver den storleken på VP:n o si o så många meter slang till det. Då klarar vi oss bra. O priset landar på ca xxxxxkr, men en preciserad offert skickar han ut om några dagar.
Jag blev lite nyfiken o frågade givetvis hur han kunde veta det utan att räkna på det. Jag nämnde att den andra firman varit ute innan o inte kunde säga något alls om något innan de räknat på storlek/behov mm.
Han tittar på mig o säger;
” Jag jobbar dagligen med sådant här o vet vad jag gör. Det gör inte han som var ute från xxx-firman. Han bara räknar på det.”
Touche’.:p

Vi valde givetvis den lilla firman eftersom han ingav störst förtroende. Han har ju helt rätt i det han sade.
Dessutom blev det ganska mycket billigare med den lilla firman.
När den stora firmans offert kom var det en mindre VP o mer än hundra meter kortare slang jämfört med den lilla firman.
Fick höra av andra senare att den stora firman inte sällan räknar på gränsen av vad man behöver. Känner två som var missnöjda eftersom deras anläggning var för liten för deras behov.

Som bonus kan jag nämna att samma dag pannan skulle installeras var jag tvungen att åka in till sjukhuset på grund av en födsel.
I offerten ingick INTE att ta bort den gamla olje/vedpannan, utan det skulle jag själv göra.
Men när jag kom hem senare på kvällen stod den gamla pannan på gårdsplanen.
Rörisen hade baxat ut den från källaren o ringt bonden som bor intill som lyft upp den med sin lastare.

Nackdelen, som kanske inte stora firman hade gjort, var att den lilla firman inte gjorde jobbet på utsatt datum.
Några veckor efter utlovat datum.
Men vi satt inte i sjön på något vis.
Jag körde o köpte diesel på 20-litersdunk ett par gånger o hällde i tanken så det var lugnt.
Jag tror att om vi suttit i sjön hade han nog kommit ut som planerat.
 
Hej,
Jag ser väldigt sällan att man talar om skriftliga överenskommelser med ”kravspecifikation”. Jag föreslår en skriftlig spec, med tekniska, ekonomiska och logistiska krav. Exempel: Vem tillhandahåller vad dvs ansvarsfördelning, Krav på utförande dvs enl. ”Säkert vatten etc” ; Tidskrav tex när besiktning osv; Betalning: När tex efter godkänd besiktning etc etc.
Borde vara många krav man har som beställare. Se sen till att offerten hänvisar till din spec.

Muntliga överenskommelser (eller endast offert utan kundkrav) är grogrund för tolkningar. Enligt min bedömning är det oftast orsak till de utmaningar man läser om på denna ”site”.
/ Johan
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.