Om nu ts hade haft en repa eller en liten buckla på bilen skulle då ts inte få någon ersättning alls?
Nej dom ska stå för hela skadan som dom är skyldiga till.
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Varför byta rutan vid ett stenskott? Sånt lagas ju.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Tingis Tingis skrev:
Varför byta rutan vid ett stenskott? Sånt lagas ju.
Dessutom kostnadsfritt hos många försäkringsbolag!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
Tingis Tingis skrev:
Varför byta rutan vid ett stenskott? Sånt lagas ju.
Sitter skadan i siktfältet för föraren så byts ofta rutan, samma sak om skadan sitter förnära en kant.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den ena aspekten är att det verkar lite sniket av kommunen att bråka om det.
Ja vet, skitjobbigt när kommunen bryr sig om sina utgifter.
Obs sarkasm & ironi.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L lat skrev:
Ja vet, skitjobbigt när kommunen bryr sig om sina utgifter.
Det finns många sätt att bry sig om sina utgifter. Om ersättning till bilägare vars bilar de fällt träd över är en betungande post för kommunen tycker jag att de bör minska utgifterna genom att bli bättre på att fälla träd. Om det är ett sällsynt misstag vilket man får hoppas tror jag inte att den utgiften kommer att vara skillnaden mellan god och dålig ekonomi för kommunen. Men givetvis skall kommunen bry sig om sina utgifter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Nu var det ju så att rutan redan var anmäld för byte, men du tycker kanske att kommunen ändå ska betala självrisken, eller?
 
Och uppenbarligen kan de inte ha fällt nåt träd ÖVER bilen, för då hade det inte bara varit en ruta som sprack & lite repor
 
L lat skrev:
Nu var det ju så att rutan redan var anmäld för byte, men du tycker kanske att kommunen ändå ska betala självrisken, eller?
Jag vet inte alla omständigheter runt detta. Men jag tycker att om kommunen fäller ett träd som bucklar till och spräcker rutan på en bil så bör utgångspunkten vara att både bucklorna och rutan skall åtgärdas på kommunens bekostnad. Detta även om det var en buckla sedan tidigare eller rutan var lite sprucken sedan tidigare.

Dessutom tycker jag att i just detta specialfall när rutan ändå skulle bytas om några dagar så skulle jag om det var min bil inte bråka om rutan ifall kommunen skötte övriga biten på ett bra sätt. Detta framgick av mitt första inlägg.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Och uppenbarligen kan de inte ha fällt nåt träd ÖVER bilen, för då hade det inte bara varit en ruta som sprack & lite repor
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
"bara en gren".
Står det in mitt först inlägg, men jag skulle kunna formulerat mig tydligare och ber om ursäkt. Om jag skulle skriva

En gren föll över min bil när kommunen tog ner ett träd.

Är det en bättre formulering förstår du då vad jag menar? ;)

Ett skönhetsfel gjordes till ett större skönhetsfel och kanske något som mycket väll kan vara något som bil provningen anser är en trafikfara. Jag får se vad verkstan säger när jag lämnar in bilen.
 
Rent allmänt så är det så att om jag har en buckla på min bil och sedan krockar så ingår INTE den första bucklan i det som försäkringen ska täcka. Kan nog tom ses som försäkringsbedrägeri om jag försöker göra på det sättet. Men i det här fallet så är det ju bara kommunen/skattebetalarna som drabbas.....
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
L lat skrev:
Rent allmänt så är det så att om jag har en buckla på min bil och sedan krockar så ingår INTE den första bucklan i det som försäkringen ska täcka. Kan nog tom ses som försäkringsbedrägeri om jag försöker göra på det sättet. Men i det här fallet så är det ju bara kommunen/skattebetalarna som drabbas.
Jag vet inte vems inlägg du syftar på med det inlägget. Av det som framkommit här har inte TS försökt hävda att rutan var hel före missödet. Men om han skulle ha gjort det så håller jag med om att det inte är ok. Vidare kan jag inte se att någon utom du skrivit att kommunala utgifter inte spelar roll. Och du menade inte allvar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vet inte vems inlägg du syftar på med det inlägget. Av det som framkommit här har inte TS försökt hävda att rutan var hel före missödet.
Och lik förbannat ska kommunen stå för skadan/självrisken?
 
L lat skrev:
Och lik förbannat ska kommunen stå för skadan/självrisken?
Ja självklart ska dom stå för dom skador dom åverkat på ts bil.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L lat skrev:
Och lik förbannat ska kommunen stå för skadan/självrisken?
Det framgår av tidigare inlägg vad jag tycker men jag kan ta det igen. Jag anser att kommunen normalt skall stå för kostnaden att reparera skador som de orsakat.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.