A Arnodt skrev:
I denna artikel står det att det sedan VDE 0100-551-1 från maj 2018 är tillåtet att ansluta en så kallad gerilla-solcellsanläggning till hushållets elnät via stickpropp. Men det får inte vara en vanlig Schucko-stickpropp utan en speciell typ tydligen Wieland.

I grunden gäller denna nya tyska norm även i hela Europa. Jag har läst på internet att Sverige tillhör Europa.
[länk]
Det står det intressanta att i Holland har de för 16 A säkringar 2,5 mm2 elledningar och det var därför man med Schucko-stickpropp fick ansluta sin gerillaanläggning till hushållets elsystem. Men nu är det inte längre i Holland tillåtet med Schucko-anslutning utan måste även där ske med special stickpropp.
Du fortsätter att göra dig fånig, vi håller oss först till anslutningsbestämmelserna i SE sen kan vi givetvis som sagt gå vidare mot tekniska lösningar tex kontaktdon mm för att slutligen ta det på en grundläggande fysikalisk nivå ur vilken tekniken får sin livsluft.

Men jag ser först fram emot att du kan förstå och med egna ord beskriva de självklara riskerna med stickproppsanslutningarna och då inte något kring spänningssatta stift. Du får googla vidare och komma igen, en bra start är att bygga upp lite kunskap i ämnet tex på det sättet för att sen direkt ha en mängd tillgänglig innan man rasar ut på tangentbordet. Att som jag någon gång tidigare skrivit ta frågor direkt IRL ger mer och då spelar den upparbetade kunskapen i ett område kanske kan vi kalla det kompetensen en stor roll långt bortom sporadiskt letande på nätet.

Grå min vän grå är all teori men kunskapens träd ........ (Fritt efter Goethe),
 
GK100: Jag har grundläggande kunnskaper ommäxelriktare och olika typer av spänningsomvsndlare mm. Men jag förstår inte vad det är du syftar på. Kan du förklara?
 
D Daniel 109 skrev:
GK100: Jag har grundläggande kunnskaper ommäxelriktare och olika typer av spänningsomvsndlare mm. Men jag förstår inte vad det är du syftar på. Kan du förklara?
Det är jag övertygad om att du har men i fallet med stickproppsansluten generering tex de tidiga ETC via ordinarie vägguttag bakvägen spelar just inte omformarens typ någon roll. Det kan den givetvis också göra som nämndes tidigare kring ö-drift, spänningssatta stift osv men det är ett eget tema som får hanteras för sig.

I princip är det jag menar helt jordnära och berör belastning av ledare i en grupp som så ofta brukar vara uppe här på BH tex olika dvärgar, Diazed, 10-13-16 A satt mot area, förläggning osv. Ponera att en grupp 10 A ligger på ett ok sätt dimensionerad enligt regelverk, normer. Gerillainkopplaren tycker det är lysande att lägga in ETC-proppar i några uttag för att minska elräkningen och kanske då sommartid när det verkligen flödar kosta på sig att lägga på lite AC-kylning. Vi kan av princip inte kräva någon förmåga av denne mer än att ansluta stickproppar i sin anläggning och beroende på var, hur inmatning, uttag görs kan/kommer kraftig överlast av ledningar förekomma utan att skydd tex säkringar kan hjälpa. I det perpektivet kan vi direkt glömma alla krokodiltårar som brukar fällas här i trådar med diverse dimensioneringar i fokus tex buhu någon tänker lite lättvindigt sätta 13 A DII i passdel för 10 A osv det är västanfläktar i jämförelse med gerillastyle solel.

Jag ska om någon månad hjälpa en bekant med en installation av solceller 24 kW nominell effekt och med en SAJ omformare dvs en kinavariant. Den har diverse dokument i ordning sett till spelbrädets legala baksida men jag ska gå genom det hela på ett lite mer tekniskt sätt trots allt annars medverkar jag inte. Kanske skapar en liten tråd då eller fyller i någon befintlig vi får se om motivationen räcker till det eller om det blir för mycket av Margaretha blandad med skinka.
 
Nu var det ju ett effekt tak på 800W för den typen sv lösning, så någon extrem effekt handlar det ju inte om. Sannolikheten att någon kopplar in laster dom får säkringen att gå om solen går i moln är också långsökt. Det känns mer som ett akademiskt problem än en stor risk.
 
Finns ingen begränsning bara att koppla in så många du vill på en given grupp det är vad som ligger bakom risken med denna typ. Husqvarna länkade ju ovan några där stickpropp var med på schematiska skisser så tanken är väl vanlig. Det är ju ett omvänt problem likt att bygga upp en fördelning med skarvsladdar av varierande typ skillnaden ligger i att då kommer säkring i en punkt begränsa, men verkan sett till dålig praktik och oöverskådlighet etc densamma.

Risken för att såna här kopplingar skulle skapa problem är uppenbar och betydligt mer närliggande att ta i beaktande än många andra regleringar kring elinstallationer som ofta diskuteras här. Nåväl har du någon nätägare i SE du känner till som accepterar denna gerillakoppling? Att det skulle gå att få vettigare med dedikerade "intag" är självklart ungefär lika självklart som att all generering ansluts separat via egna skydd till "samlingsskenan" oberoende storlek på anläggning eller typ av källa.
 
Gerillakoppling? Givetvis skall växelriktare vara fast anslutna, men det tror jag nog alla förstår.

Finns många microinverter mm som är ritad med stickpropp, men vad är vinsten med detta menar du/ni? Blir inte helt snyggt att sätta solceller via riktaren och sen till stickpropp, och jag skulle inte lita på att den bryts om du drar ut stickproppen..

Den jag länkade till var jag lite sugen på, bara för att få köpa nåt! Har batteribank.

Ska bygga ut med 2-3kw på vår komplementbostad som uppförs till sommaren..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Gerillakoppling? Givetvis skall växelriktare vara fast anslutna, men det tror jag nog alla förstår.
Verkar ju vara så att alla inte ser det på det sättet och dessutom inte heller olika problem, risker som direkt kommer till i fallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju ett effekt tak på 800W för den typen sv lösning, så någon extrem effekt handlar det ju inte om. Sannolikheten att någon kopplar in laster dom får säkringen att gå om solen går i moln är också långsökt. Det känns mer som ett akademiskt problem än en stor risk.
Ett akademiskt problem i fallet skulle kunna vara hur du gör om du ansluter mot en grupp via en diazedcentral. Dvs helt ok med omformaren som enda källa där, ev brytare, varselmärkning osv enligt reglementet och inga andra anslutningar på gruppledningen. Vad kan papperstigrarna typiskt komma med i ett sånt fall.
 
https://www.pluginsolar.co.uk/

"No need for an EPC inspection, MCS Certification or The Feed-In Tariff."
"Setting up one of our Plug In Solar kits up requires NO EXPERIENCE. It’s as EASY as 1-2-3."

Låter superbra det där.

Visserligen så har ju England lite annorlunda elsystem med säkringar i själva kontakterna. Möjligen kan det ge bättre förutsättningar för denna typ av lösning.
 
GK100 GK100 skrev:
Verkar ju vara så att alla inte ser det på det sättet och dessutom inte heller olika problem, risker som direkt kommer till i fallet.
Men vad menar du vintsten att koppla solanläggning via stickpropp är?? Om du ska ta solcellerna under armen och ta med dem? Tycker det känns otrolig billig nödlösning! Och en ful sådan..
 
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju ett effekt tak på 800W för den typen sv lösning, så någon extrem effekt handlar det ju inte om. Sannolikheten att någon kopplar in laster dom får säkringen att gå om solen går i moln är också långsökt. Det känns mer som ett akademiskt problem än en stor risk.
Typiskt är en gruppsäkring för ett vägguttag 10 A i Sverige. 800 W solceller lägger till 3,5 A möjlig belastning utan att säkringens märklast överskrids. 35% överlast av gruppledningen innan man överskrider säkringens nominella ström tycker inte jag att man skall vifta bort utan vidare. Inte för att säkringen skulle lösa om solen går i moln. Utan för att gruppledningen kanske blir överbelastad innan säkringen blir det.
 
Skillnad att lägga invetern över säkring, som man alltid gör, men aldrig via stickpropp.

Och solanläggning ”sänker” strömmen på säkringen, om det ligger annan förbrukare där såklart.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men vad menar du vintsten att koppla solanläggning via stickpropp är?? Om du ska ta solcellerna under armen och ta med dem? Tycker det känns otrolig billig nödlösning! Och en ful sådan..
Om du läser allt jag skrivit tidigare hoppas jag du kommer fram till att jag inte ser någon vinst med det. Tvärtom är det helt fel av många skäl och där några varit uppe tex det enkla självklara kring hur generering oavsett källa och storlek kopplas in och samman.

Du får främst rikta frågan till tex Arnodt som inledde spåret här ovan, samtidigt kanske frågan kring planetens form och ev rörelse kan redas ut då. Daniel kan också ha något tillägg till gängse synsätt kring ledningsdimensionering. Där det i detta fallet tydligen ska bortses från självklarheter som hålls högt i övrigt och där det i detta fallet enkelt kan bli fel där brukaren gör och tror sig göra rätt med sina anslutningar.

Ett grundspår kan vara tex att läsa lite i de olika publikationer från Svensk Energi som finns kring kundanslutningar i elnät allmänt och för detta fallet i synnerhet mikropruduktion mot nätet, vissa delar av reservkraft passar också för en bakgrundsbild. Eller för all del lite av den mest elementära elläran / fysiken och en stunds egna tankar funderingar därifrån.
 
Möjligen på väg mot OT:

Vad skulle hända om man har flera gerillaanläggningar med egen inverter och kopplingen till nätet försvinner? Kan de driva varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.