A Andy78 skrev:
Bmw e39 har även en luftpunkt i mitten fram smidigt när man vill lyfta och ställa på pallbockar.
Lyftpunkter fram/bak har alla Japaner alltid haft, skulle kunna vara ett lagkrav i Japan ?? Lyft fram/bak går ofta att lösa på axel el motorvagga, men det finns en del bilar som inte går att lyfta alls, bla WV, Opel mfl
 
Isakare Isakare skrev:
Lyftpunkter fram/bak har alla Japaner alltid haft, skulle kunna vara ett lagkrav i Japan ?? Lyft fram/bak går ofta att lösa på axel el motorvagga, men det finns en del bilar som inte går att lyfta alls, bla WV, Opel mfl
Rambyggda bilar kan man väl lyfta varsomhelst runt om i ramen eller har jag förstått det fel?
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nej, typ ingen bil är gjord för att lyfta i mitten.
Undantaget är Volvo som började med det på 850. Finns bara ett domkraftsfäste per sida på dem och senare modeller. Rätt praktiskt onekligen. Men desto svårare att använda garagedomkraft bak. (En riktig bil har ju en diff där som går att lyfta i)
 
richardtenggren
Det stämmer då inte på våra traktorer i alla fall, de har fram resp. bak.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det stämmer då inte på våra traktorer i alla fall, de har fram resp. bak.
940...? En äldre design. .
 
richardtenggren
K karlmb skrev:
940...? En äldre design. .
En V60 facelift och en V70II, så inte så länge sedan de blev ersatta av en ny design...
Teknisk illustration av en V60 och V70II med synliga chassin och exempel på rätt och fel sätt att lasta bilen. Teknisk illustration av en bil sett från sidan och underifrån, inklusive detaljer av fjädringssystemet.

För att vara on-topic, vi köpte en delta-slip från jula en gång i nöd, men som tur var fick vi användning för kabeln sedan, så någon nytta gjorde den.
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Min V50 (2011) och min förra C30 (2008) hade också två på varje sida, men det går utmärkt att lyfta båda däcken med den främre lyftpunkten.

Men nu är vi lite OT va?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Undantaget är Volvo som började med det på 850. Finns bara ett domkraftsfäste per sida på dem och senare modeller. Rätt praktiskt onekligen. Men desto svårare att använda garagedomkraft bak. (En riktig bil har ju en diff där som går att lyfta i)
Va? Nä det kan inte stämma. Har ägt 850, C30, V40, V50 och V60 och alla dessa hade 4 lyftpunkter.
 
R
possum77 possum77 skrev:
Va? Nä det kan inte stämma. Har ägt 850, C30, V40, V50 och V60 och alla dessa hade 4 lyftpunkter.
Visst men på S60 så satt de väldigt förskjutna mot mitten...
 
R RapidSledge skrev:
Visst men på S60 så satt de väldigt förskjutna mot mitten...
Jo de satt rätt långt ifrån hjulhuset men likafullt två per sida :)
 
K knipo skrev:
Lyfter du fyra gånger när ni byter hjulen på bilen?
Själv lyfter jag en gång per sida.
Det blir både enklare o snabbare.
Olika på olika bilar.
Ibland hela framvagnen/bakvagnen, ibland vid varje hjul i karossen, ibland under bärarmen. Äldre traditionellt byggda bilar med bakhjulsdrift brukar gå utmärkt att lyfta mitt under bakaxeln men lyfter du en gammal folkabuss under diffen riskerar du att ha sönder saker.
Bruksvagnen jag har nu har dels lyftpunkter vid varje hjul för den medlevererade domkraften, dels fram/bak för verstadsdomkraft. Mercorna jag haft har jag kunnat lyfta lite var som med en plankbit mellan domkraften och bilen. Jaguar S-type är bökig att lyfta med domkraft, låg och besvärlig och skör under, lyftpunkterna är avsedda för lyft och sitter avigt till för domkraft. Volvo Amazon kan lyftas lite hursomhelst. En kompis med nyare Audi har ett helvete, bara plast under.
Generella rådet är att gamla bilar är det inte så pjoltigt med, läs i boken när det gäller nya bilar.
 
Bowser
S70 från -98 lyfte hela sidan på bilen, originaldomkraft.. väldigt behändigt vid hjulbyte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.