Hej,
Är det någon som har tips på hur man kan montera en barngrind när det saknas vägg/räcke på ena sidan(se bild)? Och vilken sorts grind i så fall?

Tacksam för svar.
 
  • Trappa i hemmiljö utan räcke på ena sidan, lämplig för montering av barngrind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du kan skruva fast en stolpe i vänsterkanten på utsidan av vangstycket och sätta valfri grind.
Det blir dock lite falsk säkerhet eftersom barnet kan hitta genvägen på sidan...
 
Ja, där vill du nog ha skydd utåt längre än du behöver en grind för ett krypande spädbarn. Vangstycket ser dock stadigt och stabilt ut så där borde det gå lätt att fästa i. Tänk dock på att ett sånt inte ska vara klättringsbart, för då skapar du dig nya problem.

Vertikala, täta pinnar med en överliggare på 80 (?) cm borde funka. Och så en lite stadigare stolpe längst ner för grinden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lägg en skiva i trappen fäst med gångjärn så man kan fälla upp den.
Men håller med övriga, det fattas ett räcke.
Skulle vilja se en bild hur det ser ut längre upp.

Protte
 
Hejsan!

Nu ser inte våra trappor exakt likadana ut, men liknande åtminstone. Bifogar bild på hur vi löste det, som inspiration och hoppas ni hittar bra lösning för er trapp!

Mvh, Robert

Edit: som skrivits tidigare och senare, så bör lösning med horisontella tvärslåar, undvikas för att förhindra klättring. Bilder borttagna.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Immobil
  • Laddar…
Rickard.
Den där lösningen hade inte funka speciellt länge på mitt barn. ;)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Den där lösningen hade inte funka speciellt länge på mitt barn. ;)
Ja, ligger ngt i det!

Men med vertikala tvärslåar, som nötegårdsgubben skrev, kanske man kan undvika framtida klätterproblem?
 
Det där funkar väl bra så länge barnet är så litet att det behövs en trappgrind. Därefter är väl räcket så lågt att fallhöjden är hanterbar. Och det är kul att klättra! ;)

Med det sagt, spjälorna på ett sånt skyddsräcke bör vara vertikala, inte horisontella.
 
Rickard.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där funkar väl bra så länge barnet är så litet att det behövs en trappgrind.
Både ja och nej, har man bara grind för barn som inte kan klättra i trapp säkert så fungerar det säkert ypperligt.

Men jag har en källare som ett litet barn inte bör vara i utan uppsyn och då är det skönt om grinden funkar lite längre.

Till TS tycker jag det är dags att bygga ett fint räcke då en trapp som barn nu eller i framtiden kommer använda SKA ha ett räcke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.