L Leif i Skåne skrev:
Alla Plejd ställer man in med en App.
Det är en av dom stora fördelarna för elektrikern, man behöver inte öppna en dosa för att med en skruvmejsel ställa in dimmern ( fram/bakkant, min/max nivå, dimmningstid o.s.v) Plejd kopplar man in och när huset/lägenheten spänninsätts startar man appen och den som är närmast fysiskt kommer överst i paddan, ”peckar” man på en Plejd på skärmen så blinkar den belysning som är kopplad till den, nu är det bara att ställa in lasten och vad man skall manöverera med, kan man välja vilken knapp som helst i hela huset som är ansluten till en ingång på Plejd.
Låter för krånglig
 
R Rolle85 skrev:
Låter för krånglig
Kan din fru ställa in väckningen i sin smartphone, så kan hon ställa in belysningen i Plejd även flytta manöver till en annan knapp, knappen vid ytterdörren tänder/släcker helar eller delar av huset.
 
R Rolle85 skrev:
Låter för krånglig
För krångligt för vem? om man äger en smartphone och vet hur man laddar ner en app, så löser man det.
 
Men hur länkar man samman trådarna till mekaniska brytare?
 
N noupe skrev:
En helt vanlig krondimmer från tex Schneider? Har själv två sådana. Då behövs inga dimmerpuckar eller annat.

[länk]

Jasså okej, och den behöver inte jobba mot en extern trafo?
 
N noupe skrev:
En helt vanlig krondimmer från tex Schneider? Har själv två sådana. Då behövs inga dimmerpuckar eller annat.

[länk]
Den kan inte användas då EU förbjudit glödlampor!
Fungerar inte mot en LED ( minst 50W i last). En led är från 1-10 W.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den kan inte användas då EU förbjudit glödlampor!
Fungerar inte mot en LED ( minst 50W i last). En led är från 1-10 W.
Nej lite värre mot LED, men om man har halogen eller liknande och några glödlampor
i reserv så har man ju många års förbrukning även på en lampa som använda dagligdags. Men nej, helt rätt, lämpar sig sämre med LED.
 
Men idag säljs ju dimbara ledlampor på typ biltema. Jag har vanlig dimmer på den
 
R Rolle85 skrev:
Men idag säljs ju dimbara ledlampor på typ biltema. Jag har vanlig dimmer på den
Jo, dimbara LED finns absolut, men problemet är effekten, så Rolle85 har helt rätt där. Jag testade med 2x Osram dimbara 6.5W glödlampor (två lampor över en köksö som styrs med den ena av brytarna på krondimmern). De fungerar att dimma med visst blinkande på lägre nivåer. Vet ej om det fungerat OK med 2x9W LED exempelvis.

Jag har halogenlampor i dessa lampor normalt och de har hållit mer än 1.5 år med daglig användning. Har ett gäng i reserv så ser inget problem för min del (går dessutom utmärkt att köpa E27 halogen fortfarande). Jag är ingen icke-LED-fanatiker på något vis, men nu har jag ett gäng halogen och tänker använda upp dem då jag gillar ljuset dessutom. Den dagen det blir LED får man väl se om dimmern fungerar OK, annars får det bli en dosdimmer som föreslås ovan. Går ju utmärkt det också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.